Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka materiałowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka materiałowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Giemza <Jerzy.Giemza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, podstawowa wiedza z zakresu przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki materiałowej, procesów sprawnego i efektywnego zarządzania przepływami materiałów |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania narzędzi efektywnego reagowania na zmiany zachodzące w gospodarce materiałowej na potrzeby planów produkcji towarów, ich przewozów i magazynowania oraz utylizacji odpadów. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie zarządzania materiałowego i zapasami. |
C-4 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza procesów wytwórczych, transportowych i logistycznych w gospodarce materiałowej | 2 |
T-A-2 | . Planowanie i prognozowanie potrzeb materiałowych | 1 |
T-A-3 | Systemy planowania zamówień i dostaw - System MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego) | 1 |
T-A-4 | Zasady odbioru, przyjęcia oraz wydania wyrobów i materiałów | 1 |
T-A-5 | Prognozowanie występowania częstości popytu (Rozkłady normalny, wykładniczy, Poissona) | 2 |
T-A-6 | Analiza ABC i XYZ w planowaniu materiałowym | 2 |
T-A-7 | Analiza wyników działań gospodarki materiałowej i procesu zaopatrzenia -terminowość, kompletność, jakość, koszty, czas | 2 |
T-A-8 | Rozchód zapasów magazynowych według LIFO i FIFO | 1 |
T-A-9 | Określanie wielkości (partii) zamówień (dostaw) – gra symulacyjna | 2 |
T-A-10 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki zarządzania produkcją i usługami. | 1 |
T-W-2 | System gospodarki materiałowej, funkcje, cele, zakres zadań | 1 |
T-W-3 | Współczesne uwarunkowania funkcjonowania gospodarki materiałowej: Zintegrowana gospodarka materiałowa w przedsiębiorstwie i jej organizacja. Kompleksowe podejście do realizacji zadań gospodarki materiałowej. Długofalowe decyzje w sferze gospodarki materiałowej. Cele gospodarki materiałowej i utrzymania zapasów w odniesieniu do: kosztów, obsługi dostaw, jakości, wsparcia innych obszarów w przedsiębiorstwie. Założenia w sferze zakupów materiałowych: kształtowanie zaopatrzenia, jakości zakupów, stosowania zasad logistyki oraz wpływ tych czynników na koszty utrzymywania zapasów. | 4 |
T-W-4 | Formułowanie i wybór strategii zaopatrzenia przy uwzględnieniu różnych czynników i analizy otoczenia. Aspekty strategicznego wyboru produktów zaopatrzeniowych. Plusy i minusy centralizacji i decentralizacji zakupów. Kształtowanie zarządzania materiałami z uwzględnieniem zarządzania logistycznego. Dobre praktyki w sferze zaopatrzenia i zakupów. Strategie cenowe dostawców. Analiza elementów składowych | 4 |
T-W-5 | Proces zakupu jako element kształtowania gospodarki materiałowej: Fazy i analiza procesu zaopatrzenia i zakupu. Efektywne podstawy kształtowania relacji z dostawcą. Proces oceny i wyboru dostawcy. Tworzenie bazy danych o dostawcach | 3 |
T-W-6 | Czynniki kształtujące poziom zapasów: Powody gromadzenia zapasów i czynniki zakłócające. Czynniki wpływające na wielkość zapasów. Selektywne zarządzanie produktami i podział zapasów według wybranych kryteriów: funkcje zapasu, wartość i ilość zapasu, regularność zapotrzebowania, znaczenie dla ciągłości wytwarzania i realizacji zamówień klientów, koszty związane z zapasami i ich szacowanie (koszty gromadzenia zapasów, koszty utrzymania zapasów (koszty zdarzeń nadzwyczajnych, utracone przychody), „kule u nogi” – zapasy zalegające i możliwości ich zagospodarowania. | 3 |
T-W-7 | . Metody sterowaniem zapasami: Wytyczne do zarządzania grupami zapasów i potencjalne konflikty pomiędzy nimi. Metody wyznaczania wielkości partii dostawy (w tym nawiązanie do symulacji). Poznanie głównych zasad podziału metod wyznaczania partii dostawy. Omówienie głównych metod pod kątem praktycznym. Możliwości alokacji nadwyżek zapasów – zasady i warunki. Ocena gospodarowania zapasami i możliwe analizy dotyczące usprawnień. Mierniki i wskaźniki zapasów: podział mierników i wskaźników wykorzystywanych w ocenie zapasów, wskaźniki rotacji zapasów magazynowych | 4 |
T-W-8 | Zarządzanie gospodarką magazynową: Rola magazynów w systemie zarządzania gospodarką materiałową. Zasady kształtowania gospodarki magazynowej. Powiązanie zarządzania zapasami z kształtowaniem gospodarki magazynowej. Nowoczesne formy organizacji i przebiegu operacji w gospodarce magazynowej. Możliwości planowania i harmonogramowania pracy magazynu. Grupy kosztów magazynowania. Zasady projektowania nowych magazynów, możliwości optymalizacji wielkości magazynów i rozmieszczenia poszczególnych stref funkcjonalnych w magazynie. Przebieg procesu magazynowego i jego etapy. Metody wyznaczania miejsc składowych (stałe miejsca składowe, wolne miejsca składowe, podejście mieszane). Przykładowe rozmieszczenie zapasów w strefie składowej (wg częstotliwości pobrań, grup odbiorców i ich zamówień). Potrzeby informacyjne i przykłady związane z wyznaczaniem miejsc składowych. Szacowanie powierzchni składowej i sposoby lokowania produktów pod kątem usprawnienia procesów magazynowych. | 5 |
T-W-9 | Organizacja gospodarki materiałowej w oparciu o koncepcję MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego): Koncepcja PPM i jej elementy. Wielkość zapasów bieżących i uwarunkowania towarzyszące. Poziom zapasów bezpieczeństwa i jego znaczenie. Wyznaczanie momentu złożenia zamówienia. Wpływ poziomu i założeń obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowa - prace pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa - test podsumuwujący |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C03_W01 student ma wiedzę z zakresu kształtowania zaopatrzenia, infrastruktury magazynowej oraz zarzadzania i organizacji gospodarka materiałową . Posiada wiedzę z zakresu nauk o materiałach. | LO_1A_W03, LO_1A_W15, LO_1A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C03_U01 student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji dotyczących gospodarki materiałowej. Potrafi realizować harmonogram prac zaopatrzeniowych oraz dobrać odpowiednie rozwiązania techniczne stosowane w ramach działań związanych z zaopatrzeniem. | LO_1A_U01, LO_1A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
LO_1A_C03_U02 Student rozumie potrzebę nieustannego śledzenia innowacji w zarzadzaniu i kształtowaniu gospodarki materiałowej. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. | LO_1A_U04, LO_1A_U15 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-6, T-W-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C03_K01 student ma świadomość ciągłego uaktualniania wiedzy na temat gospodarki materiałowej. Potrafi w sposób przedsiębiorczy realizować określone zadania w zakresie zaopatrzenia. | LO_1A_K02, LO_1A_K04, LO_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
LO_1A_C03_K02 student rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, przestrzega zasad etycznych i potrafi ponosić odpowiedzialność za swoja pracę. | LO_1A_K05, LO_1A_K06, LO_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-7, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C03_W01 student ma wiedzę z zakresu kształtowania zaopatrzenia, infrastruktury magazynowej oraz zarzadzania i organizacji gospodarka materiałową . Posiada wiedzę z zakresu nauk o materiałach. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C03_U01 student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji dotyczących gospodarki materiałowej. Potrafi realizować harmonogram prac zaopatrzeniowych oraz dobrać odpowiednie rozwiązania techniczne stosowane w ramach działań związanych z zaopatrzeniem. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
LO_1A_C03_U02 Student rozumie potrzebę nieustannego śledzenia innowacji w zarzadzaniu i kształtowaniu gospodarki materiałowej. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C03_K01 student ma świadomość ciągłego uaktualniania wiedzy na temat gospodarki materiałowej. Potrafi w sposób przedsiębiorczy realizować określone zadania w zakresie zaopatrzenia. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu | |
LO_1A_C03_K02 student rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, przestrzega zasad etycznych i potrafi ponosić odpowiedzialność za swoja pracę. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu |
Literatura podstawowa
- Kasperka M., Niestrój K, Gospodarka materiałowa, praktyczny poradnik, Warszawa, 2007
- M.Frankowska, M.Jedliński, Efektywność systemu dystrybucji, PWE, WArszawa, 2011
- Pająk E.:, Zarządzanie produkcją. Produkt, technologia, organizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- K. Lyssons, Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, WArszawa, 2006
- Krzyżaniak S, Podstawy zarządzania zapasami w przykładach, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2002
- Z. Dudziński, Poradnik organizatora gospodarki materiałowej w przedsiębiorstwie, Warszawa, 2011
- Stephen N Chapman, Introduction to materials management Boston, Pearson, 2017
Literatura dodatkowa
- Coyle J., Bardi E., Langley C.J, Zarządzanie logistyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2010
- Czerska J., Analiza Big Picture - mapa systemu. Jak uzyskać informacje o procesie i możliwościach jego doskonalenia, Pol. Gdańska, Gdańsk, 2005
- Kapusta F.:, Zarządzanie działaniami logistycznymi, Wrocław, 2006
- Kowalska K.:, Logistyka zaopatrzenia, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2005
- Kulińska E., Aksjologiczny wymiar zarządzania ryzykiem procesów logistycznych. Modele i eksperymenty ekonomiczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2011
- Kulińska E.:, .: Importance of costs of risks in material management, Foundations of Managem ent - International Journal, Vol. 6, No. 1, 2014
- Matulewski M., Konecka S., Fajfer S., Wojciechowski A.:, Systemy logistyczne, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2007
- 0dlanicka-Poczobutt M., Kulińska E.:, .: Możliwości implementacji wybranych rozwiązań w obszarze logistyki zaopatrzenia - case study, Logistyka Nauka 6/2014, 2014
- Zimniewicz K.:, Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Wyd. PWE, Warszawa, 2009