Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Historia i geografia transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia i geografia transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>, Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>, Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii transportu na tle wspólczesnej sytuacji geopolitycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rola transportu w rozwoju cywilizacji. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne.5
T-W-2Historia transportu lądowego, wodnego i powietrznego.9
T-W-3Współrzędne geograficzne. Określenie lokalizacji. Systemy pozycjonowania.2
T-W-4Morza i oceany. Najważniejsze cieśniny i kanały. Ważniejsze odkrycia geograficzne.2
T-W-5Zasoby surowców i drogi ich przewozu. Rejony niebezpieczne dla żeglugi. Piractwo morskie.2
T-W-6Drogi wodne i ważniejsze porty Świata i Europy. Ogólna charakterystyka Bałtyku.2
T-W-7Sieć dróg samochodowych i kolejowych Europy. Przejścia graniczne.4
T-W-8Bazy naukowe w Antarktydzie i ich zaopatrzenie. Dynamika wzrostu ludności Świata. Procesy migracyjne.3
T-W-9Zaliczenie wykładu.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie publikacji z zakresu związanego z tematami wykładów.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C02_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju transportu i geografii przewozów ludzi i ładunków oraz swiatowej infrastruktury transportowej
LO_1A_W10, LO_1A_W06C-1T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C02_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji oraz z zakresu wyznaczenia optymalnych tras przewozu.
LO_1A_U01C-1T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C02_K01
Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w zakresie historii i geografii transportu oraz określić prioritety przy planowaniu działań w zakresie logistyki
LO_1A_K02C-1T-W-9, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C02_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju transportu i geografii przewozów ludzi i ładunków oraz swiatowej infrastruktury transportowej
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii transportu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
4,5Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
5,0Student posiada rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz różnych uwarunkowań związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma rozwiniętą wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C02_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji oraz z zakresu wyznaczenia optymalnych tras przewozu.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
3,0Student posiada umiejętności kojarzenia podstawowych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
4,0Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych.
4,5Student posiada dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych.
5,0Student posiada bardzo dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ różnych czynników społecznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C02_K01
Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w zakresie historii i geografii transportu oraz określić prioritety przy planowaniu działań w zakresie logistyki
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym.

Literatura podstawowa

  1. Piskozub A., Historia transportu, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 1989
  2. Wielki atłas świata, Pascal, 2006
  3. Żaboklicka J., Babińska N., Geografia transportu, Fundacja rozwoju WSM w Szczecinie, Szczecin, 2001
  4. Taylor Z., Geografia transportu i jej wkład do teorii geografii, Przegląd geograficzny, 2000, 72, 4, s. 491-508
  5. Filin S., Ile mórz jest na świecie?, Судоходство, 2007, 12
  6. Tołkacz L., Szanse rozwoju żeglugi śródlądowej, Petro-Trans, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata. Tłum. z angielskiego, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola transportu w rozwoju cywilizacji. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne.5
T-W-2Historia transportu lądowego, wodnego i powietrznego.9
T-W-3Współrzędne geograficzne. Określenie lokalizacji. Systemy pozycjonowania.2
T-W-4Morza i oceany. Najważniejsze cieśniny i kanały. Ważniejsze odkrycia geograficzne.2
T-W-5Zasoby surowców i drogi ich przewozu. Rejony niebezpieczne dla żeglugi. Piractwo morskie.2
T-W-6Drogi wodne i ważniejsze porty Świata i Europy. Ogólna charakterystyka Bałtyku.2
T-W-7Sieć dróg samochodowych i kolejowych Europy. Przejścia graniczne.4
T-W-8Bazy naukowe w Antarktydzie i ich zaopatrzenie. Dynamika wzrostu ludności Świata. Procesy migracyjne.3
T-W-9Zaliczenie wykładu.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie publikacji z zakresu związanego z tematami wykładów.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C02_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju transportu i geografii przewozów ludzi i ładunków oraz swiatowej infrastruktury transportowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W10ma pogłębioną wiedzę z zakresu spedycji i zarządzania łańcuchem dostaw, w tym flotą do przewozu różnych rodzajów ładunków
LO_1A_W06ma pogłębioną wiedzę na temat infrastruktury logistycznej, w tym magazynowej, transportowej i informacyjnej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii transportu na tle wspólczesnej sytuacji geopolitycznej
Treści programoweT-W-9Zaliczenie wykładu.
T-W-1Rola transportu w rozwoju cywilizacji. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne.
T-W-3Współrzędne geograficzne. Określenie lokalizacji. Systemy pozycjonowania.
T-W-4Morza i oceany. Najważniejsze cieśniny i kanały. Ważniejsze odkrycia geograficzne.
T-W-5Zasoby surowców i drogi ich przewozu. Rejony niebezpieczne dla żeglugi. Piractwo morskie.
T-W-6Drogi wodne i ważniejsze porty Świata i Europy. Ogólna charakterystyka Bałtyku.
T-W-2Historia transportu lądowego, wodnego i powietrznego.
T-W-7Sieć dróg samochodowych i kolejowych Europy. Przejścia graniczne.
T-W-8Bazy naukowe w Antarktydzie i ich zaopatrzenie. Dynamika wzrostu ludności Świata. Procesy migracyjne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii transportu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
4,5Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
5,0Student posiada rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz różnych uwarunkowań związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma rozwiniętą wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C02_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji oraz z zakresu wyznaczenia optymalnych tras przewozu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii transportu na tle wspólczesnej sytuacji geopolitycznej
Treści programoweT-W-9Zaliczenie wykładu.
T-W-1Rola transportu w rozwoju cywilizacji. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne.
T-W-3Współrzędne geograficzne. Określenie lokalizacji. Systemy pozycjonowania.
T-W-5Zasoby surowców i drogi ich przewozu. Rejony niebezpieczne dla żeglugi. Piractwo morskie.
T-W-6Drogi wodne i ważniejsze porty Świata i Europy. Ogólna charakterystyka Bałtyku.
T-W-2Historia transportu lądowego, wodnego i powietrznego.
T-W-7Sieć dróg samochodowych i kolejowych Europy. Przejścia graniczne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
3,0Student posiada umiejętności kojarzenia podstawowych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji.
4,0Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych.
4,5Student posiada dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych.
5,0Student posiada bardzo dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ różnych czynników społecznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C02_K01Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w zakresie historii i geografii transportu oraz określić prioritety przy planowaniu działań w zakresie logistyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii transportu na tle wspólczesnej sytuacji geopolitycznej
Treści programoweT-W-9Zaliczenie wykładu.
T-W-1Rola transportu w rozwoju cywilizacji. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne.
T-W-5Zasoby surowców i drogi ich przewozu. Rejony niebezpieczne dla żeglugi. Piractwo morskie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym.