Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>, Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Grzegorz Leniec <Grzegorz.Leniec@zut.edu.pl>, Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki z zakresu szkoły średniej |
W-2 | Zna podstawy algebry, geometrii i analizy matematycznej |
W-3 | Potrafi napisać prosty algorytm i wykorzystać go w obliczeniach numerycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych. |
C-3 | Nauczyć pracować w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych | 2 |
T-L-2 | Wykonanie 5 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza wymiarowa | 1 |
T-W-2 | Analiza nieoewności pomiarowych | 1 |
T-W-3 | Prawa i zasady zachowania mechaniki klasycznej, drgania i układy drgające | 4 |
T-W-4 | Kinematyka i dynamika relatywistyczna | 2 |
T-W-5 | Fale mechaniczne i elektromagnetyczne | 3 |
T-W-6 | Elektromagnetyzm | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Praca wlasna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B04_W01 Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu. | LO_1A_W02, LO_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B04_U01 Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych | LO_1A_U01, LO_1A_U07, LO_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B04_K01 samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność | LO_1A_K04, LO_1A_K06, LO_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B04_W01 Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu. | 2,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych. |
3,0 | 50% do 65% możliwych punktów procentowych. | |
3,5 | 66% do 80% możliwych punktów procentowych. | |
4,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych. | |
4,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych. możliwych punktów procentowych. | |
5,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B04_U01 Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych | 2,0 | Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnychNie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych |
3,0 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25 | |
3,5 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75 | |
4,0 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25 | |
4,5 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75 | |
5,0 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B04_K01 samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność | 2,0 | Brak współpracy w zespole i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu. |
3,0 | Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. .Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczeń wykonywana jest samodzielnie | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole . Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników. | |
4,0 | Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu i opracowania ćwiczeń. | |
4,5 | Bardzo dobra współpraca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości otrzymanych wyników. | |
5,0 | Wyróżniająca praca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności |
Literatura podstawowa
- David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy Fizyki, Tom 1, 2, 3, 4, 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- Irena Kruk, Janusz Typek (red.), Ćwiczenia labortorjne z fizyki część 2, Wydawnictwo Naukowe PS, Szczecin, 2007
- Jay Orear, Fizyka Tom 1-2, Wydawnictwo Naukowo -Techniczne, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Czesław Bobrowski, Fizyka - krótki kurs, WNT, Warszawa, 2003, 8
- William Moebs, Samuel J. Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych Tom 1-2, OpenStax Polska, Katalyst Education, Warszawa, 2017, ISBN-13: 978-83-948838-1-2, www.openstax.pl
- Horst Stocker, Nowoczesne kompendium fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010