Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy finansów i rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy finansów i rachunkowości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>, Regina Gackowska-Cieściów <Regina.Gackowska-Ciesciow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 3,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi finansów przedsiębiorstw i rachunkowości
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu finansów przedsiębiorstw i rachunkowości
C-3Uświadomienie ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Składniki kosztowe przedsiębiorstwa: koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy amortyzacja3
T-A-2Opracowanie budżetu3
T-A-3Analiza i interpretacjia rachunku zysków i strat2
T-A-4Wyznaczenie podstawowych wskaźników finansowych na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat3
T-A-5Ocena opłacalności inwestycji przy pomocy metod statycznych i dynamicznych3
T-A-6Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Temat: Finanse przedsiębiorstw i rachunkowość Treść: podstawowe zagadnienia związane z finansami przedsiębiorstw i rachunkowością: podstawowe funkcje zarządzania finansami przedsiębiorstwa; istota i funkcje rachunkowości, zasady prawidłowej rachunkowości3
T-W-2Temat: majątek trwały Treść: podstawowe definicje związane z majatkiem trwałym: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; metody amortyzacji środków trwałych4
T-W-3Temat: majątek obrotowy Treść: podstawowe definicje majatku obrotowego: zapasy, należności krótkoterminowe, rozliczenia mędzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego, wycena zapasów3
T-W-4Temat: wartosć pieniądza w czasie Treść: rodzaje przepływów pienieżnych w gospodarce, inflacja, dyskontowanie, zmienność wartości pieniądza w czasie, pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce, ocena wartości pieniądza w czasie, odsetki proste i złożone, efekt dźwigni finansowej, wartość dodana w łańcuchach dostaw3
T-W-5Temat: bilans i rachunek zysków i strat Treść: podstawowe pojęcia i definicje, reguły bilansowania, zasady czytania bilansu, elementy rachunku zysków i strat, zasady ustalania rachunku zysków i strat, analiza ogólne bilansu i rachunku zysków i strat4
T-W-6Temat: budżet przedsiębiorstwa Treść: podstawowe definicje i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem, rodzaje budżetów, deficyt budżetowy, rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania, podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiebiorstwa3
T-W-7Temat: analiza finansowa Treść: podstawowe wskaźniki finansowe; wskaźniki płynności finansowej, wskaźniki zadłużenia, wskaźniki efektywności, wskaźniki rentowności i ich ocena4
T-W-8Temat: ocena opłacalności przedsięwzięcia finansowego Treść: metody statyczne: okres zwrotu nakładów, ksiegowa stopa zwrotu, analiza progu rentowności; metody dynamiczne: wartość zaktualizowana netto, wewnętrzna stopa zwrotu4
T-W-9Temat: finansowanie działalności przedsiębiortswa Treść: źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa: kapitał własny, kapitał obcy krótko i długoterminowy, wady i zalety poszczególnych źródeł finansowania, reagowanie na zmiany rynkowe2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych.10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do egzaminu.43
A-W-3Egzamin.2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienia, wyjaśnienia
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązanie w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobytych podczas ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B01_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych i rachunkowości niezbędną do rozumienia zasad zarządzania działalnością gospodarczą
LO_1A_W16, LO_1A_W18, LO_1A_W20C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B01_U01
Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w logistyce, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
LO_1A_U13, LO_1A_U06, LO_1A_U15C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B01_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę
LO_1A_K02, LO_1A_K03C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B01_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych i rachunkowości niezbędną do rozumienia zasad zarządzania działalnością gospodarczą
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B01_U01
Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w logistyce, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B01_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. DudyczT., Wrzosek S., Analiza finansowa, problemy metodyczne w ujęciu praktycznym, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2000
  2. Krajewski M., Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwach, zasady, efektywność, narzędzia, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia kadr Sp. z o.o., Gdański, 2006
  3. Alaszczyk J., Rachunkowość finansowa od podstaw, Wyższa szkoła Bankowa, Poznań, 2000
  4. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2002
  5. Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
  6. Jerzemowska M., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  7. Nowak E., Analiza sprawozdań finansowcyh, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowski A., Zarządzanie finansami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Składniki kosztowe przedsiębiorstwa: koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy amortyzacja3
T-A-2Opracowanie budżetu3
T-A-3Analiza i interpretacjia rachunku zysków i strat2
T-A-4Wyznaczenie podstawowych wskaźników finansowych na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat3
T-A-5Ocena opłacalności inwestycji przy pomocy metod statycznych i dynamicznych3
T-A-6Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Finanse przedsiębiorstw i rachunkowość Treść: podstawowe zagadnienia związane z finansami przedsiębiorstw i rachunkowością: podstawowe funkcje zarządzania finansami przedsiębiorstwa; istota i funkcje rachunkowości, zasady prawidłowej rachunkowości3
T-W-2Temat: majątek trwały Treść: podstawowe definicje związane z majatkiem trwałym: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; metody amortyzacji środków trwałych4
T-W-3Temat: majątek obrotowy Treść: podstawowe definicje majatku obrotowego: zapasy, należności krótkoterminowe, rozliczenia mędzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego, wycena zapasów3
T-W-4Temat: wartosć pieniądza w czasie Treść: rodzaje przepływów pienieżnych w gospodarce, inflacja, dyskontowanie, zmienność wartości pieniądza w czasie, pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce, ocena wartości pieniądza w czasie, odsetki proste i złożone, efekt dźwigni finansowej, wartość dodana w łańcuchach dostaw3
T-W-5Temat: bilans i rachunek zysków i strat Treść: podstawowe pojęcia i definicje, reguły bilansowania, zasady czytania bilansu, elementy rachunku zysków i strat, zasady ustalania rachunku zysków i strat, analiza ogólne bilansu i rachunku zysków i strat4
T-W-6Temat: budżet przedsiębiorstwa Treść: podstawowe definicje i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem, rodzaje budżetów, deficyt budżetowy, rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania, podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiebiorstwa3
T-W-7Temat: analiza finansowa Treść: podstawowe wskaźniki finansowe; wskaźniki płynności finansowej, wskaźniki zadłużenia, wskaźniki efektywności, wskaźniki rentowności i ich ocena4
T-W-8Temat: ocena opłacalności przedsięwzięcia finansowego Treść: metody statyczne: okres zwrotu nakładów, ksiegowa stopa zwrotu, analiza progu rentowności; metody dynamiczne: wartość zaktualizowana netto, wewnętrzna stopa zwrotu4
T-W-9Temat: finansowanie działalności przedsiębiortswa Treść: źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa: kapitał własny, kapitał obcy krótko i długoterminowy, wady i zalety poszczególnych źródeł finansowania, reagowanie na zmiany rynkowe2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do egzaminu.43
A-W-3Egzamin.2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B01_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych i rachunkowości niezbędną do rozumienia zasad zarządzania działalnością gospodarczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W16ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze logistyki, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
LO_1A_W18ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
LO_1A_W20zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi finansów przedsiębiorstw i rachunkowości
Treści programoweT-W-3Temat: majątek obrotowy Treść: podstawowe definicje majatku obrotowego: zapasy, należności krótkoterminowe, rozliczenia mędzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego, wycena zapasów
T-W-4Temat: wartosć pieniądza w czasie Treść: rodzaje przepływów pienieżnych w gospodarce, inflacja, dyskontowanie, zmienność wartości pieniądza w czasie, pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce, ocena wartości pieniądza w czasie, odsetki proste i złożone, efekt dźwigni finansowej, wartość dodana w łańcuchach dostaw
T-W-5Temat: bilans i rachunek zysków i strat Treść: podstawowe pojęcia i definicje, reguły bilansowania, zasady czytania bilansu, elementy rachunku zysków i strat, zasady ustalania rachunku zysków i strat, analiza ogólne bilansu i rachunku zysków i strat
T-W-6Temat: budżet przedsiębiorstwa Treść: podstawowe definicje i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem, rodzaje budżetów, deficyt budżetowy, rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania, podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiebiorstwa
T-W-7Temat: analiza finansowa Treść: podstawowe wskaźniki finansowe; wskaźniki płynności finansowej, wskaźniki zadłużenia, wskaźniki efektywności, wskaźniki rentowności i ich ocena
T-W-8Temat: ocena opłacalności przedsięwzięcia finansowego Treść: metody statyczne: okres zwrotu nakładów, ksiegowa stopa zwrotu, analiza progu rentowności; metody dynamiczne: wartość zaktualizowana netto, wewnętrzna stopa zwrotu
T-W-9Temat: finansowanie działalności przedsiębiortswa Treść: źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa: kapitał własny, kapitał obcy krótko i długoterminowy, wady i zalety poszczególnych źródeł finansowania, reagowanie na zmiany rynkowe
T-W-1Temat: Finanse przedsiębiorstw i rachunkowość Treść: podstawowe zagadnienia związane z finansami przedsiębiorstw i rachunkowością: podstawowe funkcje zarządzania finansami przedsiębiorstwa; istota i funkcje rachunkowości, zasady prawidłowej rachunkowości
T-W-2Temat: majątek trwały Treść: podstawowe definicje związane z majatkiem trwałym: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; metody amortyzacji środków trwałych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienia, wyjaśnienia
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązanie w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B01_U01Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w logistyce, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U13potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu logistyki
LO_1A_U06potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich
LO_1A_U15rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia oraz realizacji własnego uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu finansów przedsiębiorstw i rachunkowości
Treści programoweT-A-2Opracowanie budżetu
T-A-1Składniki kosztowe przedsiębiorstwa: koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy amortyzacja
T-A-3Analiza i interpretacjia rachunku zysków i strat
T-A-4Wyznaczenie podstawowych wskaźników finansowych na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat
T-A-5Ocena opłacalności inwestycji przy pomocy metod statycznych i dynamicznych
T-A-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia, wyjaśnienia
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobytych podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B01_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
LO_1A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-W-3Temat: majątek obrotowy Treść: podstawowe definicje majatku obrotowego: zapasy, należności krótkoterminowe, rozliczenia mędzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego, wycena zapasów
T-W-4Temat: wartosć pieniądza w czasie Treść: rodzaje przepływów pienieżnych w gospodarce, inflacja, dyskontowanie, zmienność wartości pieniądza w czasie, pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce, ocena wartości pieniądza w czasie, odsetki proste i złożone, efekt dźwigni finansowej, wartość dodana w łańcuchach dostaw
T-W-5Temat: bilans i rachunek zysków i strat Treść: podstawowe pojęcia i definicje, reguły bilansowania, zasady czytania bilansu, elementy rachunku zysków i strat, zasady ustalania rachunku zysków i strat, analiza ogólne bilansu i rachunku zysków i strat
T-W-6Temat: budżet przedsiębiorstwa Treść: podstawowe definicje i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem, rodzaje budżetów, deficyt budżetowy, rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania, podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiebiorstwa
T-W-7Temat: analiza finansowa Treść: podstawowe wskaźniki finansowe; wskaźniki płynności finansowej, wskaźniki zadłużenia, wskaźniki efektywności, wskaźniki rentowności i ich ocena
T-W-8Temat: ocena opłacalności przedsięwzięcia finansowego Treść: metody statyczne: okres zwrotu nakładów, ksiegowa stopa zwrotu, analiza progu rentowności; metody dynamiczne: wartość zaktualizowana netto, wewnętrzna stopa zwrotu
T-W-9Temat: finansowanie działalności przedsiębiortswa Treść: źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa: kapitał własny, kapitał obcy krótko i długoterminowy, wady i zalety poszczególnych źródeł finansowania, reagowanie na zmiany rynkowe
T-W-1Temat: Finanse przedsiębiorstw i rachunkowość Treść: podstawowe zagadnienia związane z finansami przedsiębiorstw i rachunkowością: podstawowe funkcje zarządzania finansami przedsiębiorstwa; istota i funkcje rachunkowości, zasady prawidłowej rachunkowości
T-W-2Temat: majątek trwały Treść: podstawowe definicje związane z majatkiem trwałym: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; metody amortyzacji środków trwałych
T-A-2Opracowanie budżetu
T-A-1Składniki kosztowe przedsiębiorstwa: koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy amortyzacja
T-A-3Analiza i interpretacjia rachunku zysków i strat
T-A-4Wyznaczenie podstawowych wskaźników finansowych na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat
T-A-5Ocena opłacalności inwestycji przy pomocy metod statycznych i dynamicznych
T-A-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienia, wyjaśnienia
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązanie w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobytych podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań