Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy finansów i rachunkowości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy finansów i rachunkowości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>, Regina Gackowska-Cieściów <Regina.Gackowska-Ciesciow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi finansów przedsiębiorstw i rachunkowości |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu finansów przedsiębiorstw i rachunkowości |
C-3 | Uświadomienie ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Składniki kosztowe przedsiębiorstwa: koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy amortyzacja | 3 |
T-A-2 | Opracowanie budżetu | 3 |
T-A-3 | Analiza i interpretacjia rachunku zysków i strat | 2 |
T-A-4 | Wyznaczenie podstawowych wskaźników finansowych na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat | 3 |
T-A-5 | Ocena opłacalności inwestycji przy pomocy metod statycznych i dynamicznych | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Finanse przedsiębiorstw i rachunkowość Treść: podstawowe zagadnienia związane z finansami przedsiębiorstw i rachunkowością: podstawowe funkcje zarządzania finansami przedsiębiorstwa; istota i funkcje rachunkowości, zasady prawidłowej rachunkowości | 3 |
T-W-2 | Temat: majątek trwały Treść: podstawowe definicje związane z majatkiem trwałym: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; metody amortyzacji środków trwałych | 4 |
T-W-3 | Temat: majątek obrotowy Treść: podstawowe definicje majatku obrotowego: zapasy, należności krótkoterminowe, rozliczenia mędzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego, wycena zapasów | 3 |
T-W-4 | Temat: wartosć pieniądza w czasie Treść: rodzaje przepływów pienieżnych w gospodarce, inflacja, dyskontowanie, zmienność wartości pieniądza w czasie, pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce, ocena wartości pieniądza w czasie, odsetki proste i złożone, efekt dźwigni finansowej, wartość dodana w łańcuchach dostaw | 3 |
T-W-5 | Temat: bilans i rachunek zysków i strat Treść: podstawowe pojęcia i definicje, reguły bilansowania, zasady czytania bilansu, elementy rachunku zysków i strat, zasady ustalania rachunku zysków i strat, analiza ogólne bilansu i rachunku zysków i strat | 4 |
T-W-6 | Temat: budżet przedsiębiorstwa Treść: podstawowe definicje i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem, rodzaje budżetów, deficyt budżetowy, rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania, podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiebiorstwa | 3 |
T-W-7 | Temat: analiza finansowa Treść: podstawowe wskaźniki finansowe; wskaźniki płynności finansowej, wskaźniki zadłużenia, wskaźniki efektywności, wskaźniki rentowności i ich ocena | 4 |
T-W-8 | Temat: ocena opłacalności przedsięwzięcia finansowego Treść: metody statyczne: okres zwrotu nakładów, ksiegowa stopa zwrotu, analiza progu rentowności; metody dynamiczne: wartość zaktualizowana netto, wewnętrzna stopa zwrotu | 4 |
T-W-9 | Temat: finansowanie działalności przedsiębiortswa Treść: źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa: kapitał własny, kapitał obcy krótko i długoterminowy, wady i zalety poszczególnych źródeł finansowania, reagowanie na zmiany rynkowe | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, poszukiwanie niezbędnych danych. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do egzaminu. | 43 |
A-W-3 | Egzamin. | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienia, wyjaśnienia |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązanie w każdej pracy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobytych podczas ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B01_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych i rachunkowości niezbędną do rozumienia zasad zarządzania działalnością gospodarczą | LO_1A_W16, LO_1A_W18, LO_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B01_U01 Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w logistyce, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich | LO_1A_U13, LO_1A_U06, LO_1A_U15 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3, M-5 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B01_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę | LO_1A_K02, LO_1A_K03 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B01_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych i rachunkowości niezbędną do rozumienia zasad zarządzania działalnością gospodarczą | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B01_U01 Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w logistyce, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B01_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu finansów przedsiębiorstw logistycznych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Literatura podstawowa
- DudyczT., Wrzosek S., Analiza finansowa, problemy metodyczne w ujęciu praktycznym, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2000
- Krajewski M., Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwach, zasady, efektywność, narzędzia, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia kadr Sp. z o.o., Gdański, 2006
- Alaszczyk J., Rachunkowość finansowa od podstaw, Wyższa szkoła Bankowa, Poznań, 2000
- Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2002
- Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
- Jerzemowska M., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- Nowak E., Analiza sprawozdań finansowcyh, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Rutkowski A., Zarządzanie finansami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006