Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Logistyka ładunkow wrażliwych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka ładunkow wrażliwych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,30,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,70,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie organizacji transportu, przeładunków i przechowywania żywności przy użyciu różnych galęzi transportu
C-2Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru odpowiednich metod logistycznych oraz zasadniczych maszyn i urządzeń przeznaczonych do transportu i przechowywania żywności.
C-3Nabycie świadomości popularyzacji nabytej wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans cieplny komory z ładunkiem wrażliwym. Analiza składowych bilansu dla różnych obiektów i ładunków.3
T-A-2Analiza wpływu warunków klimatycznych na jednostki ładunkowe i środki transportu.9
T-A-3Analiza zagrożeń i bezpieczeństwa transportu wybranych ładunków wrażliwych.2
T-A-4Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień.1
15
wykłady
T-W-1Analiza i klasyfikacja czynników, wpływajacych na wraźliwość ładunków.4
T-W-2Podstawowe ogniwa łańcucha logistycznego ładunków wrażliwych na temperaturę i wilgoć. Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju.2
T-W-3Statek jako ogniwo łańcucha logistycznego. Jednostki morskie do przewozów ładunków wrażliwych. Organizacja przewozu oraz za- i wyładunku ładunków.2
T-W-4Jednostki rybackie: wyposażenie i organizacja procesów technologicznych, w tym wstępne schładzanie i zamrażanie ryb.2
T-W-5Przewóz ładunków wraźliwych w kontenerach. Typy kontenerów: budowa, wymagania PRS.4
T-W-6Organizacja przewozów kontenerów na statkach. Obsługiwanie kontenerów na terenie portu.4
T-W-7Środki transportu lądowego ładunków wrażliwych.3
T-W-8Pojęcie dystrybucji ładunków wrażliwych. Cele i funkcje dystrybucji. Środki transportu stosowane w miejskiej i międzymiastowej dystrybucji ładunków.2
T-W-9Przechowywanie wybranych ładunków wrażliwych w magazynach i centrach logistycznych.2
T-W-10Sklep jako ogniwo łańcucha logistycznego. Warunki przechowywania wybranych ładunków wrażliwych w sklepach. Szafy chłodnicze i zamrażalnicze. Lady, witryny, regały, mini-barki, wytwornice lodu, ochładzacze napojów. Meble chłodnicze.3
T-W-11Systemy zapewnienia kontrolowanych warunków temperaturowych. Scentralizowane systemy chłodzenia w hipermarketach. Auto-sklepy, wagony restauracyjne i ich wyposażenie chłodnicze.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia3
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia1
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu.Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. Wprzypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdań z zadań obliczeniowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C22-2_W01
Student definiuje podstawowe problemy i sposoby ich rozwiązania w zakresie organizacji łańcucha żywnościowego przy zastosowaniu odpowiednich środków transportu
LO_2A_W04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C22-2_U01
Student analizuje przydatność metod logistycznych oraz środków transportu i przechowywania pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa i jakości ładunków wraźliwych
LO_2A_U07C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C22-2_K01
Student nabędzie świadomość roli społecznej absolwenta uczelni oraz zrozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy w zakresie transportu ładunków wraźliwych
LO_2A_K03C-3T-W-2, T-W-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C22-2_W01
Student definiuje podstawowe problemy i sposoby ich rozwiązania w zakresie organizacji łańcucha żywnościowego przy zastosowaniu odpowiednich środków transportu
2,0Mniej niż 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyżej 9,4 uzykanych punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C22-2_U01
Student analizuje przydatność metod logistycznych oraz środków transportu i przechowywania pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa i jakości ładunków wraźliwych
2,0Student nie potrafi opisać podstawowe własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych
3,0Student potrafi opisać wazniejsze podstawowe własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych
3,5Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości i cech analizowanych łańcuchów logistycznych
4,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości i cech analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę
4,5Student potrafi opisać prawie wszystkie własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę
5,0Student potrafi opisać wszystkie własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C22-2_K01
Student nabędzie świadomość roli społecznej absolwenta uczelni oraz zrozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy w zakresie transportu ładunków wraźliwych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje kreatywność
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje kreatywność i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Gaziński B (Red.), Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport – wydanie II rozszerzone, Systherm - Technik, Poznan, 2013
  2. Semenov I. N. (red.), Filina L., Kotowska I., Pluciński M., Wiktorowska-Jasik A., Zintegrowane Łańcuchy Transportowe, Difin, Warszawa, 2008
  3. Studzinski A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
  4. Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania., Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
  5. Zwierzycki W., Bieńczak K. (Red.), Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm-Serwis, Poznań, 2006
  6. Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
  7. Bonca Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
  8. Adam Owsicki, Sergiy Filin, Samochodowy transport chłodniczy: doświadczenia polskie, Cholod, nr 7, s. 20-24., 2007
  9. Czumak I.G., Transport i przechowywanie owoców tropikalnych, Refprintinfo, Odessa, 2004
  10. Filin S., Podstawy technologii chłodniczej bananów, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, n 12, s. 451-456., 2003

Literatura dodatkowa

  1. Filina-Dawidowicz L., Wienconek K., Wybrane zagadnienia związane z przewozami ładunków szybko psujących się na terenie Unii Europejskiej, Logistyka nr 4, s. 57-60., 2013
  2. Filin S., Technika i technologia produkcji sztucznego lodu, Masta, Gdańsk, 2006
  3. Filina-Dawidowicz L., Kaup M., Koncepcja rzeczno-morskich przewozów ładunków szybko psujących się w warunkach europejskich, Technika Transportu Szynowego, n. 10, s. 3107-3116., 2013
  4. Filin S., Owsicki A., Zakrzewski B., Badania stacjonarnych chłodziarek termoelektrycznych, Zapol, Szczecin, 2010
  5. Postan M.Ya., Filina-Dawidowicz L., Dynamiczny model optymalizacyjny procesu planowania zapasów i dostaw zróżnicowanych asortymentowo produktów szybko psujących się. Praca zbiorowa pod redakcją Iouria N. Semenova i Anny Wiktorowskiej-Jasik pt. „Transport w regionie Pomorza Zachodniego”, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans cieplny komory z ładunkiem wrażliwym. Analiza składowych bilansu dla różnych obiektów i ładunków.3
T-A-2Analiza wpływu warunków klimatycznych na jednostki ładunkowe i środki transportu.9
T-A-3Analiza zagrożeń i bezpieczeństwa transportu wybranych ładunków wrażliwych.2
T-A-4Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza i klasyfikacja czynników, wpływajacych na wraźliwość ładunków.4
T-W-2Podstawowe ogniwa łańcucha logistycznego ładunków wrażliwych na temperaturę i wilgoć. Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju.2
T-W-3Statek jako ogniwo łańcucha logistycznego. Jednostki morskie do przewozów ładunków wrażliwych. Organizacja przewozu oraz za- i wyładunku ładunków.2
T-W-4Jednostki rybackie: wyposażenie i organizacja procesów technologicznych, w tym wstępne schładzanie i zamrażanie ryb.2
T-W-5Przewóz ładunków wraźliwych w kontenerach. Typy kontenerów: budowa, wymagania PRS.4
T-W-6Organizacja przewozów kontenerów na statkach. Obsługiwanie kontenerów na terenie portu.4
T-W-7Środki transportu lądowego ładunków wrażliwych.3
T-W-8Pojęcie dystrybucji ładunków wrażliwych. Cele i funkcje dystrybucji. Środki transportu stosowane w miejskiej i międzymiastowej dystrybucji ładunków.2
T-W-9Przechowywanie wybranych ładunków wrażliwych w magazynach i centrach logistycznych.2
T-W-10Sklep jako ogniwo łańcucha logistycznego. Warunki przechowywania wybranych ładunków wrażliwych w sklepach. Szafy chłodnicze i zamrażalnicze. Lady, witryny, regały, mini-barki, wytwornice lodu, ochładzacze napojów. Meble chłodnicze.3
T-W-11Systemy zapewnienia kontrolowanych warunków temperaturowych. Scentralizowane systemy chłodzenia w hipermarketach. Auto-sklepy, wagony restauracyjne i ich wyposażenie chłodnicze.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C22-2_W01Student definiuje podstawowe problemy i sposoby ich rozwiązania w zakresie organizacji łańcucha żywnościowego przy zastosowaniu odpowiednich środków transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w logistyce, jak również rozumie wpływ eksploatacji na ich cykl życia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie organizacji transportu, przeładunków i przechowywania żywności przy użyciu różnych galęzi transportu
Treści programoweT-W-3Statek jako ogniwo łańcucha logistycznego. Jednostki morskie do przewozów ładunków wrażliwych. Organizacja przewozu oraz za- i wyładunku ładunków.
T-W-2Podstawowe ogniwa łańcucha logistycznego ładunków wrażliwych na temperaturę i wilgoć. Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju.
T-W-4Jednostki rybackie: wyposażenie i organizacja procesów technologicznych, w tym wstępne schładzanie i zamrażanie ryb.
T-W-8Pojęcie dystrybucji ładunków wrażliwych. Cele i funkcje dystrybucji. Środki transportu stosowane w miejskiej i międzymiastowej dystrybucji ładunków.
T-W-9Przechowywanie wybranych ładunków wrażliwych w magazynach i centrach logistycznych.
T-W-5Przewóz ładunków wraźliwych w kontenerach. Typy kontenerów: budowa, wymagania PRS.
T-W-6Organizacja przewozów kontenerów na statkach. Obsługiwanie kontenerów na terenie portu.
T-W-7Środki transportu lądowego ładunków wrażliwych.
T-W-10Sklep jako ogniwo łańcucha logistycznego. Warunki przechowywania wybranych ładunków wrażliwych w sklepach. Szafy chłodnicze i zamrażalnicze. Lady, witryny, regały, mini-barki, wytwornice lodu, ochładzacze napojów. Meble chłodnicze.
T-W-11Systemy zapewnienia kontrolowanych warunków temperaturowych. Scentralizowane systemy chłodzenia w hipermarketach. Auto-sklepy, wagony restauracyjne i ich wyposażenie chłodnicze.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu.Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. Wprzypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niż 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyżej 9,4 uzykanych punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C22-2_U01Student analizuje przydatność metod logistycznych oraz środków transportu i przechowywania pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa i jakości ładunków wraźliwych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U07potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w logistyce
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru odpowiednich metod logistycznych oraz zasadniczych maszyn i urządzeń przeznaczonych do transportu i przechowywania żywności.
Treści programoweT-A-3Analiza zagrożeń i bezpieczeństwa transportu wybranych ładunków wrażliwych.
T-A-2Analiza wpływu warunków klimatycznych na jednostki ładunkowe i środki transportu.
T-A-1Bilans cieplny komory z ładunkiem wrażliwym. Analiza składowych bilansu dla różnych obiektów i ładunków.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdań z zadań obliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowe własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych
3,0Student potrafi opisać wazniejsze podstawowe własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych
3,5Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości i cech analizowanych łańcuchów logistycznych
4,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości i cech analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę
4,5Student potrafi opisać prawie wszystkie własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę
5,0Student potrafi opisać wszystkie własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C22-2_K01Student nabędzie świadomość roli społecznej absolwenta uczelni oraz zrozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy w zakresie transportu ładunków wraźliwych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę przekazywania informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu logistyki, a także inicjowania, inspirowania i organizacji działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości popularyzacji nabytej wiedzy
Treści programoweT-W-2Podstawowe ogniwa łańcucha logistycznego ładunków wrażliwych na temperaturę i wilgoć. Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju.
T-W-8Pojęcie dystrybucji ładunków wrażliwych. Cele i funkcje dystrybucji. Środki transportu stosowane w miejskiej i międzymiastowej dystrybucji ładunków.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdań z zadań obliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje kreatywność
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje kreatywność i ma świadomość swej roli