Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Napędy elektryczne urządzeń chłodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy elektryczne urządzeń chłodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu
W-3elektrotechnika i elektronika: podstawy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania maszyn i napędów elektrycznych używanych w chłodnictwie i klimatyzacji, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, zasady BHP2
T-L-2Badanie silników prądu stałego6
T-L-3Sterowanie prędkością silników prądu stałego4
T-L-4Badanie silnika prądu zmiennego6
T-L-5Sterowanie prędkością silnika prądu zmiennego4
T-L-6charakterystyki sprężarki z napędem elektrycznym2
T-L-7Charakterystyki wentylatorów4
T-L-8Zaliczenie formy zajęć2
30
wykłady
T-W-1podstawowe wiadomości z elektrotechniki: prąd stały i przemienny, magnetyzm4
T-W-2budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn prądu stałego4
T-W-3budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn synchronicznych4
T-W-4budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn asynchronicznych4
T-W-5rozruch silników elektrycznych w chłodniach2
T-W-6napęd elektryczny: dynamika napędu2
T-W-7rodzaje pracy maszyn elektrycznych4
T-W-8napęd pomp, wentylatorów i sprężarek6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczna: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zalicznie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C24-2_W01
student charakteryzuje podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w napędach elektrycznych
CK_1A_W02C-1T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7M-1S-1
CK_1A_C24-2_W02
student rozpoznaje części składowe napędów elektrycznych, objasnia zasadę ich działania, podstawowe właściwości i charakterystyki
CK_1A_W06C-1T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C24-2_U01
student rozwiązuje proste zadanie obliczeniowe z dziedziny napędu elektrycznego i ocenia jakościowo otrzymany wynik w celu sformułowania wniosków
CK_1A_U01C-1T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6M-3, M-2S-2, S-3
CK_1A_C24-2_U02
student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie problemu inżynierskiego przy eksploatacji napędu elektrycznego
CK_1A_U03C-1T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C24-2_K01
student jest zdeterminowany na sprawne rozwiązanie problemów inżynierskich dotyczących napędu elektrycznego
CK_1A_K07C-1T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C24-2_W01
student charakteryzuje podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w napędach elektrycznych
2,0
3,0student wymienia podstawowe prawa fizyczne mające zastosowanie w napędach elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C24-2_W02
student rozpoznaje części składowe napędów elektrycznych, objasnia zasadę ich działania, podstawowe właściwości i charakterystyki
2,0
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe napędów elektrycznych, wraz z zasadą ich funkcjonowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C24-2_U01
student rozwiązuje proste zadanie obliczeniowe z dziedziny napędu elektrycznego i ocenia jakościowo otrzymany wynik w celu sformułowania wniosków
2,0
3,0student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu obliczeniowego omówionego na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C24-2_U02
student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie problemu inżynierskiego przy eksploatacji napędu elektrycznego
2,0
3,0student potrafi wykonać proste obliczenia inżynierskie i przedstawia ich wyniki w skróconej formie pisemnego raportu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C24-2_K01
student jest zdeterminowany na sprawne rozwiązanie problemów inżynierskich dotyczących napędu elektrycznego
2,0
3,0student wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów inżynierskich dotyczących napędów elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
  2. Dębowski A., Automatyka. Napęd elektryczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  2. Winkler W., Wiszniewski A., Automatyka zabezpieczeniowa w systemach elektroenergetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  3. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  4. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, zasady BHP2
T-L-2Badanie silników prądu stałego6
T-L-3Sterowanie prędkością silników prądu stałego4
T-L-4Badanie silnika prądu zmiennego6
T-L-5Sterowanie prędkością silnika prądu zmiennego4
T-L-6charakterystyki sprężarki z napędem elektrycznym2
T-L-7Charakterystyki wentylatorów4
T-L-8Zaliczenie formy zajęć2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1podstawowe wiadomości z elektrotechniki: prąd stały i przemienny, magnetyzm4
T-W-2budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn prądu stałego4
T-W-3budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn synchronicznych4
T-W-4budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn asynchronicznych4
T-W-5rozruch silników elektrycznych w chłodniach2
T-W-6napęd elektryczny: dynamika napędu2
T-W-7rodzaje pracy maszyn elektrycznych4
T-W-8napęd pomp, wentylatorów i sprężarek6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C24-2_W01student charakteryzuje podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w napędach elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki (obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego) niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie i pozwalającą na ich wykorzystanie do wytwarzania ciepła i zimna
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania maszyn i napędów elektrycznych używanych w chłodnictwie i klimatyzacji, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-5Sterowanie prędkością silnika prądu zmiennego
T-L-2Badanie silników prądu stałego
T-L-3Sterowanie prędkością silników prądu stałego
T-L-4Badanie silnika prądu zmiennego
T-W-2budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn prądu stałego
T-W-1podstawowe wiadomości z elektrotechniki: prąd stały i przemienny, magnetyzm
T-W-3budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn synchronicznych
T-W-4budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn asynchronicznych
T-W-6napęd elektryczny: dynamika napędu
T-W-8napęd pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5rozruch silników elektrycznych w chłodniach
T-W-7rodzaje pracy maszyn elektrycznych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia podstawowe prawa fizyczne mające zastosowanie w napędach elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C24-2_W02student rozpoznaje części składowe napędów elektrycznych, objasnia zasadę ich działania, podstawowe właściwości i charakterystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki, elektrotechniki, elektroniki, automatyki
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania maszyn i napędów elektrycznych używanych w chłodnictwie i klimatyzacji, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-2Badanie silników prądu stałego
T-L-4Badanie silnika prądu zmiennego
T-L-7Charakterystyki wentylatorów
T-L-6charakterystyki sprężarki z napędem elektrycznym
T-W-2budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn prądu stałego
T-W-1podstawowe wiadomości z elektrotechniki: prąd stały i przemienny, magnetyzm
T-W-3budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn synchronicznych
T-W-4budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn asynchronicznych
T-W-6napęd elektryczny: dynamika napędu
T-W-8napęd pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5rozruch silników elektrycznych w chłodniach
T-W-7rodzaje pracy maszyn elektrycznych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe napędów elektrycznych, wraz z zasadą ich funkcjonowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C24-2_U01student rozwiązuje proste zadanie obliczeniowe z dziedziny napędu elektrycznego i ocenia jakościowo otrzymany wynik w celu sformułowania wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania maszyn i napędów elektrycznych używanych w chłodnictwie i klimatyzacji, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-5Sterowanie prędkością silnika prądu zmiennego
T-L-2Badanie silników prądu stałego
T-L-3Sterowanie prędkością silników prądu stałego
T-L-4Badanie silnika prądu zmiennego
T-L-7Charakterystyki wentylatorów
T-L-6charakterystyki sprężarki z napędem elektrycznym
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna: metoda projektów
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zalicznie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu obliczeniowego omówionego na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C24-2_U02student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie problemu inżynierskiego przy eksploatacji napędu elektrycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania maszyn i napędów elektrycznych używanych w chłodnictwie i klimatyzacji, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-5Sterowanie prędkością silnika prądu zmiennego
T-L-2Badanie silników prądu stałego
T-L-3Sterowanie prędkością silników prądu stałego
T-L-4Badanie silnika prądu zmiennego
T-L-7Charakterystyki wentylatorów
T-L-6charakterystyki sprężarki z napędem elektrycznym
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykonać proste obliczenia inżynierskie i przedstawia ich wyniki w skróconej formie pisemnego raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C24-2_K01student jest zdeterminowany na sprawne rozwiązanie problemów inżynierskich dotyczących napędu elektrycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania maszyn i napędów elektrycznych używanych w chłodnictwie i klimatyzacji, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-5Sterowanie prędkością silnika prądu zmiennego
T-L-2Badanie silników prądu stałego
T-L-3Sterowanie prędkością silników prądu stałego
T-L-4Badanie silnika prądu zmiennego
T-L-7Charakterystyki wentylatorów
T-L-6charakterystyki sprężarki z napędem elektrycznym
T-W-2budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn prądu stałego
T-W-1podstawowe wiadomości z elektrotechniki: prąd stały i przemienny, magnetyzm
T-W-3budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn synchronicznych
T-W-4budowa, zasada działania i podstawowe charakterystyki maszyn asynchronicznych
T-W-6napęd elektryczny: dynamika napędu
T-W-8napęd pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5rozruch silników elektrycznych w chłodniach
T-W-7rodzaje pracy maszyn elektrycznych
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna: metoda projektów
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zalicznie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena pisemnej formy projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów inżynierskich dotyczących napędów elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0