Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie LNG i LPG:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie LNG i LPG | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu technik i technologii transportowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej technologii LNG. |
C-2 | Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej technologii LPG. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analiz technologii LNG w zakresie ich planowania, eksploatacji i zapewniania bezpieczeństwa. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analiz technologii LPG w zakresie ich planowania, eksploatacji i zapewniania bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza norm bezpieczeństwa w transporcie lądowym LNG. | 2 |
T-A-2 | Analiza norm bezpieczeństwa w transporcie lądowym LPG. | 2 |
T-A-3 | Analiza norm bezpieczeństwa w transporcie wodnym LNG. | 2 |
T-A-4 | Analiza norm bezpieczeństwa w transporcie wodnym LPG. | 2 |
T-A-5 | Analiza środków transportu lądowego do przewozu LNG. | 2 |
T-A-6 | Analiza środków transportu lądowego do przewozu LPG. | 2 |
T-A-7 | Analiza środków transportu wodnego do przewozu LNG. | 2 |
T-A-8 | Analiza środków transportu wodnego do przewozu LPG. | 2 |
T-A-9 | Zaliczenie części materiału. | 2 |
T-A-10 | Technologie przeładunku LNG. | 2 |
T-A-11 | Technologie przeładunku LPG. | 2 |
T-A-12 | Zaliczenie części materiału. | 2 |
T-A-13 | Analiza systemów bezpieczeństwa. | 4 |
T-A-14 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka LNG. Własciwości fizyczne i chemiczne. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka LPG. Własciwości fizyczne i chemiczne. | 1 |
T-W-3 | Sposoby transportu LNG - jednostki transportowe | 2 |
T-W-4 | Sposoby transportu LPG - jednostki transportowe | 2 |
T-W-5 | Transport lądowy LNG. | 2 |
T-W-6 | Transport lądowy LPG. | 2 |
T-W-7 | Transport wodny LNG. | 2 |
T-W-8 | Transport wodny LPG. | 2 |
T-W-9 | Transport lotniczy LNG. | 1 |
T-W-10 | Transport lotniczy LPG. | 1 |
T-W-11 | Technologie przeładunku LNG. | 2 |
T-W-12 | Technologie przeładunku LPG. | 2 |
T-W-13 | Terminale przeładunkowe LNG. | 2 |
T-W-14 | Terminale przeładunkowe LPG. | 2 |
T-W-15 | Projektowanie systemów transportowych LNG. | 2 |
T-W-16 | Projektowanie systemów transportowych LPG. | 2 |
T-W-17 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczeń. | 8 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia. | 6 |
A-W-3 | egzamin | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa przyswojonej wiedzy i osiągniętych umiejętności przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia podczas wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C20-2_W01 Student posiada wiedzę w zakresie produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji technicznych gazów skroplonych. | CK_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-15, T-W-16, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C20-2_U01 Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje, analizować je i wyciągać właściwe wnioski przy rozwiązywaniu postawionych zadań i zagadnień z zakresu technologii gazów skroplonych. | CK_1A_U01 | — | — | C-3, C-4 | T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-13 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C20-2_K01 Student ma świadomość ryzyka występującego przy zastosowaniu technologii gazów skroplonych. | CK_1A_K04 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-13, T-W-15, T-W-16, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C20-2_W01 Student posiada wiedzę w zakresie produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji technicznych gazów skroplonych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymagane w efekcie kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C20-2_U01 Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje, analizować je i wyciągać właściwe wnioski przy rozwiązywaniu postawionych zadań i zagadnień z zakresu technologii gazów skroplonych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C20-2_K01 Student ma świadomość ryzyka występującego przy zastosowaniu technologii gazów skroplonych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełne kompetencje społeczne oczekiwane w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Foss M.M., Delano F., Gulen G., Makaryan R., LNG Safety and Security, Center for Energy Economics, 2003
- Łaciak M., Nagy S., Problemy bezpieczeństwa technicznego i charakterystyka zagrożeń związanych z terminalem rozładunkowym LNG, Zeszyty Naukowe AGH nr 27 (4), Kraków, 2010
- Łaciak, M., Problemy techniczne i technologiczne eksploatacji terminali rozładunkowych LNG, Zeszyty Naukowe AGH nr 28 (4), Kraków, 2011
- Chorowski M., Kriogenika. Podstawy i zastosowania, Masta, Gdańsk, 2007
Literatura dodatkowa
- red. Pudlik W., Termodynamika. Zadania i przykłady obliczeniowe., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000, 1
- Kabaciński J., Eksploatacja statków do przewozu gazów skroplonych, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1993
- ABSG Consulting Inc., Consequence Assessment Methods for Incidents Involving Releases from Liquefied Natural Gas Carriers, Federal Energy Regulatory Commission USA, 2004
- Filin S, Zakrzewski B., Światowy handel skroplonym gazem ziemnym (LNG) – stan obecny i kierunki rozwoju., Energetyka nr 11, Warszawa, 2006