Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klimatyzacja w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 30 1,50,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 30 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika
W-2Podstawy wentylacji i klimatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych28
T-A-2zaliczenie ćwiczeń2
30
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła obiektu klimatyzowanego. Zaliczenie14
15
wykłady
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu2
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów2
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.2
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.2
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.2
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów4
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.4
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.2
T-W-10Oczyszczanie i filtrowanie powietrza .4
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia8
38
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu6
A-W-3udział w egzaminie2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - egzamin w formie pisemnej podsumowujący efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C19-2_W01
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
CK_1A_W13, CK_1A_W15C-1T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1S-1
CK_1A_C19-2_W02
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
CK_1A_W15C-1T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1S-1
CK_1A_C19-2_W03
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy systemów klimatyzacji w transporcie, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji.
CK_1A_W13C-1T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C19-2_U01
potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07C-1T-L-2, T-L-1M-3S-3, S-4
CK_1A_C19-2_U02
potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
CK_1A_U08C-1T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C19-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
CK_1A_K04C-1T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1S-1
CK_1A_C19-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
CK_1A_K03, CK_1A_K07C-1T-L-2, T-L-1M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C19-2_W01
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
CK_1A_C19-2_W02
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
CK_1A_C19-2_W03
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy systemów klimatyzacji w transporcie, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C19-2_U01
potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C19-2_U02
potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
2,0
3,0Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C19-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C19-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
  2. Gaziński B., Klimatyzacja pojazdów samochodowych, Systherm, Poznań, 2009
  3. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  4. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  5. Zwierzycki W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm, Poznań, 2006
  6. Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych28
T-A-2zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła obiektu klimatyzowanego. Zaliczenie14
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu2
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów2
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.2
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.2
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.2
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów4
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.4
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.2
T-W-10Oczyszczanie i filtrowanie powietrza .4
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu6
A-W-3udział w egzaminie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-2_W01Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
CK_1A_W15ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-10Oczyszczanie i filtrowanie powietrza .
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - egzamin w formie pisemnej podsumowujący efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-2_W02Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W15ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-10Oczyszczanie i filtrowanie powietrza .
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - egzamin w formie pisemnej podsumowujący efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-2_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy systemów klimatyzacji w transporcie, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-10Oczyszczanie i filtrowanie powietrza .
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - egzamin w formie pisemnej podsumowujący efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-2_U01potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac
CK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-L-2Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła obiektu klimatyzowanego. Zaliczenie
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-2_U02potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-A-2zaliczenie ćwiczeń
T-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-2_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-10Oczyszczanie i filtrowanie powietrza .
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - egzamin w formie pisemnej podsumowujący efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-2_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
CK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-L-2Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła obiektu klimatyzowanego. Zaliczenie
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0