Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja komfortu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klimatyzacja komfortu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 30 1,50,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 30 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki
W-2Podstawy wentylacji i klimatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji28
T-A-2Zaliczenie.2
30
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła budynku. Zaliczenie14
15
wykłady
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.2
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.2
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.2
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.1
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.1
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.1
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.2
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).1
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).1
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,suszenie, nawilżanie, nawanianie, mieszanie i sterylizacja.2
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.1
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.4
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.4
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.2
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.2
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia ćwiczeń8
38
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęc i zaliczeń, opracowanie sprawozdania10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdania.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C19-1_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
CK_1A_W13, CK_1A_W15C-1T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-16, T-W-14, T-W-3, T-W-15, T-W-10M-1S-1
CK_1A_C19-1_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji.
CK_1A_W13C-1T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-16, T-W-14, T-W-3, T-W-15, T-W-10M-1S-1
CK_1A_C19-1_W03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
CK_1A_W15C-1T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-16, T-W-14, T-W-3, T-W-15, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C19-1_U01
Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07C-1T-L-2M-3S-3, S-4
CK_1A_C19-1_U02
Potrafi prowadzić obliczenia typowe dla zakresu klimatyzacji komfortu.
CK_1A_U08C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C19-1_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
CK_1A_K04C-1T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-16, T-W-14, T-W-3, T-W-15, T-W-10M-1S-1
CK_1A_C19-1_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
CK_1A_K03, CK_1A_K07C-1T-L-1, T-L-2M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C19-1_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
CK_1A_C19-1_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
CK_1A_C19-1_W03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C19-1_U01
Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C19-1_U02
Potrafi prowadzić obliczenia typowe dla zakresu klimatyzacji komfortu.
2,0
3,0Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C19-1_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C19-1_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN Instytu geografii i przestrzennego zagospodarowania im. S. Leszczyńskiego, Warszawa, 2004
  2. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  3. Normy:, PN-85/N-08013; PN-85/N-08011; PN-73/B-03431; PN-87/08009; PN-76/B-03420; PN-78/B-03421
  4. Recknagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy. Ogrzewanie i klimatyzacja, Omni Scala, Wrocław, 2008
  5. Pod redakcją B.zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja. Tom 1., Astroprint, Odessa, 2015, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji28
T-A-2Zaliczenie.2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła budynku. Zaliczenie14
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.2
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.2
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.2
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.1
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.1
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.1
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.2
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).1
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).1
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,suszenie, nawilżanie, nawanianie, mieszanie i sterylizacja.2
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.1
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.4
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.4
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.2
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.2
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia ćwiczeń8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęc i zaliczeń, opracowanie sprawozdania10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-1_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
CK_1A_W15ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,suszenie, nawilżanie, nawanianie, mieszanie i sterylizacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-1_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,suszenie, nawilżanie, nawanianie, mieszanie i sterylizacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-1_W03Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W15ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,suszenie, nawilżanie, nawanianie, mieszanie i sterylizacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-1_U01Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac
CK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-L-2Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła budynku. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdania.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-1_U02Potrafi prowadzić obliczenia typowe dla zakresu klimatyzacji komfortu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-A-1Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji
T-A-2Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-1_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,suszenie, nawilżanie, nawanianie, mieszanie i sterylizacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C19-1_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
CK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła budynku. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0