Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Substancje kontrolowane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Substancje kontrolowane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
W-2 | Podstawy chłodnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi oraz umiejętności postępowania z substancjami kontrolowanymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe. | 1 |
T-L-2 | Posługiwanie się schematem instalacji chłodniczych i pomp ciepła. Wykrywanie nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła. Próby ciśnieniowe szczelności instalacji. Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych. Badanie energetyczne urządzenia. Odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów. Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających. Dokumentowanie wykonanych czynności. Zaliczenie zajęć | 29 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko. | 4 |
T-W-2 | Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi. | 6 |
T-W-3 | Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych. | 6 |
T-W-4 | Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników. | 8 |
T-W-5 | Metody kontroli szczelności ziębiarek. | 3 |
T-W-6 | Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie podczas zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C15_W01 Zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacyjnych. Ma wiedzę o stosowanych substancjach i zagrożeniach dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę rozszerzoną o awariach i emisji substancji kontrolowanych z urządzeń chłodniczych. Ma wiedzę o metodach wykrywania nieszczelności ziębiarek. | CK_1A_W19, CK_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C15_U01 Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować sprawozdanie z realizacji zadania. | CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
CK_1A_C15_U02 Posiada umiejętność postępowania z substancjami kontrolowanymi, niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, dostrzega aspekty pozatechniczne, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące substancji kontrolowanych. | CK_1A_U09, CK_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C15_K01 Ma świadomość wpływu wykonywania działalności związanej z substancjami kontrolowanymi na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | CK_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
CK_1A_C15_K03 Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej | CK_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C15_W01 Zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacyjnych. Ma wiedzę o stosowanych substancjach i zagrożeniach dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę rozszerzoną o awariach i emisji substancji kontrolowanych z urządzeń chłodniczych. Ma wiedzę o metodach wykrywania nieszczelności ziębiarek. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C15_U01 Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować sprawozdanie z realizacji zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować i wykonać proste pomiary, zinterpretować wyniki i przedstawić wnioski oraz opracować sprawozdanie, pracując indywidualnie lub w zespole i popełniając szereg błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C15_U02 Posiada umiejętność postępowania z substancjami kontrolowanymi, niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, dostrzega aspekty pozatechniczne, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące substancji kontrolowanych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi postępować z substancjami kontrolowanymi popełniając szereg błędów, dostrzega niektóre aspekty pozatechniczne ich stosowania i stosuje podstawowe zasady bhp | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C15_K01 Ma świadomość wpływu wykonywania działalności związanej z substancjami kontrolowanymi na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
CK_1A_C15_K03 Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Fodemski F.R., Poradnik: Domowe i handlowe urządzenie chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Normy, PN-EN 378-1,2,3,4, PKN, 2011
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, 2011
- Rozporządzenia, PEiR nr 1005/2009, 2011
- Studziński A., Eksploatacja chlodniowców
- Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową wraz z aktami wykonawczymi, DZ.U. nr 121 poz. 1263, 2004
- Grzebielec A. et al., Czynniki chłodnicze i nośniki energii, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011
- Butrymowicz D., Śmierciew K., Gagan J., Baj P., Technika chłodnicza, PWN, Warszawa, 2021, 2
Literatura dodatkowa
- Bonca Z., Butrymowicz D., Targański W., Hajduk T., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła: własności cieplne, chemiczne i użytkowe, IPPU Masta, Gdańsk, 2004