Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Technika pomiarowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika pomiarowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 3,60,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,40,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z fizyki i elektrotechniki.
W-2Podstawowa wiedza z podstaw konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami czujników i przetworników pomiarowych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami pomiarów i rejestracji danych.
C-3Zapoznanie studentów ze zintegrowanymi systemami kontrolno-pomiarowymi oraz zasadami doboru elementów toru pomiarowego.
C-4Zapoznanie studentów z metodyką prowadzenia badań naukowych.
C-5Ukształtowanie umiejętności doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego.
C-6Ukształtowanie umiejętności prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzwnie do zajęć.2
T-L-2Pomiary analogowe. Pomiary wielkości elektrycznych.8
T-L-3Dobór i wzorcowanie czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych.8
T-L-4Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników pomiarów. Zasady doboru elementów toru pomiarowego.8
T-L-5Badania na rzeczywistym stanowisku badawczym, np. silnika spalinowego czy układu kogeneracyjnego.10
T-L-6Metodyka prowadzenia badań naukowych. Analiza błędów pomiarowych.4
T-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
45
wykłady
T-W-1Pomiary analogowe i cyfrowe. Wielkość mierzona. Przyrządy i metody pomiarowe.2
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Dynamiczne właściwości przetworników.3
T-W-3Charakterystyka układów pomiarowych. Systemy kontrolno-pomiarowe. Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników badań. Zasady doboru elementów toru pomiarowego.4
T-W-4Niepewność pomiaru. Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu. Zasady opracowywania wyników pomiarów.2
T-W-5Metodyka prowadzenia badań naukowych.2
T-W-6Pomiary w wenntylacji, klimatyzacji, chłodnictwie15
T-W-7Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-3egzamin2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C08_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje czujników i przetworników pomiarowych. Student zna i potrafi omówić podstawowe techniki pomiarów i rejestracji danych, zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe oraz zasady doboru elementów toru pomiarowego. Student zna i potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące organizacji i prowadzenia badań naukowych.
CK_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C08_U01
Student posiada umiejętności: - doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego, - prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe.
CK_1A_U04, CK_1A_U07C-6, C-5T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C08_K01
Student ma świadomość istotności właściwej organizacji pracy podczas eksploatacji systemów pomiarowych oraz w trakcie pomiarów parametrów pracy maszyn, jak również potrafi pracować w zespole.
CK_1A_K03C-6, C-5T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C08_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje czujników i przetworników pomiarowych. Student zna i potrafi omówić podstawowe techniki pomiarów i rejestracji danych, zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe oraz zasady doboru elementów toru pomiarowego. Student zna i potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące organizacji i prowadzenia badań naukowych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C08_U01
Student posiada umiejętności: - doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego, - prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe.
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C08_K01
Student ma świadomość istotności właściwej organizacji pracy podczas eksploatacji systemów pomiarowych oraz w trakcie pomiarów parametrów pracy maszyn, jak również potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej, jak również potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chwaleba A., Poniński M., Siedlecki A., Metrologia elektryczna., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2010
  2. Minkina W., Gryś S., Korekcja charakterystyk dynamicznych czujników termometrycznych – metody , układy, algorytmy., Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2004
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Tadeusza R. Fodemskiego., Pomiary cieplne – część 1 i 2. Badania cieplne maszyn i urządzeń., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2001
  4. Siwiński W., Tauber R.D., Metodologia badań naukowych., Wydawnictwo WSHiG., Poznań, 2006
  5. Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe., Wydawnictwa PWN., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Apanowicz J., Metodologia ogólna., Wydawnictwo „BERNARDINUM"., Gdynia, 2002
  2. Nawrocki W., Komputerowe systemy pomiarowe., Wydawnictwa Kominikacji i Łączności., Warszawa, 2007
  3. Tumański S., Technika pomiarowa., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzwnie do zajęć.2
T-L-2Pomiary analogowe. Pomiary wielkości elektrycznych.8
T-L-3Dobór i wzorcowanie czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych.8
T-L-4Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników pomiarów. Zasady doboru elementów toru pomiarowego.8
T-L-5Badania na rzeczywistym stanowisku badawczym, np. silnika spalinowego czy układu kogeneracyjnego.10
T-L-6Metodyka prowadzenia badań naukowych. Analiza błędów pomiarowych.4
T-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pomiary analogowe i cyfrowe. Wielkość mierzona. Przyrządy i metody pomiarowe.2
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Dynamiczne właściwości przetworników.3
T-W-3Charakterystyka układów pomiarowych. Systemy kontrolno-pomiarowe. Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników badań. Zasady doboru elementów toru pomiarowego.4
T-W-4Niepewność pomiaru. Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu. Zasady opracowywania wyników pomiarów.2
T-W-5Metodyka prowadzenia badań naukowych.2
T-W-6Pomiary w wenntylacji, klimatyzacji, chłodnictwie15
T-W-7Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-3egzamin2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C08_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje czujników i przetworników pomiarowych. Student zna i potrafi omówić podstawowe techniki pomiarów i rejestracji danych, zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe oraz zasady doboru elementów toru pomiarowego. Student zna i potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące organizacji i prowadzenia badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami czujników i przetworników pomiarowych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami pomiarów i rejestracji danych.
C-3Zapoznanie studentów ze zintegrowanymi systemami kontrolno-pomiarowymi oraz zasadami doboru elementów toru pomiarowego.
C-4Zapoznanie studentów z metodyką prowadzenia badań naukowych.
Treści programoweT-W-7Zaliczenie.
T-W-1Pomiary analogowe i cyfrowe. Wielkość mierzona. Przyrządy i metody pomiarowe.
T-W-4Niepewność pomiaru. Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu. Zasady opracowywania wyników pomiarów.
T-W-3Charakterystyka układów pomiarowych. Systemy kontrolno-pomiarowe. Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników badań. Zasady doboru elementów toru pomiarowego.
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Dynamiczne właściwości przetworników.
T-W-5Metodyka prowadzenia badań naukowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C08_U01Student posiada umiejętności: - doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego, - prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac
CK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe.
C-5Ukształtowanie umiejętności doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego.
Treści programoweT-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2Pomiary analogowe. Pomiary wielkości elektrycznych.
T-L-4Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników pomiarów. Zasady doboru elementów toru pomiarowego.
T-L-1Wprowadzwnie do zajęć.
T-L-3Dobór i wzorcowanie czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych.
T-L-5Badania na rzeczywistym stanowisku badawczym, np. silnika spalinowego czy układu kogeneracyjnego.
T-L-6Metodyka prowadzenia badań naukowych. Analiza błędów pomiarowych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C08_K01Student ma świadomość istotności właściwej organizacji pracy podczas eksploatacji systemów pomiarowych oraz w trakcie pomiarów parametrów pracy maszyn, jak również potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe.
C-5Ukształtowanie umiejętności doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego.
Treści programoweT-L-4Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników pomiarów. Zasady doboru elementów toru pomiarowego.
T-L-3Dobór i wzorcowanie czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych.
T-L-5Badania na rzeczywistym stanowisku badawczym, np. silnika spalinowego czy układu kogeneracyjnego.
T-L-6Metodyka prowadzenia badań naukowych. Analiza błędów pomiarowych.
T-W-4Niepewność pomiaru. Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu. Zasady opracowywania wyników pomiarów.
T-W-5Metodyka prowadzenia badań naukowych.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej, jak również potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0