Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Chłodnictwo w rozwoju nauki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chłodnictwo w rozwoju nauki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najważnejszymi światowymi odkryciami, wynalazkami i innymi osiąnięciami w dziedzinie chłodnictwa i kriogeniki, wkładem wybranych naukowców, w tym polskich, w rozwój tej dyscypliny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Lód jako pierwszy na świecie czynnik chłodniczy. Chłodzenie lodem | 2 |
T-W-2 | Historia stworzenia parowych maszyn chłodniczych | 2 |
T-W-3 | Rozwój transportu chłodniczego | 2 |
T-W-4 | Termoelektryczne i termomagnetyczne efekty w metalach i pólprzewodnikach | 2 |
T-W-5 | Chłodnictwo w naszym domu. Ekologiczne aspekty eksloatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2 |
T-W-6 | Rozwój techniki niskich temperatur | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie chłodnictwa w medycynie i sporcie | 2 |
T-W-8 | Przykłady zastosowań chłodnicwa | 14 |
T-W-9 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczęstnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca z literaturą, przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B18_W01 Ma szczegółową wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki | CK_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B18_U01 Posiada umiętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji | CK_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B18_K01 Ma świadomość wpływu urządzeń chłodniczych na srodowisko i człowieka podczas ich eksploatacji | CK_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B18_W01 Ma szczegółową wiedzę w zakresie historii chłodnictwa i kriogeniki i ich wpływu na rozwój nauki i techniki | 2,0 | |
3,0 | student potrafi poprawnie określić cele i wymienić główne metody ich osiągnięcia w dziedzinach nauki i techniki związanych z chłodzeniem sztucznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B18_U01 Posiada umiętność zrozumienia i analizy trendów rozwoju wybranych dziedzin nauki i techniki na przykładzie chłodnictwa, kriogeniki i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | student posiada umiejętności uzasadnienia trendów rozwoju chłodnictwa na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B18_K01 Ma świadomość wpływu urządzeń chłodniczych na srodowisko i człowieka podczas ich eksploatacji | 2,0 | |
3,0 | student ma swiadomość wpływu urządzeń chłodniczych na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
- Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i Klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015