Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony materiałów morskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ochrony materiałów morskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie średnim. |
W-2 | Wiedza na temat budowy i właściwosci materiałów konstrukcyjnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z ochrony materiałów konstrukcyjnych w warunkach morskich i atmosfery. |
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów oraz badań korozyjnych i tribokorozyjnych. |
C-4 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych. |
C-5 | Student zdobywa umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych | 3 |
T-L-2 | Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych - test odporności w środowisku morskim. | 2 |
T-L-3 | Korozja lokalna - badanie zjawiska pasywacji i tworzenia wżerów w warunkach środowisk morskich. | 2 |
T-L-4 | Badanie zjawiska korozyji złącz konstrukcyjnych. | 2 |
T-L-5 | Kinetyka korozji elektrochemicznej. Badania krzywych polaryzacji anodowej. | 2 |
T-L-6 | Badania korozyjne w mgle solnej. | 2 |
T-L-7 | Badanie zjawiska korozji chemicznej. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki, kompozytów i betonów oraz degradacja tworzyw polimerowych w środowisku morskim. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Powinowactwo z tlenem. Stan pasywny metali. Osiem form korozji: galwaniczna, naprężeniowa, wżerowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, selektywna, korozja-erozja, pękanie wodorowe. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Powłoki ochronne. Metody badań korozyjnych. Negatywne skutki zużycia materiałów i i jego ochrony dla środowiska naturalnego. Przykłady błędów konstrukcyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów w formie sprawozdania. | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie do laboratorium na podstawie wskazanej literatury. | 15 |
A-L-4 | konsultacje | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studia literaturowe | 31 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D25-1_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych. | BJ_1A_W08, BJ_1A_W13 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D25-1_U01 Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. Student potrafi wskazać metodę badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych. | BJ_1A_U09, BJ_1A_U11, BJ_1A_U14 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D25-1_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | BJ_1A_K02, BJ_1A_K04, BJ_1A_K07 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D25-1_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student nie ma wiedzy w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz nie zna zasad doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma podstawową wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
3,5 | Student ma wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
4,0 | Student ma poszerzoną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
4,5 | Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
5,0 | Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach fizykochemicznego niszczenia materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji w środowisku morskim oraz sposobach ich ochrony. Student ma zaawansowaną wiedzę w zakresie badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D25-1_U01 Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. Student potrafi wskazać metodę badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi przewidywać zjawisk fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim oraz dobrać materiał, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. |
3,0 | Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu. Student potrafi wskazać metodę badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
3,5 | Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
4,0 | Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
4,5 | Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia w stopniu zaawansoanym. Student potrafi wskazać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
5,0 | Student potrafi przewidywać zjawiska fizykochemicznego zniszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji w środowisku morskim, sposób jego zabezpieczenia oraz monitorowania jego stanu, potrafi opisywać objawy zniszczenia korozyjnego i tribokorozyjnego materiału konstrukcyjnego i wskazywać przyczyny zniszczenia w stopniu zaawansoanym. Student potrafi dobrać metody badań i/lub monitorowania procesu korozji i tribokorozji oraz dobrać materiał konstrukcyjny do określonych warunków eksploatacyjnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D25-1_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych i nie wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania |
Literatura podstawowa
- J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszwawskiej, Warszawa, 2006, II
- B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
- H. Bala, Korozja materiałów: teoria i praktyka, Częstochowa, 2002, 2002
- W. Gumowska, Korozja i ochrona metali: ćwiczenia laboratoryjne, Kraków, 2007, 2007
- pod redakcją, B. Piekarskiego, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Szczecin, 2013, 2013
Literatura dodatkowa
- Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
- M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
- T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
- H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
- T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995
- K.N.Strafford, R.St.C.Smart, I.Sare, C.Subramanian, Surface Engineering, Technomic Publishing Company, Inc., Lancaster, Pensylwania USA, 1995