Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie bezodpadowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie bezodpadowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy nauki o materiałach
W-2podstawowa wiedza o materiałach polimerowych, ich własciwosciach i metodach przetwarzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy w zakresie technologii utylizacji materiałów odpadowych oraz możliwości ich ponownego wykorzystania
C-2umiejętność prawidłowej oceny problemu utylizacji odpadów ,wykorzystania zastosowanych materiałów
C-3umiejetność dobrania odpowiednich technologii pozwalających na minimalizowanie oddziaływania procesu na srodowisko
C-4poznanie nowych technologii utylizacji oraz stosowanych maszyn i urzadzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia podstawowe.Magazynowanie, transport ,systemy.Materiały polimerowe i inne stosowane na wyroby.Technologie demontażu wyrobów,rozdział i segregacja materiałów.Systemy identyfikacji materiałów w róznej postaci.Rozdrabnianie materiałów. Kompandowanie.Technologiei przetwórstwa materiałów polimerowych.Instalacje do odzysku materiałów polimerowych z odpadów .15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach i w zaliczeniu przedmiotu15
A-W-2analiza literatury30
A-W-3konsultacje5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej,filmy tematyczne,wykład problemowy, dyskusje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: na podstawie zaliczeń przed przystąpieniem do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu na podstawie ustnej odpowiedzi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D24-3_W01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojecia i zasady zwiazane z utuylizacja wyrobów oraz materiałów.Powinien umieć rozpoznać problem, okreslić technologię oraz wybrać najkorzystniejszą.powinien scharakteryzować stosowane urzadzenia do procesów oraz okreslić zasdy prowadzenia procesów.
BJ_1A_W25, BJ_1A_W08, BJ_1A_W14, BJ_1A_W15C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D24-3_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć studentprowinien byc w stanie rozrórnić stosowane maszyny u urządzenia w proceach utylizacji i przetwórstwa materiałów polimerowych.powinien umieć podejmować decyzje w zakresie doboru technologii utylizacji wyrobu lub materiału.powinien umieć ocenić przydatność poszczególnych technologi do prowadzonych procesów utylizacj.potrafi zinterpretować uzyskane wyniki z badań wytworzonych materiałów.
BJ_1A_U05, BJ_1A_U12, BJ_1A_U14C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D24-3_K01
student nabywa interaktywną i kratywną postawę do pracy w zespole.Ma świadomość poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.Ma świadomość i odpowiedzialność za wykonywaną pracę.Jest otwarty na współpracę z zagranicą
BJ_1A_K08, BJ_1A_K02, BJ_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D24-3_W01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojecia i zasady zwiazane z utuylizacja wyrobów oraz materiałów.Powinien umieć rozpoznać problem, okreslić technologię oraz wybrać najkorzystniejszą.powinien scharakteryzować stosowane urzadzenia do procesów oraz okreslić zasdy prowadzenia procesów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D24-3_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć studentprowinien byc w stanie rozrórnić stosowane maszyny u urządzenia w proceach utylizacji i przetwórstwa materiałów polimerowych.powinien umieć podejmować decyzje w zakresie doboru technologii utylizacji wyrobu lub materiału.powinien umieć ocenić przydatność poszczególnych technologi do prowadzonych procesów utylizacj.potrafi zinterpretować uzyskane wyniki z badań wytworzonych materiałów.
2,0nie opanował wiedzy, nie potrafi podejmować decyzji
3,0opanował materiał w stopniu dostatecznym,jest w stanie rozróznić maszyny i urządzenia stosowane do utylizacji
3,5opanował materiał w zakresie 3 a 4
4,0opanował wiedzę, ma zdolność do podejmowania decyzji w zakresie doboru technologii
4,5jak wyżej oraz potrafirozwiazać problemy technologiczne procesu utylizacji
5,0opanował materiał,potrafi okreslić przydatność poszczególnych procesów, potrafi wykorzystać wiedzę do praktycznego jej wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D24-3_K01
student nabywa interaktywną i kratywną postawę do pracy w zespole.Ma świadomość poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.Ma świadomość i odpowiedzialność za wykonywaną pracę.Jest otwarty na współpracę z zagranicą
2,0student nie aktywny, brak zainteresowania przedmiotem,brak współpracy z grupą
3,0student większość prac wykonuje samodzielnie
3,5student posiada kompetencje pomiędzy 3 a 4
4,0student samodzielnie wykonuje prace, jest aktywny,wspólpracuje z grupą
4,5posiada kompetencje pomiędzy 4 a 5
5,0student wykonuje wszystkie prace, wykazuje a kreatywność,ma cechy przywódcze, organizuje pracę,jest przygotowany do współpracy z innymi

Literatura podstawowa

  1. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015, 6
  2. J.Kijeński, A.K Błędzki,R.Jeziórska., Odzysk i recykling materiałów polimerowych, PWN, Warszawa, 2011
  3. Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  4. Sidełko R. (red.), Przetwarzanie odpadów komunalnych w praktyce, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2018
  5. Teodorowicz H., Gospodarka odpadami w przedsiębiorstwie – praktyczny poradnik, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. F.P LaMantia, Handbook of plastics recycling, Shrewsburry, RAPRA, 2002
  2. Z.Tartakowski, Wybrane aspekty przetwórcze i eksploatacyjne wieloskładnikowych recyklatowych kompozytów poliamidowo-polietylenowych, ZUT, Szczecin, 2009
  3. Praca zbiorowa, Technologie rynkowe przetwarzania biomasy lignocelulozowej do biopaliw stałych, ciekłych i gazowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2020
  4. Żakowska H., Opakowania a środowisko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia podstawowe.Magazynowanie, transport ,systemy.Materiały polimerowe i inne stosowane na wyroby.Technologie demontażu wyrobów,rozdział i segregacja materiałów.Systemy identyfikacji materiałów w róznej postaci.Rozdrabnianie materiałów. Kompandowanie.Technologiei przetwórstwa materiałów polimerowych.Instalacje do odzysku materiałów polimerowych z odpadów .15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach i w zaliczeniu przedmiotu15
A-W-2analiza literatury30
A-W-3konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D24-3_W01w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojecia i zasady zwiazane z utuylizacja wyrobów oraz materiałów.Powinien umieć rozpoznać problem, okreslić technologię oraz wybrać najkorzystniejszą.powinien scharakteryzować stosowane urzadzenia do procesów oraz okreslić zasdy prowadzenia procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W25ma wiedzę w zakresie oddziaływania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko w budowie jachtów
BJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
BJ_1A_W14ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów stosowanych w budowie jachtów, warunków i technologii w ich stosowaniu, zna zasady doboru i przygotowania do użycia tych materiałów w budowie jachtów
BJ_1A_W15zna metody przetwórstwa, recyklingu i utylizacji materiałów stosowanych w budowie i remontach jachtów
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy w zakresie technologii utylizacji materiałów odpadowych oraz możliwości ich ponownego wykorzystania
C-2umiejętność prawidłowej oceny problemu utylizacji odpadów ,wykorzystania zastosowanych materiałów
C-3umiejetność dobrania odpowiednich technologii pozwalających na minimalizowanie oddziaływania procesu na srodowisko
C-4poznanie nowych technologii utylizacji oraz stosowanych maszyn i urzadzeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, pojęcia podstawowe.Magazynowanie, transport ,systemy.Materiały polimerowe i inne stosowane na wyroby.Technologie demontażu wyrobów,rozdział i segregacja materiałów.Systemy identyfikacji materiałów w róznej postaci.Rozdrabnianie materiałów. Kompandowanie.Technologiei przetwórstwa materiałów polimerowych.Instalacje do odzysku materiałów polimerowych z odpadów .
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej,filmy tematyczne,wykład problemowy, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: na podstawie zaliczeń przed przystąpieniem do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu na podstawie ustnej odpowiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D24-3_U01w wyniku przeprowadzonych zajęć studentprowinien byc w stanie rozrórnić stosowane maszyny u urządzenia w proceach utylizacji i przetwórstwa materiałów polimerowych.powinien umieć podejmować decyzje w zakresie doboru technologii utylizacji wyrobu lub materiału.powinien umieć ocenić przydatność poszczególnych technologi do prowadzonych procesów utylizacj.potrafi zinterpretować uzyskane wyniki z badań wytworzonych materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
BJ_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
BJ_1A_U14potrafi dobrać odpowiednie materiały i zastosować odpowiednią technologię do budowy jachtów, potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach materiałów stosowanych w budowie jachtów i określić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy w zakresie technologii utylizacji materiałów odpadowych oraz możliwości ich ponownego wykorzystania
C-2umiejętność prawidłowej oceny problemu utylizacji odpadów ,wykorzystania zastosowanych materiałów
C-3umiejetność dobrania odpowiednich technologii pozwalających na minimalizowanie oddziaływania procesu na srodowisko
C-4poznanie nowych technologii utylizacji oraz stosowanych maszyn i urzadzeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, pojęcia podstawowe.Magazynowanie, transport ,systemy.Materiały polimerowe i inne stosowane na wyroby.Technologie demontażu wyrobów,rozdział i segregacja materiałów.Systemy identyfikacji materiałów w róznej postaci.Rozdrabnianie materiałów. Kompandowanie.Technologiei przetwórstwa materiałów polimerowych.Instalacje do odzysku materiałów polimerowych z odpadów .
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej,filmy tematyczne,wykład problemowy, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: na podstawie zaliczeń przed przystąpieniem do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu na podstawie ustnej odpowiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował wiedzy, nie potrafi podejmować decyzji
3,0opanował materiał w stopniu dostatecznym,jest w stanie rozróznić maszyny i urządzenia stosowane do utylizacji
3,5opanował materiał w zakresie 3 a 4
4,0opanował wiedzę, ma zdolność do podejmowania decyzji w zakresie doboru technologii
4,5jak wyżej oraz potrafirozwiazać problemy technologiczne procesu utylizacji
5,0opanował materiał,potrafi okreslić przydatność poszczególnych procesów, potrafi wykorzystać wiedzę do praktycznego jej wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D24-3_K01student nabywa interaktywną i kratywną postawę do pracy w zespole.Ma świadomość poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.Ma świadomość i odpowiedzialność za wykonywaną pracę.Jest otwarty na współpracę z zagranicą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
BJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
BJ_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu budowy jachtów i innych jednostek pływających oraz innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy w zakresie technologii utylizacji materiałów odpadowych oraz możliwości ich ponownego wykorzystania
C-2umiejętność prawidłowej oceny problemu utylizacji odpadów ,wykorzystania zastosowanych materiałów
C-3umiejetność dobrania odpowiednich technologii pozwalających na minimalizowanie oddziaływania procesu na srodowisko
C-4poznanie nowych technologii utylizacji oraz stosowanych maszyn i urzadzeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, pojęcia podstawowe.Magazynowanie, transport ,systemy.Materiały polimerowe i inne stosowane na wyroby.Technologie demontażu wyrobów,rozdział i segregacja materiałów.Systemy identyfikacji materiałów w róznej postaci.Rozdrabnianie materiałów. Kompandowanie.Technologiei przetwórstwa materiałów polimerowych.Instalacje do odzysku materiałów polimerowych z odpadów .
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej,filmy tematyczne,wykład problemowy, dyskusje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: na podstawie zaliczeń przed przystąpieniem do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu na podstawie ustnej odpowiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie aktywny, brak zainteresowania przedmiotem,brak współpracy z grupą
3,0student większość prac wykonuje samodzielnie
3,5student posiada kompetencje pomiędzy 3 a 4
4,0student samodzielnie wykonuje prace, jest aktywny,wspólpracuje z grupą
4,5posiada kompetencje pomiędzy 4 a 5
5,0student wykonuje wszystkie prace, wykazuje a kreatywność,ma cechy przywódcze, organizuje pracę,jest przygotowany do współpracy z innymi