Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Jednostki pływające z napędem ekologicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jednostki pływające z napędem ekologicznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
projektyP7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z podstaw oceanotechniki, teorii i projektowania jednostek pływających oraz budowy i eksploatacji układów napędowych jednostek pływających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.4
T-P-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).12
T-P-3Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.12
T-P-4Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.2
T-W-2Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne.4
T-W-3Klasyfikacja i charakterystyka napędów ekologicznych jednostek pływających.3
T-W-4Identyfikacja jednostek pływających z napędem ekologicznym.3
T-W-5Turbiny i mikroturbiny w napędach ekologicznych.3
T-W-6Silniki Stirlinga w napędach ekologicznych.3
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.3
T-W-8Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku.2
T-W-9Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.3
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-P-2Przygotowanie opracowań.18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D23-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
BJ_1A_W24, BJ_1A_W10, BJ_1A_W12C-1T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-P-1M-3, M-4, M-1, M-2S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D23-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
BJ_1A_U09, BJ_1A_U10, BJ_1A_U11C-2, C-1T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-P-3, T-P-1, T-P-2M-5, M-4, M-1, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D23-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
BJ_1A_K02, BJ_1A_K04C-2, C-1T-W-2, T-W-10, T-W-1, T-W-7, T-P-3, T-P-1, T-P-2M-5, M-4, M-1, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D23-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D23-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D23-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
  3. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2020, Wydania aktualizowane, www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/przepisy-klasyfikacyjne.html
  4. Praca zbiorowa, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3
  2. Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997
  3. Czasopismo, Przegląd Elektrotechniczny, Wydawnictwo SIGMA-NOT, Warszawa, 2012
  4. Czasopisma naukowo-techniczne oraz materiały konferencyjne

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.4
T-P-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).12
T-P-3Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.12
T-P-4Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.2
T-W-2Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne.4
T-W-3Klasyfikacja i charakterystyka napędów ekologicznych jednostek pływających.3
T-W-4Identyfikacja jednostek pływających z napędem ekologicznym.3
T-W-5Turbiny i mikroturbiny w napędach ekologicznych.3
T-W-6Silniki Stirlinga w napędach ekologicznych.3
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.3
T-W-8Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku.2
T-W-9Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.3
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-P-2Przygotowanie opracowań.18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D23-1_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W24ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
BJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Treści programoweT-W-4Identyfikacja jednostek pływających z napędem ekologicznym.
T-W-2Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne.
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.
T-W-5Turbiny i mikroturbiny w napędach ekologicznych.
T-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-8Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku.
T-W-6Silniki Stirlinga w napędach ekologicznych.
T-W-3Klasyfikacja i charakterystyka napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-9Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D23-1_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U10potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i urządzeń projektowych oraz technologicznych stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
BJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Treści programoweT-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.
T-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-8Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku.
T-W-9Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.
T-P-3Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-P-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).
Metody nauczaniaM-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D23-1_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
BJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Treści programoweT-W-2Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne.
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.
T-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.
T-P-3Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-P-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).
Metody nauczaniaM-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny