Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie żagli i takielunku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie żagli i takielunku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Ginter <Eugeniusz.Ginter@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw oceanotechniki.
W-2Wiedza z zakresu geometrii wykreślnej.
W-3Wiedza z zakresu informatyki technicznej.
W-4Wiedza z zakresu podstaw hydro- i aerodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera.9
T-P-2Współdziałanie żagli.6
T-P-3Współpraca żagla i kadłuba jachtu.6
T-P-4Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków.7
T-P-5Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe.5
T-W-2Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe.10
T-W-3Wymiarowanie olinowania.5
T-W-4Olinowanie ruchome, łączniki i okucia.5
T-W-5Regulacja takielunku.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-P-2Przygotowanie prac projektowych.15
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia projektowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D13-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
BJ_1A_W16, BJ_1A_W18, BJ_1A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D13-1_U01
Student posiada umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków.
BJ_1A_U18, BJ_1A_U09, BJ_1A_U17C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-1M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D13-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
BJ_1A_K07C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D13-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D13-1_U01
Student posiada umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków.
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej
3,0Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową
3,5Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D13-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa wynikających z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa wynikających z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
  2. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2020, Wydania aktualizowane, www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/przepisy-klasyfikacyjne.html

Literatura dodatkowa

  1. Hammitt A. G., Technical Yacht Design, Van Nostrand Reinhold, Nowy Jork, 1975
  2. Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997
  3. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera.9
T-P-2Współdziałanie żagli.6
T-P-3Współpraca żagla i kadłuba jachtu.6
T-P-4Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków.7
T-P-5Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe.5
T-W-2Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe.10
T-W-3Wymiarowanie olinowania.5
T-W-4Olinowanie ruchome, łączniki i okucia.5
T-W-5Regulacja takielunku.5
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-P-2Przygotowanie prac projektowych.15
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D13-1_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W16zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
BJ_1A_W18zna metody obliczeniowe i programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jachtów żaglowych i motorowych
BJ_1A_W19ma podstawową wiedzę o modelowaniu i symulacji komputerowej oraz optymalizacji w zakresie przydatnym do projektowania i konstruowania jachtów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
Treści programoweT-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe.
T-W-2Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe.
T-W-3Wymiarowanie olinowania.
T-W-4Olinowanie ruchome, łączniki i okucia.
T-W-5Regulacja takielunku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D13-1_U01Student posiada umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
BJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U17potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do projektowania i konstruowania jachtów, do doboru odpowiedniego wyposażenia, w tym żagli lub napędu mechanicznego, potrafi, wykorzystując oprogramowanie, określić parametry eksploatacyjne jachtu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
Treści programoweT-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe.
T-W-2Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe.
T-W-3Wymiarowanie olinowania.
T-W-5Regulacja takielunku.
T-P-4Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków.
T-P-3Współpraca żagla i kadłuba jachtu.
T-P-2Współdziałanie żagli.
T-P-1Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-4Ćwiczenia projektowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej
3,0Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową
3,5Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D13-1_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w budowie jachtów i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w budowie jachtów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
Treści programoweT-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe.
T-W-3Wymiarowanie olinowania.
T-W-5Regulacja takielunku.
T-P-4Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków.
T-P-3Współpraca żagla i kadłuba jachtu.
T-P-2Współdziałanie żagli.
T-P-1Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-4Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa wynikających z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa wynikających z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny