Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania kompozytów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania kompozytów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętności w zakrsie mechaniki technicznej, wytrzymałości materiałów oraz mechaniki kompozytów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z hipotezą wytrzymałościową materiałów kompozytowych oraz ze sposobem opisu kryteriów wytrzymałościowych warstw w strukturach laminatowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami elementów skończonych oraz z zasadami zastosowania aparatu matematycznego dla zagadnień liniowo-sprężystych |
C-3 | Przygoptowanie studentów do przeprowadzania analiz wytrzymałościowych oraz obsługi systemów obliczeniowych z wykorzystaniem metody elementów skończonych |
C-4 | Uświadomienie studentom odpowiedzialności wynikającej z przeprowadzania analiz wytrzymałościowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie się z systemem obliczeniowym Metody Elementów Skończonych | 10 |
T-P-2 | Projektowanie i analiza prostych układów mechanicznychg metodą Elementów Skończonych | 10 |
T-P-3 | Modelowanie kompozytowych elementów konstrukcyjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kryteria wytężenia w zastosowaniu do kompozytów | 1 |
T-W-2 | Hipotezy wytrzymałościowe. Wytrzymałość kompozytów warstwowych | 2 |
T-W-3 | Kryterium maksymalnych naprężeń i odkształceń. Kryterium Azzi'ego-Tsaia-Hilla. Kryterium Tsaia-Wu | 4 |
T-W-4 | Wytrzymałość warstwowych laminatów kompozytowych | 1 |
T-W-5 | Metoda elementów skończonych - podstawy | 6 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Konsultacje | 1 |
A-P-3 | Praca własna przy realizacji projektów | 19 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach wykładowych i w zaliczeniu przedmiotu | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Przygotawanie do zaliczenia | 9 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D09_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcie hipotezy wytrzymałościowej | BJ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
BJ_1A_D09_W02 Student opanuje wiedzę w zakresie hipotez wytrzymałościowych stosowanych w materiałach kompozytowych | BJ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
BJ_1A_D09_W03 Student potrafi opisać i wyjaśnić kryterium wytrzymałości pierwszej i ostatniej warstwy w strukturach laminatowych | BJ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
BJ_1A_D09_W04 Student potrafi wyjaśnić założenia metody elementów skończonych | BJ_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-5, T-P-3, T-P-2, T-P-1 | M-1 | S-1 |
BJ_1A_D09_W05 Student opanuje wiedzę w zakresie stosowanego aparatu matematycznego w metodzie elementów skończonych dla zagadnień liniowo-sprężystych | BJ_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-3, T-P-2, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D09_U01 Student potrafi przygotowywać dane oraz przeprowadzić analizy wytrzymałościowe części maszyn metodą elementów skończonych, w tym części zbudowanych z materiałów kompozytowych | BJ_1A_U09 | — | — | C-3 | T-P-3, T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-2 |
BJ_1A_D09_U02 Student nabiera umiejętności i biegłości obsługi systemów obliczeniowych metody elementów skończonych | BJ_1A_U09 | — | — | C-3 | T-P-3, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D09_K01 Student staje się świadomy odpowiedzialności za błędnie przeprowadzone analizy wytrzymałościowe części zbudowanych z materiałów kompozytowych | BJ_1A_K08 | — | — | C-4 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
BJ_1A_D09_K02 Student staje się precyzyjny w procesie modelowania obiektów rzeczywistych metodą elementów skończonych | BJ_1A_K08 | — | — | C-4 | T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D09_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcie hipotezy wytrzymałościowej | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
BJ_1A_D09_W02 Student opanuje wiedzę w zakresie hipotez wytrzymałościowych stosowanych w materiałach kompozytowych | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
BJ_1A_D09_W03 Student potrafi opisać i wyjaśnić kryterium wytrzymałości pierwszej i ostatniej warstwy w strukturach laminatowych | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
BJ_1A_D09_W04 Student potrafi wyjaśnić założenia metody elementów skończonych | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
BJ_1A_D09_W05 Student opanuje wiedzę w zakresie stosowanego aparatu matematycznego w metodzie elementów skończonych dla zagadnień liniowo-sprężystych | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D09_U01 Student potrafi przygotowywać dane oraz przeprowadzić analizy wytrzymałościowe części maszyn metodą elementów skończonych, w tym części zbudowanych z materiałów kompozytowych | 2,0 | Student nie potrafi wykonać obliczeń wytrzymałościowych z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych. |
3,0 | Student potrafi wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student potrafi wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student potrafi sformułować problem i wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student potrafi sformułować problem i wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na zaawansowanym poziomie trudności. | |
BJ_1A_D09_U02 Student nabiera umiejętności i biegłości obsługi systemów obliczeniowych metody elementów skończonych | 2,0 | Student nie potrafi wykonać obliczeń wytrzymałościowych z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych. |
3,0 | Student potrafi wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student potrafi wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student potrafi sformułować problem i wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student potrafi sformułować problem i wykonać obliczenia wytrzymałościowe z zakresu projektowania kompozytów i obliczeń metodą elementów skończonych na zaawansowanym poziomie trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D09_K01 Student staje się świadomy odpowiedzialności za błędnie przeprowadzone analizy wytrzymałościowe części zbudowanych z materiałów kompozytowych | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
3,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
4,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
4,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
5,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
BJ_1A_D09_K02 Student staje się precyzyjny w procesie modelowania obiektów rzeczywistych metodą elementów skończonych | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
3,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
4,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
4,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty | |
5,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności za jej efekty |
Literatura podstawowa
- Izabella Hyla, Tworzywa sztuczne, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004, ISBN 83-7335-201-5
- Janusz German, Podstawy mechaniki kompozytów, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1996, ISBN 83-903878-4-0
Literatura dodatkowa
- Stanisław Ochelski, Metody doświadczalne mechaniki kompozytów konstrukcyjnych, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2004, ISBN 83-204-2890-4