Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania jednostek pływających:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania jednostek pływających | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, Podstawy mechaniki, Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających. |
C-2 | Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jednostki pływającej na etapie wstępnym |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania i czytania podstawowej dokumentacji technicznej ( m.in.:rys. planu ogólnego, linie teoretyczne) jednostek pływajacych na etapie wstępnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów | 12 |
T-A-2 | Kolokwium 1 | 1 |
T-A-3 | Kolokwium 2 | 1 |
T-A-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody projektowe; proces projektowania. | 2 |
T-W-2 | Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne. | 2 |
T-W-3 | Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba jednostki pływajacej | 3 |
T-W-4 | Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych. | 2 |
T-W-5 | Sprawdzanie stateczności i wolnej burty. | 2 |
T-W-6 | Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia oporowo-napędowe | 2 |
T-W-7 | Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_C04_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw projektowania jednostek pływających, ich wyposażenia, właściwości oporowo-napędowych i eksploatacyjnych. | BJ_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_C04_U01 Student potrafi identyfikowac i formułowac zadania o charakterze praktycznym, potrafi dostrzegac ich aspekty systemowe przydatne w projektowaniu jednostek pływających. | BJ_1A_U08, BJ_1A_U11 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_C04_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw projektowania jednostek pływających, ich wyposażenia, właściwości oporowo-napędowych i eksploatacyjnych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jednostek pływajacych |
3,0 | Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jednostek pływajacych. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowaniu wstępnym jednostek pływających. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe. | |
4,0 | Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jednostki pływającej. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe. Umie wstępnie zaprojektowac jednostkę pływającą, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
4,5 | Student posiada wiedzę o zaawansowanym stopniu trudności, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek pływajacych. Zna i umie scharakteryzowac podstawowe parametry eksploatacyjne statku oraz założnia projektowe. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wstępnie zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek pływających. Potrafi samodzielnie zdefiniowac i zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. Zna i potrafi wykonac dokumentację techniczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_C04_U01 Student potrafi identyfikowac i formułowac zadania o charakterze praktycznym, potrafi dostrzegac ich aspekty systemowe przydatne w projektowaniu jednostek pływających. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
Literatura podstawowa
- Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków, ćwiczenia projektowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2001
- E.C. Tupper, Introduction to Naval Architecture, Elsevier, Boston, Oxford, New York, Sydney, Tokyo, 2004, Wyd. IV
- J.Babicz, Wartsila Encyklopedia of Ship Technology, Wartsila Corp, Gdańsk, 2015, Wyd.II
Literatura dodatkowa
- L. Buczkowski, Podstawy budownictwa okrętowego, cz. 2, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1974
- J. Kabaciński, Statecznośc i niezatapialnośc statku, Wyższa Szkoła Morska w Szcecinie, Szczecin, 1995
- W.Trafalski, Projektowanie okrętowe i jego wymaganie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
- J. Miłobędzki, Statecznośc morskich statków handlowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1963
- Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 1, Polietchnika Szczecińska, Szczecin, 1981
- Praca zbiorowa, Metody obliczeniowe wstępnego projektowania statków, zbiór I, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
- Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 1, Polietchnika Szczecińska, Szczecin, 1982