Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.8
T-L-2Wprowadzenie do języka Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.6
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie14
T-L-4Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-4Studiowanie literatury5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B20_W01
Posiada wiedzę z zakrsu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworzenia programów obliczeniowych
BJ_1A_W04C-1T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B20_U01
Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
BJ_1A_U17C-1T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B20_K01
Rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
BJ_1A_K01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B20_W01
Posiada wiedzę z zakrsu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworzenia programów obliczeniowych
2,0
3,0Zna podstawowe metody tworzenia algorytmów oraz strukturę prostego programu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B20_U01
Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
2,0
3,0Potrafi utworzyć algorytm prostego programu oraz napisać program
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B20_K01
Rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
2,0
3,0Jest w stanie utworzyć prosty program obliczeniowy dla zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rudra P., Matlab dla naukowców i inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, Wydanie 2
  2. Treichel W., MATLAB w dzialaniu Ćwiczenia i zadania, Witkom, 2022, Wydanie 1

Literatura dodatkowa

  1. Wirth N., Algorytmy+struktury=Programy, WNT, Warszawa, 1999
  2. Neibauer A. R., Języki C i C++ Twój pierwszy program, Komputerowa Oficyna Wydawnicza HELP, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.8
T-L-2Wprowadzenie do języka Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.6
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie14
T-L-4Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-4Studiowanie literatury5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B20_W01Posiada wiedzę z zakrsu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworzenia programów obliczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W04ma elementarną wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, korzystania z komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania, korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-2Wprowadzenie do języka Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe metody tworzenia algorytmów oraz strukturę prostego programu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B20_U01Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U17potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do projektowania i konstruowania jachtów, do doboru odpowiedniego wyposażenia, w tym żagli lub napędu mechanicznego, potrafi, wykorzystując oprogramowanie, określić parametry eksploatacyjne jachtu
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-3Tworzenie programów w Matlabie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi utworzyć algorytm prostego programu oraz napisać program
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B20_K01Rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie
T-L-2Wprowadzenie do języka Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w stanie utworzyć prosty program obliczeniowy dla zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0