Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie). |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki). |
W-3 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i programem komputerowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych. |
C-3 | Nauczyć pracować w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych | 2 |
T-L-3 | Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza niepewności pomiarowych | 2 |
T-W-2 | Ruch drgający, fale, rodzaje fal (wodne, akustyczne, elektromagnetyczne). | 5 |
T-W-3 | Zjawiska falowe (interferencja, dyfrakcja, polaryzacja). | 4 |
T-W-4 | Elementy fizyki współczesnej. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B14_W01 Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu. | BJ_1A_W02, BJ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B14_U01 Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów | BJ_1A_U08 | — | — | C-3, C-2 | T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B14_K01 Potrafi pracować w zespole | BJ_1A_K04 | — | — | C-3 | T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B14_W01 Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu. | 2,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych. |
3,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych. | |
3,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych. | |
4,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych. | |
4,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych. | |
5,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B14_U01 Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów | 2,0 | Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych |
3,0 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25 | |
3,5 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75 | |
4,0 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25 | |
4,5 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75 | |
5,0 | Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B14_K01 Potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole laboratoryjnym |
3,0 | Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia wykonywana jest samodzielnie | |
3,5 | Zadowalający podział prac w zespole laboratoryjnym | |
4,0 | Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjbego | |
4,5 | Bardzo dobra współpraca studentów w zespole dwuosobowym | |
5,0 | Idealna współpraca studentów podczas wykonywania i opracowania ćwiczenia laboratoryjnego |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
- I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Bobrowski Czesław, Fizyka - krótki kurs, WNT, Warszawa, 2003, 8
- S.M. Kaczmarek, Wykłady na stronie Internetowej, 2018, www.skaczmarek.zut.edu.pl
- Krzysztof Lichszteld, Irena Kruk, Wykłady z fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004, 1