Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy chemii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chemii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii. |
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych. |
C-4 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-5 | Student rozwija umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Nazewnictwo i wzory związków chemicznych, układanie i bilansowanie równań reakcji chemicznych. | 2 |
T-L-2 | Stopień utlenienia, reakcje utleniania – redukcji, pojęcie szeregu elektrochemicznego metali, dysocjacji elektrolitycznej - elektrolity. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie pH roztworów. | 2 |
T-L-4 | Potencjał elektrodowy, standardowy potencjał elektrodowy; elektroda wodorowa, kalomelowa. Szereg elektrochemiczny metali. | 2 |
T-L-5 | Ogniwa galwaniczne – budowa i zasada działania, równanie Nernsta, siła elektromotoryczna ogniwa (SEM). | 2 |
T-L-6 | Podstawowe prawa elektrochemii i przebieg procesu elektrolizy. | 2 |
T-L-7 | Badanie wpływu parametrów stężenia reagentów i temperatury na szybkość reakcji chemicznej. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium końcowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomów a charakter wiązania chemicznego i właściwości fizykochmiczne. Wiązania międzycząsteczkowe. Struktura i defekty struktury krystalicznej a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów, znaczenie materiałów w technice. Procesy chemiczne i fizyczne w inżynierii materiałowej. Statyka i kinetyka chemiczna. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa Faradaya. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów. | 17 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury. | 16 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładu w opraciu o wskazaną literaturę. | 15 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok 50% punktów z egzaminu pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B08_W01 Student ma wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych. | BJ_1A_W03, BJ_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B08_U01 Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. | BJ_1A_U01, BJ_1A_U09, BJ_1A_U16 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B08_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BJ_1A_K04, BJ_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B08_W01 Student ma wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych. |
3,0 | Student ma podstawy wiedzy w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawęwiedzy o materiałach konstrukcyjnych. | |
3,5 | Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych. | |
4,0 | Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawy wiedzy o materiałach konstrukcyjnych, opisuje właściwości związków chemicznych na podstawie ich budowy i struktury. | |
4,5 | Opisuje właściwości związków chemicznych na podstawie ich budowy i struktury oraz procesy fizykochemiczne zachodzące z ich udziałem. | |
5,0 | Rozpoznaje właściwości podstawowych grup materiałów na podstawie ich składu chemicznego i struktury oraz procesy fizykochemiczne zachodzące z ich udziałem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B08_U01 Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. | 2,0 | Student nie potrafi kojarzyć składu chemicznego i struktury materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz nie potrafi interpretować i klasyfikować zjawisk fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposobu ich opisu. |
3,0 | Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich opisu. | |
3,5 | Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu. | |
4,0 | Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu w stopniu zaawansowanym. | |
4,5 | Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu. | |
5,0 | Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu w stopniu zaawansowanym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B08_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- M.J. Sienko, R.A. Plane, Chemia: podstawy i zastosowania, Warszawa, 2002, 2002
- praca zbiorowa, J. Ciba, Obliczenia chemiczne, Gliwice, 2005, 2005
- K.M. Pazdro, A Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Warszawa, 2013, 2013
Literatura dodatkowa
- M.J.Sienko, R. A. Plane, Chemia - podstawy i zastosowania, WNT, Warszawa, 1999, V, (wyd.zawiera aktualną nomenklaturę)
- W.Ufnalski, Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999
- Red. A.Śliwa, Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1973, III
- Z.Jabłoński, L.Iwanowska, Obliczenia chemiczne dla studentów wydziałów mechanicznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987