Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chemii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chemii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-5Student rozwija umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nazewnictwo i wzory związków chemicznych, układanie i bilansowanie równań reakcji chemicznych.2
T-L-2Stopień utlenienia, reakcje utleniania – redukcji, pojęcie szeregu elektrochemicznego metali, dysocjacji elektrolitycznej - elektrolity.2
T-L-3Wyznaczanie pH roztworów.2
T-L-4Potencjał elektrodowy, standardowy potencjał elektrodowy; elektroda wodorowa, kalomelowa. Szereg elektrochemiczny metali.2
T-L-5Ogniwa galwaniczne – budowa i zasada działania, równanie Nernsta, siła elektromotoryczna ogniwa (SEM).2
T-L-6Podstawowe prawa elektrochemii i przebieg procesu elektrolizy.2
T-L-7Badanie wpływu parametrów stężenia reagentów i temperatury na szybkość reakcji chemicznej.2
T-L-8Kolokwium końcowe.1
15
wykłady
T-W-1Budowa atomów a charakter wiązania chemicznego i właściwości fizykochmiczne. Wiązania międzycząsteczkowe. Struktura i defekty struktury krystalicznej a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów, znaczenie materiałów w technice. Procesy chemiczne i fizyczne w inżynierii materiałowej. Statyka i kinetyka chemiczna. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa Faradaya.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów.17
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury.16
A-L-4Udział w konsultacjach.2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładu w opraciu o wskazaną literaturę.15
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Egzamin.2
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok 50% punktów z egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B08_W01
Student ma wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
BJ_1A_W03, BJ_1A_W08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B08_U01
Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
BJ_1A_U01, BJ_1A_U09, BJ_1A_U16C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B08_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BJ_1A_K04, BJ_1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B08_W01
Student ma wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
3,0Student ma podstawy wiedzy w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawęwiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
3,5Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawy wiedzy o materiałach konstrukcyjnych, opisuje właściwości związków chemicznych na podstawie ich budowy i struktury.
4,5Opisuje właściwości związków chemicznych na podstawie ich budowy i struktury oraz procesy fizykochemiczne zachodzące z ich udziałem.
5,0Rozpoznaje właściwości podstawowych grup materiałów na podstawie ich składu chemicznego i struktury oraz procesy fizykochemiczne zachodzące z ich udziałem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B08_U01
Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
2,0Student nie potrafi kojarzyć składu chemicznego i struktury materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz nie potrafi interpretować i klasyfikować zjawisk fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposobu ich opisu.
3,0Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich opisu.
3,5Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu.
4,0Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu w stopniu zaawansowanym.
4,5Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu.
5,0Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu w stopniu zaawansowanym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B08_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. M.J. Sienko, R.A. Plane, Chemia: podstawy i zastosowania, Warszawa, 2002, 2002
  2. praca zbiorowa, J. Ciba, Obliczenia chemiczne, Gliwice, 2005, 2005
  3. K.M. Pazdro, A Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Warszawa, 2013, 2013

Literatura dodatkowa

  1. M.J.Sienko, R. A. Plane, Chemia - podstawy i zastosowania, WNT, Warszawa, 1999, V, (wyd.zawiera aktualną nomenklaturę)
  2. W.Ufnalski, Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999
  3. Red. A.Śliwa, Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1973, III
  4. Z.Jabłoński, L.Iwanowska, Obliczenia chemiczne dla studentów wydziałów mechanicznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nazewnictwo i wzory związków chemicznych, układanie i bilansowanie równań reakcji chemicznych.2
T-L-2Stopień utlenienia, reakcje utleniania – redukcji, pojęcie szeregu elektrochemicznego metali, dysocjacji elektrolitycznej - elektrolity.2
T-L-3Wyznaczanie pH roztworów.2
T-L-4Potencjał elektrodowy, standardowy potencjał elektrodowy; elektroda wodorowa, kalomelowa. Szereg elektrochemiczny metali.2
T-L-5Ogniwa galwaniczne – budowa i zasada działania, równanie Nernsta, siła elektromotoryczna ogniwa (SEM).2
T-L-6Podstawowe prawa elektrochemii i przebieg procesu elektrolizy.2
T-L-7Badanie wpływu parametrów stężenia reagentów i temperatury na szybkość reakcji chemicznej.2
T-L-8Kolokwium końcowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomów a charakter wiązania chemicznego i właściwości fizykochmiczne. Wiązania międzycząsteczkowe. Struktura i defekty struktury krystalicznej a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów, znaczenie materiałów w technice. Procesy chemiczne i fizyczne w inżynierii materiałowej. Statyka i kinetyka chemiczna. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa Faradaya.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów.17
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury.16
A-L-4Udział w konsultacjach.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładu w opraciu o wskazaną literaturę.15
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Egzamin.2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B08_W01Student ma wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W03ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, obejmującą chemię ogólną, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
BJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-5Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-L-1Nazewnictwo i wzory związków chemicznych, układanie i bilansowanie równań reakcji chemicznych.
T-L-2Stopień utlenienia, reakcje utleniania – redukcji, pojęcie szeregu elektrochemicznego metali, dysocjacji elektrolitycznej - elektrolity.
T-L-3Wyznaczanie pH roztworów.
T-L-4Potencjał elektrodowy, standardowy potencjał elektrodowy; elektroda wodorowa, kalomelowa. Szereg elektrochemiczny metali.
T-L-5Ogniwa galwaniczne – budowa i zasada działania, równanie Nernsta, siła elektromotoryczna ogniwa (SEM).
T-L-6Podstawowe prawa elektrochemii i przebieg procesu elektrolizy.
T-L-7Badanie wpływu parametrów stężenia reagentów i temperatury na szybkość reakcji chemicznej.
T-L-8Kolokwium końcowe.
T-W-1Budowa atomów a charakter wiązania chemicznego i właściwości fizykochmiczne. Wiązania międzycząsteczkowe. Struktura i defekty struktury krystalicznej a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów, znaczenie materiałów w technice. Procesy chemiczne i fizyczne w inżynierii materiałowej. Statyka i kinetyka chemiczna. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa Faradaya.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok 50% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
3,0Student ma podstawy wiedzy w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawęwiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
3,5Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawę wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie struktury, właściwości związków chemicznych, zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych i elektrochemicznych stanowiacą podstawy wiedzy o materiałach konstrukcyjnych, opisuje właściwości związków chemicznych na podstawie ich budowy i struktury.
4,5Opisuje właściwości związków chemicznych na podstawie ich budowy i struktury oraz procesy fizykochemiczne zachodzące z ich udziałem.
5,0Rozpoznaje właściwości podstawowych grup materiałów na podstawie ich składu chemicznego i struktury oraz procesy fizykochemiczne zachodzące z ich udziałem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B08_U01Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U16potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-5Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-L-1Nazewnictwo i wzory związków chemicznych, układanie i bilansowanie równań reakcji chemicznych.
T-L-2Stopień utlenienia, reakcje utleniania – redukcji, pojęcie szeregu elektrochemicznego metali, dysocjacji elektrolitycznej - elektrolity.
T-L-3Wyznaczanie pH roztworów.
T-L-4Potencjał elektrodowy, standardowy potencjał elektrodowy; elektroda wodorowa, kalomelowa. Szereg elektrochemiczny metali.
T-L-5Ogniwa galwaniczne – budowa i zasada działania, równanie Nernsta, siła elektromotoryczna ogniwa (SEM).
T-L-6Podstawowe prawa elektrochemii i przebieg procesu elektrolizy.
T-L-7Badanie wpływu parametrów stężenia reagentów i temperatury na szybkość reakcji chemicznej.
T-L-8Kolokwium końcowe.
T-W-1Budowa atomów a charakter wiązania chemicznego i właściwości fizykochmiczne. Wiązania międzycząsteczkowe. Struktura i defekty struktury krystalicznej a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów, znaczenie materiałów w technice. Procesy chemiczne i fizyczne w inżynierii materiałowej. Statyka i kinetyka chemiczna. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa Faradaya.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok 50% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kojarzyć składu chemicznego i struktury materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz nie potrafi interpretować i klasyfikować zjawisk fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposobu ich opisu.
3,0Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich opisu.
3,5Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu.
4,0Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu w stopniu zaawansowanym.
4,5Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu.
5,0Student potrafi kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi oraz interpretować i klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne, dobierać sposób ich ilościowego opisu w stopniu zaawansowanym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B08_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w budowie jachtów i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w budowie jachtów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-5Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-L-1Nazewnictwo i wzory związków chemicznych, układanie i bilansowanie równań reakcji chemicznych.
T-L-2Stopień utlenienia, reakcje utleniania – redukcji, pojęcie szeregu elektrochemicznego metali, dysocjacji elektrolitycznej - elektrolity.
T-L-3Wyznaczanie pH roztworów.
T-L-4Potencjał elektrodowy, standardowy potencjał elektrodowy; elektroda wodorowa, kalomelowa. Szereg elektrochemiczny metali.
T-L-5Ogniwa galwaniczne – budowa i zasada działania, równanie Nernsta, siła elektromotoryczna ogniwa (SEM).
T-L-6Podstawowe prawa elektrochemii i przebieg procesu elektrolizy.
T-L-7Badanie wpływu parametrów stężenia reagentów i temperatury na szybkość reakcji chemicznej.
T-L-8Kolokwium końcowe.
T-W-1Budowa atomów a charakter wiązania chemicznego i właściwości fizykochmiczne. Wiązania międzycząsteczkowe. Struktura i defekty struktury krystalicznej a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów, znaczenie materiałów w technice. Procesy chemiczne i fizyczne w inżynierii materiałowej. Statyka i kinetyka chemiczna. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa Faradaya.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok 50% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.