Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niezawodność i bezpieczeństwo systemów
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o niezawodności, bezpieczeństwie i ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
C-2Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
C-3Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu rysyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.3
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.6
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.3
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.1
T-A-5Zaliczenie formy zajęć.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.2
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.2
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.2
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.2
T-W-5Metodyka analizy niezawodności.2
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.2
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.1
T-W-8Podstawy analizy ryzyka zawodowego.1
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.7
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu.3
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-02_W01
ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
BTE_1A_W12, BTE_1A_W20C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-02_U01
potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów technicznych z wykorzystaniem metod inzynierskich
BTE_1A_U13C-3T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-02_K01
ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
BTE_1A_K07, BTE_1A_K02C-2T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-02_W01
ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
2,0
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-02_U01
potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów technicznych z wykorzystaniem metod inzynierskich
2,0
3,0potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-02_K01
ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0
3,0ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3

Literatura dodatkowa

  1. Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.3
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.6
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.3
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.1
T-A-5Zaliczenie formy zajęć.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.2
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.2
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.2
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.2
T-W-5Metodyka analizy niezawodności.2
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.2
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.1
T-W-8Podstawy analizy ryzyka zawodowego.1
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.7
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-02_W01ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W20zna metody oceny ryzyka oraz metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o niezawodności, bezpieczeństwie i ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
Treści programoweT-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-02_U01potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów technicznych z wykorzystaniem metod inzynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu rysyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
Treści programoweT-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-02_K01ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5
4,0
4,5
5,0