Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo energetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana podstawowa wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy |
C-2 | Poznanie sposobów zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania obliczeniowe z zakresu gospodarki paliwami | 3 |
T-A-2 | Prezentacje przygotowanych tematów dot. różnych aspektów bezpieczeństwa energetycznego. Dyskusja. | 12 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie ustawy o zapasach paliw | 1 |
T-P-2 | Wykonanie zadań projektowych z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | 24 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje bezpieczeństwa energetycznego | 1 |
T-W-2 | Źródła energii i ich rezerwy oraz zasoby | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka systemu energetycznego | 1 |
T-W-4 | Klasyfikacja elektrowni i ich charakterystyka | 2 |
T-W-5 | Paliwo jądrowe. Cykl paliwowy. Skladowanie odpadów. | 2 |
T-W-6 | Kogeneracja | 1 |
T-W-7 | Wytwarzanie roproszone energii elektrycznej i ciepła | 1 |
T-W-8 | Magazynowanie energii | 2 |
T-W-9 | Nowoczesne technologie energetyczne | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Sprawdzenie poprwności wykonania ćwiczeń projektowych. Wysłuchanie prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C28_W01 Student wymienia zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienia podstawowe skutki ich wystąpieniea | BTE_1A_W02, BTE_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
BTE_1A_C28_W02 Student powinien znać sposoby poprawy bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy przez zaproponowanie odpowiedniej technologii energetycznej lub przedsięwzięcia organizacyjnego. | BTE_1A_W13 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C28_U01 Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny i przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy | BTE_1A_U06, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
BTE_1A_C28_U02 Student potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | BTE_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C28_K01 Student jest świadomy występujących zagrożeń i potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego | BTE_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
BTE_1A_C28_K02 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy | BTE_1A_K05 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C28_W01 Student wymienia zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienia podstawowe skutki ich wystąpieniea | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_C28_W02 Student powinien znać sposoby poprawy bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy przez zaproponowanie odpowiedniej technologii energetycznej lub przedsięwzięcia organizacyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C28_U01 Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny i przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_C28_U02 Student potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C28_K01 Student jest świadomy występujących zagrożeń i potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_C28_K02 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gryz J., Pdraza A., Ruszel M., Bezpieczeństwo energetyczne, koncepcje, wyzwania, interesy, PWN, Warszawa, 2018, Pierwsze
- Chmielniak T., Technologie energetyczne, PWN, Warszawa, 2021, 2
- Klugmann- Radziewska E., Lewandowski W., Proekololgiczne odnawialne źródła energii, PWN, Warszawa, 2021, 1
- Paska J., Rozproszone źródła energii, Oficyna Wydwniczna Politechniki Warszawskiej, Warzsawa, 2020, 1, eBook
Literatura dodatkowa
- Paska J., Wytwarzanie energii elektrycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2020, 1, eBook
- Chwieduk D., Jaworski M., Eneregtyka odnawialna. Magazynowanie energii, PWN, WArszawa, 2019, 1
- Kubowski J., Nowoczesne elektrownie jądrowe, WNT, Warszawa, 2010, 1