Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesów chemicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo procesów chemicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń związanymi z procesami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej organizacji procesów chemicznych oraz metodami ich kontroli
C-3Zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania procesów chemicznych, chemikaliów i zanieczyszczeń chemicznym na człowieka i środowisko
C-4Zapoznanie studentów ze środkami bezpieczeństwa stosowanymi w procesach chemicznych
C-5Ukształtowanie umiejętności oceny zagrożenia oraz doboru odpowiednich zabezpieczeń w przemyśle chemicznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ocena zagrożenia wybranych procesów chemicznych; dobór zabezpieczeń organizacyjnych i technicznych.15
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Procesy przetwarzania materii i towarzyszące im zjawiska fizyczne, fizykochemiczne oraz przemiany chemiczne. Podstawowe procesy jednostkowe w technologii chemicznej: periodyczne, półciągłe, ciągłe, katalityczne, wysokotemperaturowe, ciśnieniowe.1
T-W-3Wybór odpowiedniej kolejności operacji, schemat ideowy, szczegółowy opis procesu, bilans masowy.1
T-W-4Organizacja procesu chemicznego w reaktorze. Zasady organizacji złożonych układów technologicznych.1
T-W-5Dobór aparatów technologicznych. Zbiorniki niskociśnieniowe, zbiorniki wysokociśnieniowe.1
T-W-6Kontrola procesów przemysłowych: produkty i rozwiązania.1
T-W-7Chemikalia: rodzaje oznakowanie, transport, przechowywanie, neutralizacja.2
T-W-8Gazy techniczne: rodzaje, transport, przechowywanie, obsługa butli gazowych.1
T-W-9Materiały niebezpieczne w przemyśle chemicznym, karty charakterystyk.1
T-W-10Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.1
T-W-11Elementy toksykologii przemysłowej.1
T-W-12Oddziaływanie chemicznych instalacji produkcyjnych na środowisko. Stan prawny w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w przemyśle chemicznym.1
T-W-13Wybrane katastrofy przemysłu chemicznego, przyczyny, skutki, sposoby przeciwdziałania.1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów.15
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury.3
A-P-3Przygotowanie projektu4
A-P-4Przygotowanie prezentacji3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Wykład informacyjny
M-3Objaśnienie
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C27_W01
Sstudent ma wiedzę dotyczącą efektówi energetycznych reakcji chemicznych, przemian z udziałem jonów, przemian fazowych. Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń towarzyszących procesom chemicznym. Zna środki zabezpieczeń technicznych i ochrony osobistej oraz kryteria ich doboru w zależności od prowadzonego procesu/obiektu związanego z przemysłem chemicznym. Zna zasady pracy w obiektach w których prowadzone są procesy chemiczne. Zna zasady doboru urządzeń w zależności od prowadzonego procesu.
BTE_1A_W17, BTE_1A_W14, BTE_1A_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-7M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C27_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach towarzyszących danemu procesowi.
BTE_1A_U03, BTE_1A_U01C-5T-P-1M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C27_K01
Studentma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest wrażliwy na pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
BTE_1A_K04, BTE_1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-1, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C27_W01
Sstudent ma wiedzę dotyczącą efektówi energetycznych reakcji chemicznych, przemian z udziałem jonów, przemian fazowych. Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń towarzyszących procesom chemicznym. Zna środki zabezpieczeń technicznych i ochrony osobistej oraz kryteria ich doboru w zależności od prowadzonego procesu/obiektu związanego z przemysłem chemicznym. Zna zasady pracy w obiektach w których prowadzone są procesy chemiczne. Zna zasady doboru urządzeń w zależności od prowadzonego procesu.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C27_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach towarzyszących danemu procesowi.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C27_K01
Studentma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest wrażliwy na pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Synoradzki L., Wisialski J. (red.), Projektowanie procesów technologicznych. Bezpieczeństwo procesów chemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  2. Synoradzki L., Wisialski J. (red.), Projektowanie procesów technologicznych: od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2019
  3. Bądkowski A., Podstawowe dane na temat niebezpiecznych substancji chemicznych, WEKA Wydawnictwo Informacji Zawodowej, Warszawa, 2001
  4. Machocki A. [red.], Technologia chemiczna: ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2002
  5. Schmidt-Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej: organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  6. Synoradzki L., Wisialski J. [red.], Projektowanie procesów technologicznych: od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  7. Wiśniewski M., Alejski K. [red.], Podstawy technologii chemicznej i inżynierii reaktorów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk M., Rump S., Kołaciński Z., Medycyna katastrof chemicznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  2. Palica M., Burghardt A., Obliczeniowe zagadnienia inżynierii reaktorów chemicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
  3. Markowski A. (red.), Zapobieganie stratom w przemyśle. Cz. 3, Zarządzanie bezpieczeństwem procesowym, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocena zagrożenia wybranych procesów chemicznych; dobór zabezpieczeń organizacyjnych i technicznych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Procesy przetwarzania materii i towarzyszące im zjawiska fizyczne, fizykochemiczne oraz przemiany chemiczne. Podstawowe procesy jednostkowe w technologii chemicznej: periodyczne, półciągłe, ciągłe, katalityczne, wysokotemperaturowe, ciśnieniowe.1
T-W-3Wybór odpowiedniej kolejności operacji, schemat ideowy, szczegółowy opis procesu, bilans masowy.1
T-W-4Organizacja procesu chemicznego w reaktorze. Zasady organizacji złożonych układów technologicznych.1
T-W-5Dobór aparatów technologicznych. Zbiorniki niskociśnieniowe, zbiorniki wysokociśnieniowe.1
T-W-6Kontrola procesów przemysłowych: produkty i rozwiązania.1
T-W-7Chemikalia: rodzaje oznakowanie, transport, przechowywanie, neutralizacja.2
T-W-8Gazy techniczne: rodzaje, transport, przechowywanie, obsługa butli gazowych.1
T-W-9Materiały niebezpieczne w przemyśle chemicznym, karty charakterystyk.1
T-W-10Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.1
T-W-11Elementy toksykologii przemysłowej.1
T-W-12Oddziaływanie chemicznych instalacji produkcyjnych na środowisko. Stan prawny w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w przemyśle chemicznym.1
T-W-13Wybrane katastrofy przemysłu chemicznego, przyczyny, skutki, sposoby przeciwdziałania.1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów.15
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury.3
A-P-3Przygotowanie projektu4
A-P-4Przygotowanie prezentacji3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C27_W01Sstudent ma wiedzę dotyczącą efektówi energetycznych reakcji chemicznych, przemian z udziałem jonów, przemian fazowych. Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń towarzyszących procesom chemicznym. Zna środki zabezpieczeń technicznych i ochrony osobistej oraz kryteria ich doboru w zależności od prowadzonego procesu/obiektu związanego z przemysłem chemicznym. Zna zasady pracy w obiektach w których prowadzone są procesy chemiczne. Zna zasady doboru urządzeń w zależności od prowadzonego procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń związanymi z procesami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej organizacji procesów chemicznych oraz metodami ich kontroli
C-3Zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania procesów chemicznych, chemikaliów i zanieczyszczeń chemicznym na człowieka i środowisko
C-4Zapoznanie studentów ze środkami bezpieczeństwa stosowanymi w procesach chemicznych
Treści programoweT-W-11Elementy toksykologii przemysłowej.
T-W-3Wybór odpowiedniej kolejności operacji, schemat ideowy, szczegółowy opis procesu, bilans masowy.
T-W-4Organizacja procesu chemicznego w reaktorze. Zasady organizacji złożonych układów technologicznych.
T-W-2Procesy przetwarzania materii i towarzyszące im zjawiska fizyczne, fizykochemiczne oraz przemiany chemiczne. Podstawowe procesy jednostkowe w technologii chemicznej: periodyczne, półciągłe, ciągłe, katalityczne, wysokotemperaturowe, ciśnieniowe.
T-W-5Dobór aparatów technologicznych. Zbiorniki niskociśnieniowe, zbiorniki wysokociśnieniowe.
T-W-6Kontrola procesów przemysłowych: produkty i rozwiązania.
T-W-8Gazy techniczne: rodzaje, transport, przechowywanie, obsługa butli gazowych.
T-W-9Materiały niebezpieczne w przemyśle chemicznym, karty charakterystyk.
T-W-10Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.
T-W-12Oddziaływanie chemicznych instalacji produkcyjnych na środowisko. Stan prawny w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w przemyśle chemicznym.
T-W-13Wybrane katastrofy przemysłu chemicznego, przyczyny, skutki, sposoby przeciwdziałania.
T-W-7Chemikalia: rodzaje oznakowanie, transport, przechowywanie, neutralizacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-4Metoda projektów
M-3Objaśnienie
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C27_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach towarzyszących danemu procesowi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności oceny zagrożenia oraz doboru odpowiednich zabezpieczeń w przemyśle chemicznym
Treści programoweT-P-1Ocena zagrożenia wybranych procesów chemicznych; dobór zabezpieczeń organizacyjnych i technicznych.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C27_K01Studentma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest wrażliwy na pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K04ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń związanymi z procesami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej organizacji procesów chemicznych oraz metodami ich kontroli
C-3Zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania procesów chemicznych, chemikaliów i zanieczyszczeń chemicznym na człowieka i środowisko
C-4Zapoznanie studentów ze środkami bezpieczeństwa stosowanymi w procesach chemicznych
C-5Ukształtowanie umiejętności oceny zagrożenia oraz doboru odpowiednich zabezpieczeń w przemyśle chemicznym
Treści programoweT-P-1Ocena zagrożenia wybranych procesów chemicznych; dobór zabezpieczeń organizacyjnych i technicznych.
T-W-11Elementy toksykologii przemysłowej.
T-W-12Oddziaływanie chemicznych instalacji produkcyjnych na środowisko. Stan prawny w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w przemyśle chemicznym.
T-W-13Wybrane katastrofy przemysłu chemicznego, przyczyny, skutki, sposoby przeciwdziałania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-4Metoda projektów
M-3Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.