Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia w transporcie morskim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia w transporcie morskim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 29 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 14 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna środki transportu morskiego.
W-2Student posiada wiedzę opisująca różne rodzje zagrożeń.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma wiedzę, umiejętości i kompetencje, które pozwalają na identyfikację, opis i ograniczenie skutków oraz wystąpienia zagrożeń w transporcie morskim.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie.1
T-A-2Analiza statystyk zagrożen w transporcie morskim.2
T-A-3Budowanie scenariuszy zagrożeń w transporcie morskim.4
T-A-4Dobór metod w celu ograniczenia zagrożeń w transporcie morskim.4
T-A-5Powtórzenie materiału.2
T-A-6Zaliczenie.1
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Pojęcia i definicje.2
T-W-2Klasyfikacja zagrożeń w transporcie.2
T-W-3Statystyki zdarzeń w transporcie morskim.2
T-W-4Scenariusze zdarzeń w transporcie.4
T-W-5Zagrożenie pożarem i wybuchem.3
T-W-6Zagrożenie przestępczością zorganizowaną.2
T-W-7Wypadki techniczne i nawigacyjne, awarie, katastrofy.3
T-W-8Zagrożenia skażenia środowiska.3
T-W-9Czynnik ludziki a zagrożenia w transporcie.2
T-W-10Metody ogarniczenia zagrożeń w transporcie.4
T-W-11Powtórzenie materiału1
T-W-12Zaliczenie.1
29

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-A-2Przygotowanie do zajeć5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3Przygotowanie do zajęć.6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu oraz zagadnień przekazanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych podczas ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C14-1_W01
W wyniku prowdzonych zajęć student zna zagrożenia występujące w transporcie morkim. Ma wiedze dotyczącą ich przewidywania, identyfikacji oraz opisu, a także ich ograniczenia.
BTE_1A_W05, BTE_1A_W08, BTE_1A_W12, BTE_1A_W11, BTE_1A_W20, BTE_1A_W14, BTE_1A_W03, BTE_1A_W10C-1T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C14-1_U01
Student posiada umiejętność przewidwania wystąpienia zagrożeń dotyczących obieków transportu morskiego. Umie ocenić zagrożenia, opisać je oraz zaproponować działania w celu ich ograniczenia.
BTE_1A_U07, BTE_1A_U06, BTE_1A_U01, BTE_1A_U13C-1T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C14-1_K01
Student posiada kompetencje do wykorzystania różnych narzędzi w przewidywaniu, ocenie i opisie różnych zagrożeń w transporcie morskim oraz w celu ich ograniczenia.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K07, BTE_1A_K02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C14-1_W01
W wyniku prowdzonych zajęć student zna zagrożenia występujące w transporcie morkim. Ma wiedze dotyczącą ich przewidywania, identyfikacji oraz opisu, a także ich ograniczenia.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C14-1_U01
Student posiada umiejętność przewidwania wystąpienia zagrożeń dotyczących obieków transportu morskiego. Umie ocenić zagrożenia, opisać je oraz zaproponować działania w celu ich ograniczenia.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeń w transporcie morskim.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C14-1_K01
Student posiada kompetencje do wykorzystania różnych narzędzi w przewidywaniu, ocenie i opisie różnych zagrożeń w transporcie morskim oraz w celu ich ograniczenia.
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miler R., Bezpieczeństwo transportu morskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
  2. Międzynarodowa Organizacja Morska, iędzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2015
  3. Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2015
  4. Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu - COLREG, Polski Rejstr Statków, Gdańsk, 2014
  5. Olender D., Przeciwdziałanie i zwalczanie piractwa morskiego, Difin, 2017
  6. Girtler J., Kuszmider S., Plewiński L., Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kołdys K., Bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie morskim – IMDG Code (Kodeks IMDG), ODDK, 2009
  2. Girtler J, Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 2003
  3. Anderson P., Dokumentacja poawaryjna na morskich statkach handlowych, Trademar, 2004
  4. Igor Jagniszczak, Eugeniusz Łusznikow, Bezpieczeństwo nawigacji, Szczecin, 2010, 978-83-60584-21-7
  5. Karolina Kołdys, Bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie morskim. IMDG Code (Kodeks IMDG), oddk, Gdańsk, 2019, 978-83-7804-674-5

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie.1
T-A-2Analiza statystyk zagrożen w transporcie morskim.2
T-A-3Budowanie scenariuszy zagrożeń w transporcie morskim.4
T-A-4Dobór metod w celu ograniczenia zagrożeń w transporcie morskim.4
T-A-5Powtórzenie materiału.2
T-A-6Zaliczenie.1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Pojęcia i definicje.2
T-W-2Klasyfikacja zagrożeń w transporcie.2
T-W-3Statystyki zdarzeń w transporcie morskim.2
T-W-4Scenariusze zdarzeń w transporcie.4
T-W-5Zagrożenie pożarem i wybuchem.3
T-W-6Zagrożenie przestępczością zorganizowaną.2
T-W-7Wypadki techniczne i nawigacyjne, awarie, katastrofy.3
T-W-8Zagrożenia skażenia środowiska.3
T-W-9Czynnik ludziki a zagrożenia w transporcie.2
T-W-10Metody ogarniczenia zagrożeń w transporcie.4
T-W-11Powtórzenie materiału1
T-W-12Zaliczenie.1
29

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-A-2Przygotowanie do zajeć5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3Przygotowanie do zajęć.6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C14-1_W01W wyniku prowdzonych zajęć student zna zagrożenia występujące w transporcie morkim. Ma wiedze dotyczącą ich przewidywania, identyfikacji oraz opisu, a także ich ograniczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W05ma wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska oraz założeń zrównoważonego rozwoju
BTE_1A_W08zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
BTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W11ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, mechaniki płynów, techniki cieplnej, elektrotechniki, elektroniki, automatyki oraz wytrzymałości materiałów
BTE_1A_W20zna metody oceny ryzyka oraz metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
BTE_1A_W10ma elementarną wiedzę niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz dotyczącą komputerowego wspomagania podczas rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych występujących w obszarze zagadnień bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę, umiejętości i kompetencje, które pozwalają na identyfikację, opis i ograniczenie skutków oraz wystąpienia zagrożeń w transporcie morskim.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja zagrożeń w transporcie.
T-W-5Zagrożenie pożarem i wybuchem.
T-W-8Zagrożenia skażenia środowiska.
T-W-10Metody ogarniczenia zagrożeń w transporcie.
T-W-9Czynnik ludziki a zagrożenia w transporcie.
T-W-3Statystyki zdarzeń w transporcie morskim.
T-W-4Scenariusze zdarzeń w transporcie.
T-W-7Wypadki techniczne i nawigacyjne, awarie, katastrofy.
T-W-6Zagrożenie przestępczością zorganizowaną.
T-A-2Analiza statystyk zagrożen w transporcie morskim.
T-A-3Budowanie scenariuszy zagrożeń w transporcie morskim.
T-A-4Dobór metod w celu ograniczenia zagrożeń w transporcie morskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu oraz zagadnień przekazanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C14-1_U01Student posiada umiejętność przewidwania wystąpienia zagrożeń dotyczących obieków transportu morskiego. Umie ocenić zagrożenia, opisać je oraz zaproponować działania w celu ich ograniczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę, umiejętości i kompetencje, które pozwalają na identyfikację, opis i ograniczenie skutków oraz wystąpienia zagrożeń w transporcie morskim.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja zagrożeń w transporcie.
T-W-5Zagrożenie pożarem i wybuchem.
T-W-8Zagrożenia skażenia środowiska.
T-W-9Czynnik ludziki a zagrożenia w transporcie.
T-W-7Wypadki techniczne i nawigacyjne, awarie, katastrofy.
T-W-6Zagrożenie przestępczością zorganizowaną.
T-A-2Analiza statystyk zagrożen w transporcie morskim.
T-A-3Budowanie scenariuszy zagrożeń w transporcie morskim.
T-A-4Dobór metod w celu ograniczenia zagrożeń w transporcie morskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu oraz zagadnień przekazanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeń w transporcie morskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C14-1_K01Student posiada kompetencje do wykorzystania różnych narzędzi w przewidywaniu, ocenie i opisie różnych zagrożeń w transporcie morskim oraz w celu ich ograniczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę, umiejętości i kompetencje, które pozwalają na identyfikację, opis i ograniczenie skutków oraz wystąpienia zagrożeń w transporcie morskim.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja zagrożeń w transporcie.
T-W-5Zagrożenie pożarem i wybuchem.
T-W-8Zagrożenia skażenia środowiska.
T-W-10Metody ogarniczenia zagrożeń w transporcie.
T-W-9Czynnik ludziki a zagrożenia w transporcie.
T-W-3Statystyki zdarzeń w transporcie morskim.
T-W-4Scenariusze zdarzeń w transporcie.
T-W-7Wypadki techniczne i nawigacyjne, awarie, katastrofy.
T-W-6Zagrożenie przestępczością zorganizowaną.
T-A-2Analiza statystyk zagrożen w transporcie morskim.
T-A-4Dobór metod w celu ograniczenia zagrożeń w transporcie morskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu oraz zagadnień przekazanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0