Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Utylizacja odpadów i opakowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utylizacja odpadów i opakowalnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu materiałoznawstwa i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozdanie studentów z metodami utylizacji odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Akty prawne dotyczące opakowań i odpadów, w tym opakowaniowych.1
T-W-3Klasyfikacja opakowań, materiały wykorzystywane do produkcji opakowań.1
T-W-4Klasyfikacja odpadów. Metody gromadzenia i sortowania odpadów.2
T-W-5Składowiska odpadów komunalnych.1
T-W-6Biologiczne metody przetwarzania odpadów.2
T-W-7Termiczne przekształcanie odpadów.2
T-W-8Odpady niebezpieczne.1
T-W-9Recykling odpadów i opakowań.2
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C13-2_W01
Student zna metody unieszkodliwiania odpadów w tym opakowaniowych. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod unieszkodliwiania na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów.
BTE_1A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C13-2_U01
Student potrafi dokonać wyboru metody unieszkodliwiania odpadów, w tym opakowaniowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie.
BTE_1A_U01C-1T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C13-2_K01
Student ma świadomość wpływu odpadów, w szczególności opakowaniowych, na środowisko.
BTE_1A_K02C-1T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-8M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C13-2_W01
Student zna metody unieszkodliwiania odpadów w tym opakowaniowych. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod unieszkodliwiania na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C13-2_U01
Student potrafi dokonać wyboru metody unieszkodliwiania odpadów, w tym opakowaniowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C13-2_K01
Student ma świadomość wpływu odpadów, w szczególności opakowaniowych, na środowisko.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  2. Żakowska H., Opakowania a środowisko. Wymagania, standardy, projektowanie, znakowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  3. Błędzki A. K., Jeziórska R., Kijeński J., Odzysk i recykling materiałów polimerowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  4. Piecuch T., Dąbrowski J., Procesy i urządzenia w przeróbce odpadów przemysłowych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2016
  5. Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  6. Tabor A. (red.), Gospodarowanie odpadami i substancjami niebezpiecznymi. Tom 1 i 2, Centrum Szkolenia Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005
  7. Bilitewski B., Härdtle G., Podręcznik gospodarki odpadami: teoria i praktyka, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa, 2006, 2
  8. Lewandowski G., Wróblewska A., Milchert E., Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Menczarski P. (red.), Kompleksowe zarządzanie gospodarką odpadami, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Akty prawne dotyczące opakowań i odpadów, w tym opakowaniowych.1
T-W-3Klasyfikacja opakowań, materiały wykorzystywane do produkcji opakowań.1
T-W-4Klasyfikacja odpadów. Metody gromadzenia i sortowania odpadów.2
T-W-5Składowiska odpadów komunalnych.1
T-W-6Biologiczne metody przetwarzania odpadów.2
T-W-7Termiczne przekształcanie odpadów.2
T-W-8Odpady niebezpieczne.1
T-W-9Recykling odpadów i opakowań.2
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
14

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C13-2_W01Student zna metody unieszkodliwiania odpadów w tym opakowaniowych. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod unieszkodliwiania na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W05ma wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska oraz założeń zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Zapozdanie studentów z metodami utylizacji odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych.
Treści programoweT-W-2Akty prawne dotyczące opakowań i odpadów, w tym opakowaniowych.
T-W-3Klasyfikacja opakowań, materiały wykorzystywane do produkcji opakowań.
T-W-5Składowiska odpadów komunalnych.
T-W-7Termiczne przekształcanie odpadów.
T-W-9Recykling odpadów i opakowań.
T-W-6Biologiczne metody przetwarzania odpadów.
T-W-4Klasyfikacja odpadów. Metody gromadzenia i sortowania odpadów.
T-W-8Odpady niebezpieczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C13-2_U01Student potrafi dokonać wyboru metody unieszkodliwiania odpadów, w tym opakowaniowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapozdanie studentów z metodami utylizacji odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych.
Treści programoweT-W-5Składowiska odpadów komunalnych.
T-W-7Termiczne przekształcanie odpadów.
T-W-9Recykling odpadów i opakowań.
T-W-6Biologiczne metody przetwarzania odpadów.
T-W-4Klasyfikacja odpadów. Metody gromadzenia i sortowania odpadów.
T-W-8Odpady niebezpieczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C13-2_K01Student ma świadomość wpływu odpadów, w szczególności opakowaniowych, na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapozdanie studentów z metodami utylizacji odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych.
Treści programoweT-W-5Składowiska odpadów komunalnych.
T-W-7Termiczne przekształcanie odpadów.
T-W-9Recykling odpadów i opakowań.
T-W-6Biologiczne metody przetwarzania odpadów.
T-W-8Odpady niebezpieczne.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.