Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Utylizacja odpadów i opakowalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Utylizacja odpadów i opakowalnictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu materiałoznawstwa i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapozdanie studentów z metodami utylizacji odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Akty prawne dotyczące opakowań i odpadów, w tym opakowaniowych. | 1 |
T-W-3 | Klasyfikacja opakowań, materiały wykorzystywane do produkcji opakowań. | 1 |
T-W-4 | Klasyfikacja odpadów. Metody gromadzenia i sortowania odpadów. | 2 |
T-W-5 | Składowiska odpadów komunalnych. | 1 |
T-W-6 | Biologiczne metody przetwarzania odpadów. | 2 |
T-W-7 | Termiczne przekształcanie odpadów. | 2 |
T-W-8 | Odpady niebezpieczne. | 1 |
T-W-9 | Recykling odpadów i opakowań. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C13-2_W01 Student zna metody unieszkodliwiania odpadów w tym opakowaniowych. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod unieszkodliwiania na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów. | BTE_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C13-2_U01 Student potrafi dokonać wyboru metody unieszkodliwiania odpadów, w tym opakowaniowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie. | BTE_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C13-2_K01 Student ma świadomość wpływu odpadów, w szczególności opakowaniowych, na środowisko. | BTE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-8 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C13-2_W01 Student zna metody unieszkodliwiania odpadów w tym opakowaniowych. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod unieszkodliwiania na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C13-2_U01 Student potrafi dokonać wyboru metody unieszkodliwiania odpadów, w tym opakowaniowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C13-2_K01 Student ma świadomość wpływu odpadów, w szczególności opakowaniowych, na środowisko. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Żakowska H., Opakowania a środowisko. Wymagania, standardy, projektowanie, znakowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Błędzki A. K., Jeziórska R., Kijeński J., Odzysk i recykling materiałów polimerowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Piecuch T., Dąbrowski J., Procesy i urządzenia w przeróbce odpadów przemysłowych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2016
- Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Tabor A. (red.), Gospodarowanie odpadami i substancjami niebezpiecznymi. Tom 1 i 2, Centrum Szkolenia Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005
- Bilitewski B., Härdtle G., Podręcznik gospodarki odpadami: teoria i praktyka, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa, 2006, 2
- Lewandowski G., Wróblewska A., Milchert E., Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Menczarski P. (red.), Kompleksowe zarządzanie gospodarką odpadami, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2013