Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z nauki o materiałach. |
W-2 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z rysunku technicznego 1. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami współczesnych technologii i procesów produkcyjnych. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności analizy wybranych technologii i procesów produkcyjnych z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza wybranych technologii i procesów produkcyjnych z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa. | 9 |
T-A-2 | Wykorzystanie metod komputerowych w analizie wybranych zagadnień dotyczących procesów produkcyjnych. | 4 |
T-A-3 | Kontrola zadań domowych do samodzielnego wykonania. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot oraz podstawowe pojęcia dotyczące technologii i procesów produkcyjnych. Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa procesów produkcyjnych. | 2 |
T-W-2 | Dokumentacja technologiczna procesów produkcyjnych. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka technologii mechanicznych stosowanych w procesach produkcyjnych oraz wynikacjących z nich czynników zagrożeń. | 6 |
T-W-4 | Charakterystyka procesów obróbki (wstępnej oraz właściwej) materiałów wykorzystywanych w procesach produkcyjnych konstrukcji inżynierskich z uwaględnieniem bezpieczeństwa procesów. | 4 |
T-W-5 | Charakterystyka etapów prefabrykacji wybranych fragmentów konstrukcji inżynierskich z uwzględnieniem bezpieczeństwa procesów. | 4 |
T-W-6 | Bezpieczeństo transportu w procesach produkcyjnych. | 4 |
T-W-7 | Wpływ naprężeń i odkształceń spowodowanych procesami produkcyjnymi na bezpieczeństwo konstrukcji inżynierskich. | 2 |
T-W-8 | Wpływ automatyzacji i robotyzacji na procesy produkcyjne oraz ich bezpieczeństwo. Kierunki rozwoju technologii procesów. | 2 |
T-W-9 | Komputerowe wspomaganie procesów produkcjyjnych. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Praca własna nad zadaniami do samodzilenego wykonania | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
S-2 | Ocena formująca: Oceny za aktywność na zajęciach (ćwiczenia audytoryjne) |
S-3 | Ocena formująca: Oceny z zadań wykonywanych samodzielnie (ćwiczenia audytoryjne) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników zadań do samodzielnego wykonania oraz aktywności podczas zajęć (ćwiczenia audytoryjne). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C06_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych technologii i procesów produkcyjnych oraz zagrożeń występujących podczas ich realizacji. | BTE_1A_W17, BTE_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C06_U01 potrafi przeanalizować wybrane technologie i procesy produkcyjne z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa. | BTE_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C06_K01 ma świadomość zagrożeń w procesach produkcyjnych, ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C06_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych technologii i procesów produkcyjnych oraz zagrożeń występujących podczas ich realizacji. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstawowych technologii i procesów produkcyjnych oraz zagrożeń występujących podczas ich realizacji. |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych technologii i procesów produkcyjnych oraz zagrożeń występujących podczas ich realizacji na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych technologii i procesów produkcyjnych oraz zagrożeń występujących podczas ich realizacji na poziomie średnim. | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych technologii i procesów produkcyjnych oraz zagrożeń występujących podczas ich realizacji na poziomie dobrym. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych technologii i procesów produkcyjnych oraz zagrożeń występujących podczas ich realizacji na poziomie średniozaawansowanym. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych technologii i procesów produkcyjnych oraz zagrożeń występujących podczas ich realizacji na poziomie zaawansowanym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C06_U01 potrafi przeanalizować wybrane technologie i procesy produkcyjne z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować wybranych technologii i procesów produkcyjnych z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa. |
3,0 | Student potrafi przeanalizować wybrane technologie i procesy produkcyjne z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi przeanalizować wybrane technologie i procesy produkcyjne z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa na poziomie średnim. | |
4,0 | Student potrafi przeanalizować wybrane technologie i procesy produkcyjne z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa na poziomie dobrym. | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować wybrane technologie i procesy produkcyjne z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa na poziomie średniozaawansowanym. | |
5,0 | Student potrafi przeanalizować wybrane technologie i procesy produkcyjne z uwzględnieniem oceny bezpieczeństwa na poziomie zaawansowanym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C06_K01 ma świadomość zagrożeń w procesach produkcyjnych, ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości. Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób. |
Literatura podstawowa
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, Warszawa, 2009
- Perzyk M., Waszkiewicz S., Odlewnictwo, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2012
- Hadasik.,Pater Z., Obróbka plastyczna. Podstawy teoretyczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 2013
- Jelemniak K., Obróbka skrawaniem. Podstawy, dynamika, diagnostyka, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2018
- Klimpel A., Podręcznik spawalnictwa. Tom I. Technologie spawania i cięcia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013
- Pilarczyk J. (red.), Poradnik inżyniera. Tom 1 Spawalnictwo, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2022
- Pilarczyk J. (red.), Poradnik inżyniera. Tom 2 Spawalnictwo, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2022
- Ferenc K., Spawalnictwo, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2007
- Karpiński T., Inżynieria produkcji, PWN, Warszawa, 2004
- Synoradzki L., Projektowanie procesów technologicznych, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawska, 2001
Literatura dodatkowa
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, WNT, Warszawa, 2007
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, 2002
- Mikulczyński T., Automatyzacja procesów produkcyjnych. Metody modelowania procesów, WNT, Warszawa, 2006
- Zdanowicz R., Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
- Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Dz. U. 2002 nr 217 poz. 1833 wraz z późn. zmianami, 2002