Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza ryzyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza ryzyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student opanował zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Utrwalenie świadomości zagrożeń na jakie jest narażony człowiek w życiu codziennym i w aktywności zawodowej oraz roli społecznej w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, współpracowników i współobywateli. |
C-2 | Nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń oraz prowadzenia wstępnych ocen poziomu ryzka z wykorzystaniem prostych metod ilościowych. |
C-3 | Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy ryzyka w stopniu pozwalającym na wstępną ocenę poziomu ryzyka i bezpieczenstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i analiza estymacji dystrybuanty i gęstości prawdopodobieństwa wybranych zmiennych losowych. | 4 |
T-A-2 | Estymacja funkcji niezawodności. | 2 |
T-A-3 | Metody przedstawiania struktur niezawodnościowych i analiza wybranych przykładów. | 6 |
T-A-4 | Zadania z zakresu identyfikacji i określania struktury niezawodnościowej wybranych fragmentów systemów technicznych. | 5 |
T-A-5 | Obliczenia wybranych wskaźników niezawodności dla wybranych struktur niezawodnościowych. | 7 |
T-A-6 | Przykłady wyznaczania poziomu ryzyka z wykorzystaniem matrycy ryzyka. | 4 |
T-A-7 | Kolokwia. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka. | 1 |
T-W-2 | Podstawy matematyczne teorii niezawodności. Pojęcia wielkości losowej, prawa probabilistycznego, rozkładu losowego. Podstawowe rozkłady: normalny, wykładniczy. | 4 |
T-W-3 | Stany niezawodnościowe. Wskaźniki niezawodności i ich fizyczna i statystyczna interpretacja. | 2 |
T-W-4 | Struktury niezawodnościowe. | 4 |
T-W-5 | Metody analizy niezawodności systemów technicznych | 4 |
T-W-6 | Podstawy budowy modeli niezawodnościowych. | 3 |
T-W-7 | Pojęcia z zakresu ryzyka: ryzyko, zagrożenie, wypadek, bezpieczeńswo. | 2 |
T-W-8 | Metodyka analizy ryzyka obiektów technicznych. | 6 |
T-W-9 | Szacowanie ryzyka. Określanie ryzyka metodą matryc ryzyka. | 2 |
T-W-10 | Analiza zagrożeń występujących w pracy, w przemyśle i w usługach. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium. | 10 |
A-A-4 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca oraz ocena podsumowująca (dwa kolokwia: w połowie i na koniec realizacji przedmiotu). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B07_W01 Student ma wiedzę w zakresie identyifikacji zagrożeń i analizy ryzyka. Zna metody oceny ryzyka. Ma wiedzę obejmującą problematykę ryzyka zawodowego. | BTE_1A_W12, BTE_1A_W17, BTE_1A_W14, BTE_1A_W25, BTE_1A_W06 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B07_U01 Student umie oszacować ryzyko zawodowe. Potrafi dokonać oceny poziomu bezpieczeństwa wybranych systemów technicznych. Umie prowadzić analizy jakościowe i ilościowe. | BTE_1A_U07, BTE_1A_U06, BTE_1A_U01, BTE_1A_U13 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B07_K01 Rozumie znaczenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych. | BTE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-A-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B07_W01 Student ma wiedzę w zakresie identyifikacji zagrożeń i analizy ryzyka. Zna metody oceny ryzyka. Ma wiedzę obejmującą problematykę ryzyka zawodowego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa systemów oraz oceny ryzyka zawodowego. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe metody oceny ryzyka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B07_U01 Student umie oszacować ryzyko zawodowe. Potrafi dokonać oceny poziomu bezpieczeństwa wybranych systemów technicznych. Umie prowadzić analizy jakościowe i ilościowe. | 2,0 | |
3,0 | Student umie oszacować ryzyko zawodowe dla wybranych zagrożeń. Potrafi w dostateczny sposób ocenić poziom bepieczeństwa niezłożonych systemów technicznych. Umie prowadzić proste analizy jakościowe i ilościowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B07_K01 Rozumie znaczenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych. | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych. |
3,0 | Student rozumie podstawowe znaczenie działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa systemów technicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Włodzimierz Rosochacki, Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, CIOP CIB, 2012, 2012, 3 (486)
- Praca zbiorowa pod. red. M. Dietricha, Podstawy konstrukcji maszyn, t. I: część: Niezawodność i bezpieczeństwo, PWN, Warszawa, 2007