Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wychowanie fizyczne 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych |
W-2 | studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. nauczanie i doskonalenie elementów technicznych wybranej dyscypliny 2. rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. 3. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. 4. podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, mocy. 5. wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów popularnych dyscyplin sportowych 6. przeciwstawienie sie patologiom społecznycm (alkoholizm, nikotynizm, narkomania) poprzez propzycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Treść zajeć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programem nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Zdrowotne aspekty aktywnosci fizycznej, elementy promowania zdrowego stylu życia. | 30 |
T-A-2 | wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywnosci fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywnosci fizycznej wsród czynników warunkujacych zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu ( tętno, cisnienie, wady postawy, odporność, metabolizm) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich. - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem | 0 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | 1. ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych 2. uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda nauczania zadań ruchowych, syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna, pokaz metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie metoda odtwórcza, zadaniowo-ścisła metoda treningowa metoda obwodow-stacyjna metoda bezposredniej celowości ruchu, zadaniowa. |
M-2 | metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu metoda treningowa metoda obwodowo-stacyjna metoda odtwórcza, zadaniowo-ścisła |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postepów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_A11_U01 student powinien prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych | BTE_1A_U08 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_A11_K01 student ma świadomośc wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, wykazuje się aktywną postawą w zakresie promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych | BTE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_A11_U01 student powinien prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych | 2,0 | |
3,0 | student wykonuje z drobnymi błędami zaledwie kilka elementów technicznych z wybranych dyscyplin sportowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_A11_K01 student ma świadomośc wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, wykazuje się aktywną postawą w zakresie promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych | 2,0 | |
3,0 | student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura dodatkowa
- S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
- J. Bahrynowicz-Fic, Właściwości ćwiczeń fizycznych, ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J. Talaga, Sprawność fizyczna ogólna. Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004