Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niezawodność i bezpieczeństwo systemów | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o niezawodności, bezpieczeństwie i ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych. |
C-2 | Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
C-3 | Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu rysyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności. | 3 |
T-A-2 | Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka. | 6 |
T-A-3 | Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń. | 3 |
T-A-4 | Przykład wyznaczania macierzy ryzyka. | 1 |
T-A-5 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć. | 2 |
T-W-2 | Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności. | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności. | 2 |
T-W-4 | Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe. | 2 |
T-W-5 | Metodyka analizy niezawodności. | 2 |
T-W-6 | Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-7 | Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych. | 1 |
T-W-8 | Podstawy analizy ryzyka zawodowego. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 7 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-02_W01 ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie | BTE_1A_W12, BTE_1A_W20 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-02_U01 potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów technicznych z wykorzystaniem metod inzynierskich | BTE_1A_U13 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-02_K01 ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | BTE_1A_K07, BTE_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-02_W01 ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie | 2,0 | |
3,0 | ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-02_U01 potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów technicznych z wykorzystaniem metod inzynierskich | 2,0 | |
3,0 | potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-02_K01 ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
Literatura dodatkowa
- Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009