Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Zabezpieczenia przeciwpowodziowe i środowiskowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zabezpieczenia przeciwpowodziowe i środowiskowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 14 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 14 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat ochrony środowiska
W-2Wiedza z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenów z istniejącymi zagrożeniami środowiskowymi
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitoringu zagrożeń środowiskowych
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony przez zagrożeniami środowiskowymi
C-4Umiejętność doboru zabezpieczeń technicznych w zależności od rodzaju zagrożenia środowiskowego.
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi i środowiskowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ocena zagrożeń środowiskowych na wybranym obszarze; dobór zabezpieczeń dla wybranych zagrożeń środowiskowych.14
14
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Systemy ostrzegania i zabezpieczania na wypadek trzęsienia ziemi i tsunami.1
T-W-3Systemy monitorowania i ostrzegania o wybuchach wulkanów.1
T-W-4Systemy monitorowania, ostrzegania i zabezpieczania przed huraganami, tornadami i cyklonami.1
T-W-5Zabezpieczenia osuwisk i zjawisk pokrewnych: systemy geokomórkowe, przeciwskarpy.1
T-W-6Lawiny błotne, burze, śnieżyce, gradobicia – zabezpieczenia techniczne.1
T-W-7Zanieczyszczenia powietrza oraz kolizje ziemi z obiektami kosmicznymi .2
T-W-8Zabezpieczenia przed promieniowaniem jonizującym i elektromagnetycznym – osłony, farby ochronne, materiały ochronne. Zabezpieczenia przed promieniowaniem cieplnym.1
T-W-9Zabezpieczenia ujęć wód podziemnych.1
T-W-10Organizacyjne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Techniczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki i poldery retencyjne, ocena stanu rzek i kanałów, ocena stanu zapór.3
T-W-11Zaliczenie pisemne.1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów14
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury4
A-P-3Przygotowanie projektu4
A-P-4Przygotowanie prezentacji3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C07_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczeń środowiskowych, zna ich wpływ na rozwój i kształtowanie postępu w technice. Ma wiedzę z zakresu stosowania technicznych środków zabezpieczeń, doboru odpowiednich materiałów oraz systemów zabezpieczania dla poszczególnych zagrożeń środowiskowych.
BTE_1A_W24C-5, C-3, C-2T-P-1, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C07_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, formułować opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
BTE_1A_U03, BTE_1A_U01C-4, C-5T-P-1M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C07_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w zabezpieczeniach przeciwpowodziowych i środowiskowych oraz wskazać ich słabe i mocne strony.
BTE_1A_K01C-3, C-1, C-2T-P-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C07_W01
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczeń środowiskowych, zna ich wpływ na rozwój i kształtowanie postępu w technice. Ma wiedzę z zakresu stosowania technicznych środków zabezpieczeń, doboru odpowiednich materiałów oraz systemów zabezpieczania dla poszczególnych zagrożeń środowiskowych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C07_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, formułować opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C07_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w zabezpieczeniach przeciwpowodziowych i środowiskowych oraz wskazać ich słabe i mocne strony.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Drzewiecki D., Zagrożenia naturalne w Polsce, AON, Warszawa, 2016
  2. Graniczny M., Mizerski W., Katastrofy przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Mikusińska A., Katastrofy i zagrożenia we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  4. Greszta J., Gruszka A., Kowalkowska M, Wpływ imisji na ekosystem, Śląsk Wydawnictwo Naukowe, Katowice, 2002
  5. Kołodziejczyk U., Geologiczno-inżynierskie badania wałów przeciwpowodziowych i ich podłoża: jako metoda prognozy zagrożeń powodziowych na lubuskim odcinku Odry, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2002
  6. Wielgosiński G., Zarzycki R., Technologie i procesy ochrony powietrza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
  7. Gorączko W., Ochrona radiologiczna, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Żuber M. (red.), Katastrofy naturalne i cywilizacyjne: zagrożenia i reagowanie kryzysowe, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki, Wrocław, 2006
  3. Jacek Krystek, Ocena oddziaływania na środowisko. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  4. Keczkowski P., Smog w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocena zagrożeń środowiskowych na wybranym obszarze; dobór zabezpieczeń dla wybranych zagrożeń środowiskowych.14
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Systemy ostrzegania i zabezpieczania na wypadek trzęsienia ziemi i tsunami.1
T-W-3Systemy monitorowania i ostrzegania o wybuchach wulkanów.1
T-W-4Systemy monitorowania, ostrzegania i zabezpieczania przed huraganami, tornadami i cyklonami.1
T-W-5Zabezpieczenia osuwisk i zjawisk pokrewnych: systemy geokomórkowe, przeciwskarpy.1
T-W-6Lawiny błotne, burze, śnieżyce, gradobicia – zabezpieczenia techniczne.1
T-W-7Zanieczyszczenia powietrza oraz kolizje ziemi z obiektami kosmicznymi .2
T-W-8Zabezpieczenia przed promieniowaniem jonizującym i elektromagnetycznym – osłony, farby ochronne, materiały ochronne. Zabezpieczenia przed promieniowaniem cieplnym.1
T-W-9Zabezpieczenia ujęć wód podziemnych.1
T-W-10Organizacyjne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Techniczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki i poldery retencyjne, ocena stanu rzek i kanałów, ocena stanu zapór.3
T-W-11Zaliczenie pisemne.1
14

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów14
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury4
A-P-3Przygotowanie projektu4
A-P-4Przygotowanie prezentacji3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C07_W01Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczeń środowiskowych, zna ich wpływ na rozwój i kształtowanie postępu w technice. Ma wiedzę z zakresu stosowania technicznych środków zabezpieczeń, doboru odpowiednich materiałów oraz systemów zabezpieczania dla poszczególnych zagrożeń środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W24ma wiedzę w zakresie technicznych i organizacyjnych metod zabezpieczeń przeciwpowodziowych i środowiskowych
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi i środowiskowymi
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony przez zagrożeniami środowiskowymi
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitoringu zagrożeń środowiskowych
Treści programoweT-P-1Ocena zagrożeń środowiskowych na wybranym obszarze; dobór zabezpieczeń dla wybranych zagrożeń środowiskowych.
T-W-8Zabezpieczenia przed promieniowaniem jonizującym i elektromagnetycznym – osłony, farby ochronne, materiały ochronne. Zabezpieczenia przed promieniowaniem cieplnym.
T-W-9Zabezpieczenia ujęć wód podziemnych.
T-W-2Systemy ostrzegania i zabezpieczania na wypadek trzęsienia ziemi i tsunami.
T-W-5Zabezpieczenia osuwisk i zjawisk pokrewnych: systemy geokomórkowe, przeciwskarpy.
T-W-3Systemy monitorowania i ostrzegania o wybuchach wulkanów.
T-W-4Systemy monitorowania, ostrzegania i zabezpieczania przed huraganami, tornadami i cyklonami.
T-W-6Lawiny błotne, burze, śnieżyce, gradobicia – zabezpieczenia techniczne.
T-W-10Organizacyjne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Techniczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki i poldery retencyjne, ocena stanu rzek i kanałów, ocena stanu zapór.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C07_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, formułować opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-4Umiejętność doboru zabezpieczeń technicznych w zależności od rodzaju zagrożenia środowiskowego.
C-5Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi i środowiskowymi
Treści programoweT-P-1Ocena zagrożeń środowiskowych na wybranym obszarze; dobór zabezpieczeń dla wybranych zagrożeń środowiskowych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C07_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w zabezpieczeniach przeciwpowodziowych i środowiskowych oraz wskazać ich słabe i mocne strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony przez zagrożeniami środowiskowymi
C-1Zapoznanie studenów z istniejącymi zagrożeniami środowiskowymi
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitoringu zagrożeń środowiskowych
Treści programoweT-P-1Ocena zagrożeń środowiskowych na wybranym obszarze; dobór zabezpieczeń dla wybranych zagrożeń środowiskowych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.