Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Indywidualne techniki ratunkowe i ratownicze na morzu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Indywidualne techniki ratunkowe i ratownicze na morzu | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajość podstaw fizyki i podstaw inżynierii bezpieczeństwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Świadomość studenta dotyczaca znaczenia indywidualnych technik ratunkowych i ratowniczych w ratowaniu zdrowia i życia ludzi na akwenach śródlądowych i morskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Koncepcje i dobór wyposazenia w środki indywidualnych środków ratunkowych i ratowniczych na jednostkach pływających: - rekreacyjnej; - statku towarowym; - statku pasażerskiego. | 12 |
T-P-2 | Prezentacja i omówienie projektów | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowisko wodne śródladowe i morskie. Podsrtawowe warunki przetrwania na akwenie śródlądowym i morskim. Prawo dotyczące konstrukcji i wyposażenia w środki ratunkowe i ratownicze. | 6 |
T-W-2 | Indywidualne środki ratunkowe. Koła ratunkowe, Pamelki, kamizelki ratunkowe. kombinezony ratunkowe, srodki ochrony termicznej. Zasady stosowania indywidualnych środków ratunkowych. | 4 |
T-W-3 | Zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze. Budowa, wyposażenie i zasady stosowania. | 4 |
T-W-4 | Sposoby wzywania pomocy. Środki pirotechniczne. Zasady i bezpieczeństwo stosowania. | 4 |
T-W-5 | Elektroniczne środki wzywania pomocy. Częstotliwosci nadawania. Systemy odbioru sygnałów alarmowych. | 4 |
T-W-6 | Morskie Systemy Ewakuacyjne. Korzyści i ograniczenia stosowania. | 4 |
T-W-7 | powtórzenie materiału. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Nauka własna, poprawianie projektów | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wykład | 28 |
A-W-2 | Zbieranie materiału i nauka własna | 16 |
A-W-3 | powtórzenie materiału | 3 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, prezentacja multimodalna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-13_W01 Zapoznanie się z warunkami panującymi na akwenach śródladowych i morskich, znajomość indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, znajomość prawa. Znajomość form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. | BTE_1A_W16, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-13_U01 Student powinien umieć opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, znać indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student powinien znać formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. | BTE_1A_U07, BTE_1A_U01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-13_K01 Student potrafi zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, potrafi zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K06, BTE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-13_W01 Zapoznanie się z warunkami panującymi na akwenach śródladowych i morskich, znajomość indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, znajomość prawa. Znajomość form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. | 2,0 | Nie ma wiedzy na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa. Nie ma wiedzy na temat form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia błędy w definicjach i określeniach sytuacji. | |
3,5 | Ma ponad podstawową wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia błędy w definicjach i określeniach sytuacji. | |
4,0 | Ma dobrze przyswojoną wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, ale zdarzają się błędy w określeniach tematu. | |
4,5 | Ma wiedzę uzupełnioną na uką własną na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia drobne błędy. | |
5,0 | Ma ugruntowaną i poszerzoną nauka własną wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-13_U01 Student powinien umieć opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, znać indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student powinien znać formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. | 2,0 | Student nie umie opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, nie zna indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, nie zna prawa dotyczacego tematu. Student nie zna form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. |
3,0 | Student umie w sposób podstawowy opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne i nie potrafi ich poprawić. | |
3,5 | Student umie opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek . | |
4,0 | Student umie dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek . | |
4,5 | Student umie dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze,dobrze zna prawo dotyczace tematu. Student dobrze zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym drone błędy znaczeniowe ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek . | |
5,0 | Student umie bardzo dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna bardzo dobrze formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-13_K01 Student potrafi zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, potrafi zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujących na akwenach śródlądowych i morskich, nie potrafi zastosować indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych w projektach wyposażenia jednostek pływających, nie potrafi interpretować prawa dotyczacego tematu. Student nie potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, stosować środków pirotechnicznych, elektronicznych do sytuacji zagrożenia na wodzie i nie potrafi wskazać systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. |
3,0 | Student potrafi pobieżnie zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym dosyć poważne błędy, które nie zawsze potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu podstawowym zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, potrafi zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym błędy, które potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek. | |
4,0 | Student potrafi dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym drobne błędy, które potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek. | |
4,5 | Student potrafi dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Nie popełnia przy tym drobne błędów. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Wykazuje pzry tym umiejętności nabyte poprzez naukę własną |
Literatura podstawowa
- IMO, SOLAS 74 - Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, IMO - PRS, Gdynia, 2020
Literatura dodatkowa
- IMO, Kodeks środków ratunkowych i ratowniczych, PRS, Gdynia, 2017