Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Podstawy mechaniki płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy mechaniki płynów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej, elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu jednostek oceanotechnicznych i elementów maszyn. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową, elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu jednostek oceanotechnicznych i elementów maszyn. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową, elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu jednostek oceanotechnicznych i elementów maszyn. | 12 |
T-A-2 | Zaliczenie. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i zastosowanie mechaniki płynów. Pojęcie płynu, właściwości płynów. | 2 |
T-W-2 | Elementy matematycznego aparatu mechaniki płynów, gradient, dywargencja, rotacja, laplasjan | 2 |
T-W-3 | Statyka płynów. Równania równowagi. Ciśnienie. Napór na powierzchnie płaskie i zakrzywione. Pływanie ciał | 2 |
T-W-4 | Zasada zachowania masy - równanie ciągłości. Zasada zachowania energii - równanie Bernoulliego. Zasada pędu. Reakcja dynamiczna. | 2 |
T-W-5 | Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa | 2 |
T-W-6 | Elementy dynamiki płynów rzeczywistych, przepływy laminarne, krytyczna liczba Reynoldsa, przepływy turbulentne, warstwa przyścienna. Opływ ciał. | 2 |
T-W-7 | Przepływy w przewodach zamkniętych. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie opracowań. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena opracowań zadań. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C12_W01 Student zna i przawidłowo dobiera terminologie dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojecia podstawowe. Student zna i potrafi omówic zagadnienia dotyczące opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energii i pedu podobieństwa przepływów podobieństwa i analizy wymiarowej, elementów dynamiki płynów rzeczywistych, przepływu w przewodach zamknietych oraz zastosowania mechniki płynów w w zagadnieniach zwiazanych z bezpievczeństwem systemów okretowych i elementów maszyn | BTE_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C12_U01 Student posiada umiejetności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objasnić pojecia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejetnosci rozwiazywania zadań z problemami praktycznymi realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, w szczególnosci projektowania i oceny bezpieczeństwa instalacji okretowych i elementów maszyn | BTE_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C12_K01 Student poprzez identyfikacje zagadnień i problemów dotyczacych tematów poruszanych na zajeciach ma swiadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowanai zdobytej wiedzy i umiejetności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje | BTE_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C12_W01 Student zna i przawidłowo dobiera terminologie dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojecia podstawowe. Student zna i potrafi omówic zagadnienia dotyczące opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energii i pedu podobieństwa przepływów podobieństwa i analizy wymiarowej, elementów dynamiki płynów rzeczywistych, przepływu w przewodach zamknietych oraz zastosowania mechniki płynów w w zagadnieniach zwiazanych z bezpievczeństwem systemów okretowych i elementów maszyn | 2,0 | Student nie posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotupotrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, , potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach , jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i efektywność wykorzystania, | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C12_U01 Student posiada umiejetności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objasnić pojecia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejetnosci rozwiazywania zadań z problemami praktycznymi realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, w szczególnosci projektowania i oceny bezpieczeństwa instalacji okretowych i elementów maszyn | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych oblicze | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C12_K01 Student poprzez identyfikacje zagadnień i problemów dotyczacych tematów poruszanych na zajeciach ma swiadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowanai zdobytej wiedzy i umiejetności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie ma podstawowej świadomość i nie rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania istalacji okretowych i elementów maszyn | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania istalacji okretowych i elementów maszynh; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzeni | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania istalacji okretowych i elementów maszyn; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Zarzycki Roman, Prywer Jerzy, Mechanika płynów, Warszawa, 2020
- Gryboś R., Zbiór zadań z technicznej Mechaniki Płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Orzechowski Zdzisław, Prywer Jerzy, Zarzycki Roman, Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Bukowski J., Kijkowski P., Kurs mechaniki płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1980
- Gryboś R., Podstawy Mechnikim Płynów Cześć I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Prosnak W. J., Mechanika płynów - tom I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1970
- Robertson J. A., Crowe C. T., Engineering fluid dynamics, Houghton Mifflin Company, Boston, 1975