Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii mięsa i drobiu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w technologii mięsa i drobiu | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu współczesne trendy w technologii żywności pochodzenia zwierzęcego powinien mieć wiedzę z zakresu surowców rzeźnych, technologii mięsa, przetwórstwa mięsa drobiowego, chłodnictwa, ogólnej technologii żywności, inżynierii procesowej |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod pozyskiwania, przetwarzania i utrwalania surowców i produktów mięsych i drobiowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Instrumentalne i sensoryczne metody pomiaru tekstury mięsa i przetworów mięsnych i drobiu | 4 |
T-L-3 | Kształtowanie tekstury i struktury mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu | 8 |
T-L-4 | Wpływ składu surowcowego, operacji technologicznych i dodatków na kształtowanie jakości produktów mięsnych i drobiowych | 30 |
T-L-5 | Podsumowanie | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów | 1 |
T-W-2 | Niekonwencjonalne metody pozyskiwania surowców mięsnych oraz produkcji i utrwalania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych | 21 |
T-W-3 | Zasady produkcji mięsa i przetworów mięsnych dla różnych etnicznych grup ludności. Tabu pokarmowe | 6 |
T-W-4 | Podsumowanie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 2 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów oraz sprawozdań z ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C1tibz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody pozyskiwania, przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów | TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C1tibz_U01 Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody produkcji w celu uzyskania przetworów mięsnych i drobiowych o określonych cechach jakościowych | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C1tibz_K01 Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C1tibz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody pozyskiwania, przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody pozyskiwania, przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C1tibz_U01 Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody produkcji w celu uzyskania przetworów mięsnych i drobiowych o określonych cechach jakościowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, oraz opracować odpowiednie receptury i zastosować metody produkcji w celu uzyskania przetworów mięsnych i drobiowych o określonych cechach jakościowych; potrafi opracować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C1tibz_K01 Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
- praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
- Pisula A., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, praca zbiorowa
Literatura dodatkowa
- Żywność, nauka, technologia, jakość, czasopismo
- Animal, czasopismo
- Meat Science, czasopismo
- Animals, czasopismo