Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Filozofia sztucznej inteligencji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Filozofia sztucznej inteligencji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. Będzie potrafił analizować wpływ SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuczna inteligencja – definicje i historia. | 4 |
T-W-2 | Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji. | 4 |
T-W-3 | Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji. | 6 |
T-W-4 | Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a. | 4 |
T-W-5 | Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja. | 6 |
T-W-6 | Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka) | 4 |
T-W-7 | Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji. | 6 |
T-W-8 | Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, etyka SI, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa). | 6 |
T-W-9 | Przyszłość sztucznej inteligencji. Jak sztuczna inteligencja wpływa na człowieka? Nadzieje i obawy. | 5 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | kosultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego w formie testu lub ustnej. | 28 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test końcowy lub zaliczenie ustne. |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach, aktywność w pracach w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_A3-2_W01 Zna, rozumie i potrafi charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji. | TZZ_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_A3-2_U01 Student potrafi porównywać różne stanowiska względem sztucznej inteligencji – wskazując na ich wady i zalety, potrafi dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. | TZZ_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_A3-2_K01 Student jest gotów podejmować decyzje na podstawie analizy wpływu SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_A3-2_W01 Zna, rozumie i potrafi charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji. | 2,0 | |
3,0 | Charakteryzuje na podstawowym poziomie stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_A3-2_U01 Student potrafi porównywać różne stanowiska względem sztucznej inteligencji – wskazując na ich wady i zalety, potrafi dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawowe umiejętnośći porównywania omawianych stanowisk filozoficznych względem sztucznej inteligencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_A3-2_K01 Student jest gotów podejmować decyzje na podstawie analizy wpływu SI na społeczeństwo oraz różnicować poglądy etyczne w tej kwestii. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające na ocenę wpływu SI na społeczeństwo. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Flasiński Mariusz, Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
- Lennox J.C., 2084. Sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości, Wydawnictwo Fundacja Prodoteo, 2023
- Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
Literatura dodatkowa
- Markus D. Dubber (ed.), Frank Pasquale (ed.), Sunit Das (ed.), The Oxford Handbook of Ethics of AI, Oxford University Press, 2020
- Przegalińska A. Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak., 2020
- Dennett Daniel C., Świadomość, Copernicus Center Press, 2016