Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu | 3 |
T-L-2 | Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności | 8 |
T-L-3 | Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności | 8 |
T-L-4 | Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności | 8 |
T-L-5 | Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności | 8 |
T-L-6 | Wykrywanie sztucznego zabarwienia | 4 |
T-L-7 | Jakość tłuszczów smażalniczych | 4 |
T-L-8 | Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności. | 8 |
T-L-9 | Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa | 7 |
T-L-10 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła informacji z zakresu analizy żywności. | 3 |
T-W-2 | Metody instrumentalne w analizie żywności | 12 |
T-W-3 | Metody sensoryczne w analizie żywności | 6 |
T-W-4 | Metody oznaczania zawartości wybranych związków bioaktywnych i potencjału przeciwutleniającego żywności | 6 |
T-W-5 | Metody oceny jakości wybranych środków spozywczych | 12 |
T-W-6 | Metody oceny jakości tłuszczów smażalniczych | 3 |
T-W-7 | Metody analizy stosowane w oznaczaniu jakości produktow rybołówstwa | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć i egzaminu | 24 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2oaizjz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | TZZ_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2oaizjz_U01 Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | TZZ_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZZ_2A_D2oaizjz_U02 Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | TZZ_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2oaizjz_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu wybranych działów w analizie i ocenie jakości żywności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2oaizjz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej na poziomie dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2oaizjz_U01 Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_D2oaizjz_U02 Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2oaizjz_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu wybranych działów w analizie i ocenie jakości żywności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu wybranych działów w analizie i ocenie jakości żywności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fortuna, Teresa Autor Redaktor Bączkowicz, Małgorzata. Autor Juszczak, Lesław. Autor Sobolewska-Zielińska, Joanna, Podstawy analizy i oceny jakości żywności : skrypt do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2018
- Nogala-Kałucka, Małgorzata, Analiza żywności : wybrane metody oznaczeń jakościowych i ilościowych składników żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2016
- Szłyk, Edward Cichosz, Marcin Jastrzębska, Aneta. Kurzawa, Marzanna Filipiak-Szok, Anna, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2015
- Gronowska-Senger, Anna, Analiza żywności : zbiór ćwiczeń, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Baryłko-Pikielna, Nina Matuszewska, Irena, Sensoryczne badania żywności : podstawy, metody, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2015
- Journal of Food Composition and Analysis, Elsevier