Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Edukacja i poradnictwo żywieniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Edukacja i poradnictwo żywieniowe
Specjalność Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: żywienie człowieka, fizjologia człowieka, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie poradnictwa żywieniowego dla odbiorcy indywidualnego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające- przedstawienie temtyki i celu zajęć, warunków zaliczenia. Przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla wybranej grupy docelowej.2
T-L-2Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu- przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla różnych grup (w miarę możliwości organizowanie takich warsztatów).12
T-L-3Ocena postaw względem żywności, żywienia i zdrowia, z użyciem różnych kwestionariuszy.2
T-L-4Zaplanowanie scenariusza wizyt w gabinecie dietetyka.3
T-L-5zaliczenie zajęć1
20
wykłady
T-W-1Edukacja żywieniowa i upowszechnianie wiedzy o żywieniu.2
T-W-2Postawy względem żywności i żywienia.2
T-W-3Badanie postaw. Metodyka badania postaw.2
T-W-4Postawy w odniesieniu do nowej żywności.2
T-W-5Procedura DESIGN edukacji żywieniowej.2
T-W-6Edukacja żywieniowa - przegląd programów.2
T-W-7Żywienie a zdrowie publiczne. Czynniki warunkujące zdrowie.2
T-W-8Wybrane zagadnienia edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.2
T-W-9Poradnictwo żywieniowe - cele i zadania dietetyka. Zasady, etapy i formy prowadzenia poradnictwa.2
T-W-10zaliczenie zajęć2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach20
A-L-2Analiza wskazanej literatury2
A-L-3Przygotowanie do zajęć2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury16
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności formułowania zasad w zakresie poradnictwa żywieniowego, w układzie indywidualnym i zbiorowym.
M-4Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (scenariusz warsztatów, wizyty dietetycznej) i pracy na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-6_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe i sposoby edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
D_1A_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-L-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-6_U01
Potrafi opracować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
D_1A_U04, D_1A_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-L-4M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS1-6_K01
Ma świadomość zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K03C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-L-4, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-6_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe i sposoby edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student posiada ponadpodstawową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-6_U01
Potrafi opracować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować programu edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student w znacznym stopniu potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS1-6_K01
Ma świadomość zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Isobel R. Contento, Edukacja żywieniowa, PWN, Warszawa, 2018
  2. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  3. Jeżewska-Zychowicz, Pilska M, Postawy względem żywności i żywienia. Wybrane aspekty teoretyczne i metodyczne., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, http://www.monz.pl/
  2. czasopismo, Journal of Nutrition Education and Behavior, https://www.jneb.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające- przedstawienie temtyki i celu zajęć, warunków zaliczenia. Przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla wybranej grupy docelowej.2
T-L-2Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu- przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla różnych grup (w miarę możliwości organizowanie takich warsztatów).12
T-L-3Ocena postaw względem żywności, żywienia i zdrowia, z użyciem różnych kwestionariuszy.2
T-L-4Zaplanowanie scenariusza wizyt w gabinecie dietetyka.3
T-L-5zaliczenie zajęć1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Edukacja żywieniowa i upowszechnianie wiedzy o żywieniu.2
T-W-2Postawy względem żywności i żywienia.2
T-W-3Badanie postaw. Metodyka badania postaw.2
T-W-4Postawy w odniesieniu do nowej żywności.2
T-W-5Procedura DESIGN edukacji żywieniowej.2
T-W-6Edukacja żywieniowa - przegląd programów.2
T-W-7Żywienie a zdrowie publiczne. Czynniki warunkujące zdrowie.2
T-W-8Wybrane zagadnienia edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.2
T-W-9Poradnictwo żywieniowe - cele i zadania dietetyka. Zasady, etapy i formy prowadzenia poradnictwa.2
T-W-10zaliczenie zajęć2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach20
A-L-2Analiza wskazanej literatury2
A-L-3Przygotowanie do zajęć2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury16
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-6_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe i sposoby edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W05Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach, z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie poradnictwa żywieniowego dla odbiorcy indywidualnego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające- przedstawienie temtyki i celu zajęć, warunków zaliczenia. Przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla wybranej grupy docelowej.
T-L-3Ocena postaw względem żywności, żywienia i zdrowia, z użyciem różnych kwestionariuszy.
T-L-2Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu- przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla różnych grup (w miarę możliwości organizowanie takich warsztatów).
T-W-7Żywienie a zdrowie publiczne. Czynniki warunkujące zdrowie.
T-W-4Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-W-3Badanie postaw. Metodyka badania postaw.
T-W-1Edukacja żywieniowa i upowszechnianie wiedzy o żywieniu.
T-W-9Poradnictwo żywieniowe - cele i zadania dietetyka. Zasady, etapy i formy prowadzenia poradnictwa.
T-L-4Zaplanowanie scenariusza wizyt w gabinecie dietetyka.
T-W-6Edukacja żywieniowa - przegląd programów.
T-W-8Wybrane zagadnienia edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.
T-W-5Procedura DESIGN edukacji żywieniowej.
T-W-2Postawy względem żywności i żywienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności formułowania zasad w zakresie poradnictwa żywieniowego, w układzie indywidualnym i zbiorowym.
M-4Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student posiada ponadpodstawową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji i poradnictwa w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-6_U01Potrafi opracować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U04Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań z zakresu żywienia i dietetyki w warunkach nie w pełni przewidywalnych
D_1A_U07Potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie poradnictwa żywieniowego dla odbiorcy indywidualnego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające- przedstawienie temtyki i celu zajęć, warunków zaliczenia. Przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla wybranej grupy docelowej.
T-L-3Ocena postaw względem żywności, żywienia i zdrowia, z użyciem różnych kwestionariuszy.
T-L-2Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu- przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla różnych grup (w miarę możliwości organizowanie takich warsztatów).
T-W-8Wybrane zagadnienia edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.
T-W-9Poradnictwo żywieniowe - cele i zadania dietetyka. Zasady, etapy i formy prowadzenia poradnictwa.
T-W-4Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-W-3Badanie postaw. Metodyka badania postaw.
T-W-6Edukacja żywieniowa - przegląd programów.
T-W-2Postawy względem żywności i żywienia.
T-W-5Procedura DESIGN edukacji żywieniowej.
T-W-1Edukacja żywieniowa i upowszechnianie wiedzy o żywieniu.
T-W-7Żywienie a zdrowie publiczne. Czynniki warunkujące zdrowie.
T-L-4Zaplanowanie scenariusza wizyt w gabinecie dietetyka.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności formułowania zasad w zakresie poradnictwa żywieniowego, w układzie indywidualnym i zbiorowym.
M-4Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (scenariusz warsztatów, wizyty dietetycznej) i pracy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować programu edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student w znacznym stopniu potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS1-6_K01Ma świadomość zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie poradnictwa żywieniowego dla odbiorcy indywidualnego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające- przedstawienie temtyki i celu zajęć, warunków zaliczenia. Przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla wybranej grupy docelowej.
T-L-3Ocena postaw względem żywności, żywienia i zdrowia, z użyciem różnych kwestionariuszy.
T-L-2Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu- przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla różnych grup (w miarę możliwości organizowanie takich warsztatów).
T-W-9Poradnictwo żywieniowe - cele i zadania dietetyka. Zasady, etapy i formy prowadzenia poradnictwa.
T-W-5Procedura DESIGN edukacji żywieniowej.
T-W-8Wybrane zagadnienia edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.
T-W-1Edukacja żywieniowa i upowszechnianie wiedzy o żywieniu.
T-L-4Zaplanowanie scenariusza wizyt w gabinecie dietetyka.
T-W-4Postawy w odniesieniu do nowej żywności.
T-W-7Żywienie a zdrowie publiczne. Czynniki warunkujące zdrowie.
T-W-2Postawy względem żywności i żywienia.
T-W-6Edukacja żywieniowa - przegląd programów.
T-W-3Badanie postaw. Metodyka badania postaw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności formułowania zasad w zakresie poradnictwa żywieniowego, w układzie indywidualnym i zbiorowym.
M-4Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (scenariusz warsztatów, wizyty dietetycznej) i pracy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.