Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Diety alternatywne w cateringu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diety alternatywne w cateringu
Specjalność Dietetyka w gastronomii i cateringu
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: żywienie człowieka, żywienie zbiorowe, dietetyka 1, fizjologia żywienia, produkty zwierzęce i roślinne o właściwościach prozdrowotnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet alternatywnych w cateringu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.2
T-L-2Analiza wartości energetycznei i odżywczej dostępnych diet alternatywnych w caterinu na rynku polskim.6
T-L-3Układanie diet alternatywnych o różnej kaloryczności, stosowanych w catering na runku polskim.6
T-L-4Zaliczenie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Diety alternatywne w świetle nauki o żywieniu, przydatność w żywieniu człowieka.2
T-W-2Diety alternatywne w praktyce żywieniowej.2
T-W-3Diety roślinne – rodzaje, wartość odżywcza i przydatność żywieniowa.2
T-W-4Marketing a współczesne podejście do odżywiania.2
T-W-5Przegląd wybranych diet alternatywnych i ich wpły na zdrowie.20
T-W-6Zaliczenie zajęć.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Analiza wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenie10
A-W-4Zaliczenie końcowe2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie diet alternatywnych stosowanych w cateringu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-2_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego i chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w tworzeniu diet alternatywnych.
D_1A_W04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-2_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący założenia diet alternatywnych, dla osób korzystających z cateringu. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach alternatywnych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U06C-1T-L-3, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietS2-2_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zastosowaniu diet alternatywnych w żywieniu człowieka zdrowego i chorego korzystającego z cateringu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K03C-1T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-2_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego i chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w tworzeniu diet alternatywnych.
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi. Prawidłowo układa i bilansuje dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi. Prawidłowo układa i bilansuje dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-2_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący założenia diet alternatywnych, dla osób korzystających z cateringu. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach alternatywnych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety alternatywnej dla wybranej grupy osób i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietS2-2_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zastosowaniu diet alternatywnych w żywieniu człowieka zdrowego i chorego korzystającego z cateringu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. A. Białek-Dratwa, M. Grajek, Diety alternatywne w poradnictwie żywieniowym, 2020, wyd 1
  2. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
  3. Ostrowska L., Dietetyka. Kompedium., PZWL, Warszawa, 2020
  4. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, W-wa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia.2
T-L-2Analiza wartości energetycznei i odżywczej dostępnych diet alternatywnych w caterinu na rynku polskim.6
T-L-3Układanie diet alternatywnych o różnej kaloryczności, stosowanych w catering na runku polskim.6
T-L-4Zaliczenie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diety alternatywne w świetle nauki o żywieniu, przydatność w żywieniu człowieka.2
T-W-2Diety alternatywne w praktyce żywieniowej.2
T-W-3Diety roślinne – rodzaje, wartość odżywcza i przydatność żywieniowa.2
T-W-4Marketing a współczesne podejście do odżywiania.2
T-W-5Przegląd wybranych diet alternatywnych i ich wpły na zdrowie.20
T-W-6Zaliczenie zajęć.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Analiza wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenie10
A-W-4Zaliczenie końcowe2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-2_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego i chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w tworzeniu diet alternatywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W04Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fizjologiczne i patofizjologiczne uwarunkowania zaleceń żywieniowych dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz związane z tym zasady i normy żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet alternatywnych w cateringu.
Treści programoweT-W-2Diety alternatywne w praktyce żywieniowej.
T-W-1Diety alternatywne w świetle nauki o żywieniu, przydatność w żywieniu człowieka.
T-W-5Przegląd wybranych diet alternatywnych i ich wpły na zdrowie.
T-W-4Marketing a współczesne podejście do odżywiania.
T-W-3Diety roślinne – rodzaje, wartość odżywcza i przydatność żywieniowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie diet alternatywnych stosowanych w cateringu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi. Prawidłowo układa i bilansuje dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu diet alternatywnych ich wartości odżywczej i przydatności w żywieniu ludzi. Prawidłowo układa i bilansuje dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-2_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący założenia diet alternatywnych, dla osób korzystających z cateringu. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach alternatywnych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U06Potrafi uzasadnić zalecenia żywieniowe dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz przekazać pacjentowi związane z tym zasady żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet alternatywnych w cateringu.
Treści programoweT-L-3Układanie diet alternatywnych o różnej kaloryczności, stosowanych w catering na runku polskim.
T-L-2Analiza wartości energetycznei i odżywczej dostępnych diet alternatywnych w caterinu na rynku polskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie diet alternatywnych stosowanych w cateringu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety alternatywnej dla wybranej grupy osób i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje diety alternatywne dla wybranej grupy osób, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietS2-2_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zastosowaniu diet alternatywnych w żywieniu człowieka zdrowego i chorego korzystającego z cateringu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet alternatywnych w cateringu.
Treści programoweT-L-2Analiza wartości energetycznei i odżywczej dostępnych diet alternatywnych w caterinu na rynku polskim.
T-W-4Marketing a współczesne podejście do odżywiania.
T-W-3Diety roślinne – rodzaje, wartość odżywcza i przydatność żywieniowa.
T-W-5Przegląd wybranych diet alternatywnych i ich wpły na zdrowie.
T-W-1Diety alternatywne w świetle nauki o żywieniu, przydatność w żywieniu człowieka.
T-L-3Układanie diet alternatywnych o różnej kaloryczności, stosowanych w catering na runku polskim.
T-W-2Diety alternatywne w praktyce żywieniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie diet alternatywnych stosowanych w cateringu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.