Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu
Sylabus przedmiotu Techniki informacyjne z elementami statystyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki informacyjne z elementami statystyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu oprogramowania Microsoft Office. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia elektronicznych dokumentów. |
C-4 | Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego. Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe Narzędzia Microsoft Word. Obsługa interfejsu programu. Tworzenie, edycja i formatowanie tekstu | 2 |
T-L-2 | Tworzenie Profesjonalnych Dokumentów. Struktura dokumentu: nagłówki, akapity, spisy treści. Stylizacja dokumentu: czcionki, kolory, obrazy. | 2 |
T-L-3 | Tabele i Wykresy w Dokumentach. Wstawianie i formatowanie tabel. Tworzenie prostych wykresów w programie Word | 2 |
T-L-4 | Zaawansowane Funkcje Microsoft Word. Automatyzacja pracy: szablony, nagłówki i stopki. Wstawianie spisu treści, tabel i rysunków, hiperłączy, zakładek i komentarzy | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie z obsługi programu Microsoft Word. | 2 |
T-L-6 | Podstawy Microsoft Excel. Obsługa arkusza kalkulacyjnego. Formatowanie komórek, kolumn i wierszy. | 2 |
T-L-7 | Funkcje i Formuły w Excelu. Podstawowe funkcje matematyczne i statystyczne. Tworzenie własnych formuł | 2 |
T-L-8 | Tworzenie Grafik i Wykresów w Excelu. Rodzaje wykresów i ich zastosowanie. Personalizacja wykresów: etykiety, legenda, tytuły | 2 |
T-L-9 | Analiza Danych w Excelu. Sortowanie i filtrowanie danych. Używanie tabel przestawnych do analizy danych | 2 |
T-L-10 | Zaliczenie z obsługi programu Microsoft Excel. | 2 |
T-L-11 | Wprowadzenie do Programu Statistica. Prezentacja interfejsu użytkownika. Import danych do programu Statistica. | 2 |
T-L-12 | Podstawy Analizy Statystycznej. Przegląd podstawowych statystyk opisowych. Graficzne przedstawianie danych | 2 |
T-L-13 | Testy Statystyczne w Programie Statistica. Analiza t-testów i ANOVA. Interpretacja wyników testów. | 2 |
T-L-14 | Korelacje i modelowanie statystyczne w programie Statistica. Wykorzystanie testów statystycznych do analizy związkó. Tworzenie modeli regresji i prognozowanie na podstawie danych. | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie z obsługi programu Statistica. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczeń. | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna, przedstawienie funkcjonalności oprogramowania. |
M-2 | Zajęcia praktycznie (komputerowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ciągła ocena aktywności na zajęciach audytodyjnych (komputerowych). |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w ramach zaliczeń w laboratorium komputerowym. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietO10_W01 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej; zna i rozumie wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie. | D_1A_W06 | — | C-1, C-4 | T-L-4, T-L-12, T-L-8, T-L-10, T-L-5, T-L-2, T-L-14, T-L-7, T-L-3, T-L-15, T-L-9, T-L-1, T-L-13, T-L-6, T-L-11 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietO10_U01 Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne, opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych, przygotować graficzną prezentację (wizualizację) wyników badań naukowych. Potrafi tworzyć elektroniczne dokumenty różnych formatów. | D_1A_U08 | — | C-3, C-2, C-5 | T-L-2, T-L-14, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-3, T-L-11, T-L-4, T-L-6, T-L-15, T-L-8, T-L-1, T-L-10, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietO10_K01 Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | D_1A_K04 | — | C-1, C-4, C-5, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-11, T-L-6, T-L-14, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-15, T-L-9, T-L-10, T-L-13, T-L-3, T-L-12, T-L-8, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietO10_W01 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej; zna i rozumie wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu technik informacyjnych i statystyki matematycznej |
3,0 | Zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej oraz wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu technik informacyjnych i statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu technik informacyjnych i statystyki matematycznej | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu technik informacyjnych i statystyki matematycznej | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu technik informacyjnych i statystyki matematycznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietO10_U01 Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne, opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych, przygotować graficzną prezentację (wizualizację) wyników badań naukowych. Potrafi tworzyć elektroniczne dokumenty różnych formatów. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności przeprowadzania wnioskowania statystycznego, wykonywania podstawowych analiz oraz tworzenia dokumentów. |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić wnioskowanie statystyczne, opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych, przygotować graficzną prezentację (wizualizację) wyników badań naukowych. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, wykonywania podstawowych analiz oraz tworzenia dokumentów, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, wykonywania podstawowych analiz oraz tworzenia dokumentów. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, wykonywania podstawowych analiz oraz tworzenia dokumentów. | |
5,0 | Student posiada wybitną umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, wykonywania podstawowych analiz oraz tworzenia dokumentów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietO10_K01 Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | 2,0 | Student nie jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań |
3,0 | Jest gotów w dostatecznym stopniu do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | |
3,5 | Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań w zadowalającym stopniu. | |
4,0 | Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań. | |
4,5 | Student jest w znacznym stopniu zdolny do krytycznej oceny wyników badań. | |
5,0 | Student jest w pełni zdolny do krytycznej oceny wyników badań. |
Literatura podstawowa
- Andrzej Jaszkiewicz, Microsoft Office 365. Zbiór porad eksperta, Helion, Gliwice, 2021
- Marek Młynarczyk, Microsoft Office - praktyczne zadania i projekty, Helion, Gliwice, 2019
- Rafał Langner, Analiza statystyczna w badaniach naukowych z użyciem programu Statistica, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Katherine Murray, Microsoft Word 2019 Step by Step, Microsoft Press, Redmond, WA, 2018
- Bill Jelen, Michael Alexander, Excel 2019 Formulas and Functions, Microsoft Press, Redmond, WA, 2019
- czasopismo, Journal of Statistical Software, https://www.jstatsoft.org/