Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Doradztwo energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doradztwo energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania energią, w tym planowania energetycznego, podstaw transformacji energetycznej z wykorzystaniem OZE oraz umiejętności sporządzania świadectw energetycznych budynków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Metody opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej (metoda obliczeniowa i zużyciowa). Podstawy prawne procesu certyfikacji.3
T-P-2Samodzielne przygotowanie świadectwa energetycznego.12
15
wykłady
T-W-1Gospodarka niskoemisyjna i efektywność energetyczna. Podstawy prawne krajowe oraz dyrektywy unijne.2
T-W-2Racjonalne gospodarowanie energią i sposoby obniżenia jej kosztów.4
T-W-3Transformacja energetyczna. Kierunki przemian energetycznych jako następstwo sytuacji geopolitycznej.3
T-W-4Doradztwo energetyczne dla firm. Optymalne modele zakupu energii. Proces inwestycyjny w zakresie poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania OZE.4
T-W-5Zaliczenie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca nad projektami8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja postępów przy realizacji projektu i stopnia zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C36_W01
Student ma wiedzę w zakresie mechanizmów poprawy efektywności energetycznej, rozumie procesy związane z wymianą ciepła, zna wymogi legislacyjne związane z certyfikacją energetyczną.
OZE_1A_W15, OZE_1A_W16C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C36_U01
Student ma umiejętność samodzielnego sporządzania świadectw energetycznych korzystając z dostępnych źródeł oraz narzędzi informatycznych.
OZE_1A_U01, OZE_1A_U06C-1T-P-2, T-P-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C36_K01
Student rozumie jakie znaczenie ma energia dla społeczeństwa, w tym konieczności zwiększenia udziału energii z odnawialnych źródeł energii, i jest świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy w zakresie aktualnych wymogów legislacyjnych.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02, OZE_1A_K04C-1T-P-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C36_W01
Student ma wiedzę w zakresie mechanizmów poprawy efektywności energetycznej, rozumie procesy związane z wymianą ciepła, zna wymogi legislacyjne związane z certyfikacją energetyczną.
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady związane z certyfikacją energetyczną i próbuje wskazywać modele do optymalnego zarządzania energią, .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C36_U01
Student ma umiejętność samodzielnego sporządzania świadectw energetycznych korzystając z dostępnych źródeł oraz narzędzi informatycznych.
2,0
3,0Student potrafi wyznaczyć podstawowe parametry techniczne budynku, instalacji lub parametry techniczne źródła ciepła zasilającego budynek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C36_K01
Student rozumie jakie znaczenie ma energia dla społeczeństwa, w tym konieczności zwiększenia udziału energii z odnawialnych źródeł energii, i jest świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy w zakresie aktualnych wymogów legislacyjnych.
2,0
3,0Student potrafi wskazać wybrane rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anna Kucharska, Transformacja energetyczna, PWN, 2021
  2. Maciej Robakiewicz, Audyty energetyczne, POLCEN Spółka z o.o., 2022
  3. USTAWA z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków; Dz.U. 2014 poz. 1200, 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metody opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej (metoda obliczeniowa i zużyciowa). Podstawy prawne procesu certyfikacji.3
T-P-2Samodzielne przygotowanie świadectwa energetycznego.12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka niskoemisyjna i efektywność energetyczna. Podstawy prawne krajowe oraz dyrektywy unijne.2
T-W-2Racjonalne gospodarowanie energią i sposoby obniżenia jej kosztów.4
T-W-3Transformacja energetyczna. Kierunki przemian energetycznych jako następstwo sytuacji geopolitycznej.3
T-W-4Doradztwo energetyczne dla firm. Optymalne modele zakupu energii. Proces inwestycyjny w zakresie poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania OZE.4
T-W-5Zaliczenie.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca nad projektami8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C36_W01Student ma wiedzę w zakresie mechanizmów poprawy efektywności energetycznej, rozumie procesy związane z wymianą ciepła, zna wymogi legislacyjne związane z certyfikacją energetyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacja oraz audytu energetycznego obiektów, obejmującą wymagania cieplne, wymianę ciepła w ogrzewanych obiektach budowlanych, obliczanie zapotrzebowania na ciepło, systemy ogrzewania, wymagania człowieka odnośnie stanu powietrza w obiektach budowlanych, aerodynamikę przepływu powietrza w pomieszczeniach, systemy wentylacji i klimatyzacji oraz podstawy prawne certyfikacji energetycznej budynków i jej przydatność, ocenę ochrony cieplnej istniejących budynków, pomiary termowizyjne, konsekwencje złej ochrony cieplnej budynków, przydatną do: 1) rozumienia procesów występujących przy ogrzewaniu, wentylacji i klimatyzacji, 2) eksploatacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, 3) wykonania pomiarów termowizyjnych obiektów;
OZE_1A_W16ma wiedzę o zasadach projektowania instalacji związanych z odnawialnymi źródłami energii oraz w zakresie doradztwa energetycznego, obejmującą bilansowanie lokalnych zasobów energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, dobór systemów i urządzeń do produkcji energii, planowanie produkcji energii lub/i przetwórstwa biomasy na cele energetyczne dla konkretnej inwestycji, zalecania rozwiązań technicznych wraz z określeniem ich opłacalności oraz zalecania w zakresie rozwiązań i wymogów organizacyjnych i formalnych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania energią, w tym planowania energetycznego, podstaw transformacji energetycznej z wykorzystaniem OZE oraz umiejętności sporządzania świadectw energetycznych budynków.
Treści programoweT-W-3Transformacja energetyczna. Kierunki przemian energetycznych jako następstwo sytuacji geopolitycznej.
T-W-2Racjonalne gospodarowanie energią i sposoby obniżenia jej kosztów.
T-W-1Gospodarka niskoemisyjna i efektywność energetyczna. Podstawy prawne krajowe oraz dyrektywy unijne.
T-W-4Doradztwo energetyczne dla firm. Optymalne modele zakupu energii. Proces inwestycyjny w zakresie poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady związane z certyfikacją energetyczną i próbuje wskazywać modele do optymalnego zarządzania energią, .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C36_U01Student ma umiejętność samodzielnego sporządzania świadectw energetycznych korzystając z dostępnych źródeł oraz narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski, ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
OZE_1A_U06potrafi wykorzystać poznaną wiedzę w zakresie fizyki, techniki cieplnej, mechaniki ogólnej, mechaniki płynów i wytrzymałości materiałów, a także chemii i mikrobiologii do: 1) zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych i chemicznych występujących przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych, 2) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych, 3) rozwiązywania prostych problemów inżynierskich w ramach studiowanego kierunku;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania energią, w tym planowania energetycznego, podstaw transformacji energetycznej z wykorzystaniem OZE oraz umiejętności sporządzania świadectw energetycznych budynków.
Treści programoweT-P-2Samodzielne przygotowanie świadectwa energetycznego.
T-P-1Metody opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej (metoda obliczeniowa i zużyciowa). Podstawy prawne procesu certyfikacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja postępów przy realizacji projektu i stopnia zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyznaczyć podstawowe parametry techniczne budynku, instalacji lub parametry techniczne źródła ciepła zasilającego budynek.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C36_K01Student rozumie jakie znaczenie ma energia dla społeczeństwa, w tym konieczności zwiększenia udziału energii z odnawialnych źródeł energii, i jest świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy w zakresie aktualnych wymogów legislacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
OZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania energią, w tym planowania energetycznego, podstaw transformacji energetycznej z wykorzystaniem OZE oraz umiejętności sporządzania świadectw energetycznych budynków.
Treści programoweT-P-2Samodzielne przygotowanie świadectwa energetycznego.
T-W-3Transformacja energetyczna. Kierunki przemian energetycznych jako następstwo sytuacji geopolitycznej.
T-W-2Racjonalne gospodarowanie energią i sposoby obniżenia jej kosztów.
T-W-1Gospodarka niskoemisyjna i efektywność energetyczna. Podstawy prawne krajowe oraz dyrektywy unijne.
T-W-4Doradztwo energetyczne dla firm. Optymalne modele zakupu energii. Proces inwestycyjny w zakresie poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania OZE.
T-P-1Metody opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej (metoda obliczeniowa i zużyciowa). Podstawy prawne procesu certyfikacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne
S-1Ocena formująca: Obserwacja postępów przy realizacji projektu i stopnia zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać wybrane rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną.
3,5
4,0
4,5
5,0