Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Audyt energetyczny obiektów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Audyt energetyczny obiektów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza na temat znaczenia energii dla społeczeństwa, umiejętność myślenia analitycznego i rozwiązywania prostych zadań technicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z aktualnymi oraz planowanymi do wprowadzenia, wymaganiami w zakresie jakości energetycznej obiektów budowlanych. |
C-2 | Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych. |
C-3 | Kształtowanie świadomości znaczenia wymagań energetycznych obiektów budowlanych w ocenie jakości rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych obiektów budowlanych. |
C-4 | Kształtowanie umiejetności zastosowania pomiarów termowizyjnych i kontaktowych w ocenie wybranych parametrów jakościowych obiektów i maetriałów budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określanie bilansu energetycznego z uwzględnianiem wewnętrznych i zewnętrznych zysków ciepła, warunków klimatycznych oraz parametrów konstrukcyjnych i techniczno-użytkowych wybranych budynków. | 2 |
T-A-2 | Realizacja przykładów obliczeniowych dotyczących oceny przenikalności cieplnej przegód zewnętrznych. | 6 |
T-A-3 | Ocena jakości energetycznej obiektów budowlanych z wykorzystaniem wyników badań termowizyjnych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania przenikalności cieplnej wybranych materiałów budowlanych i termoizolacyjnych. | 2 |
T-L-2 | Określanie wartości parametrów fizycznych materiałow termoizolacyjnych. | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie obrazowania termowizyjnego w ocenie jakości prac termoizloacyjnych budynków. | 3 |
T-L-4 | Badanie przenikalności cieplnej przegórd zewnetrznych z zastosowaniem pomiarów termowizyjnych i kontaktowych. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu (podstawowe definicje). | 2 |
T-W-2 | Podstawy prawne określające aktualne wymagania dla budownictwa określone w wybranych aktach prawa krajowego i UE. Omówienie unormowań prawnych ukierunkowanych na wsparcie działań termomodernizacyjnych. | 6 |
T-W-3 | Analiza stanu ochrony cieplnej obiektów budowlanych z uwzględnieniem wymagań dla obiektów wznoszonych w standardach budownictwa energooszczędnego i pasywnego. Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej. | 8 |
T-W-4 | Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach ćwiczeniowych. | 10 |
A-A-2 | Konsultacje. | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia zajęć audytoryjnych. | 6 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć ćwiczeniowych. | 8 |
A-L-3 | Konsultacje. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych. |
S-2 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe z zadań obliczeniowych realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt charakterystyki energetycznej przykładowego budynku. |
S-4 | Ocena formująca: Sprawoadania z zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C35_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną. | OZE_1A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C35_U01 Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku. Potrafi wykonać i przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli w celu określenia cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych oraz potrafi dokonać określenia paramatrów fizycznych materiałow budowlanych na podstawie ich pomiarów laboratoryjnych. | OZE_1A_U16 | — | — | C-2, C-4 | T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-4, M-5 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C35_K01 Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C35_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowa wiedzę z zakresu parametrów oceny oraz sposobów poprawy jakości energetycznej obiektów budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C35_U01 Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku. Potrafi wykonać i przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli w celu określenia cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych oraz potrafi dokonać określenia paramatrów fizycznych materiałow budowlanych na podstawie ich pomiarów laboratoryjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu jest świadomy korzyści społecznych (ekonomiczne, ekologiczne) jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych dotyczących projektowania i modernizacji obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich zapotrzebowania energetycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C35_K01 Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu jest świadomy korzyści społecznych (ekonomiczne, ekologiczne) jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych dotyczących projektowania i modernizacji obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich zapotrzebowania energetycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górzyński J, Podstawy analizy energetycznej obiektów budowlanych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
- Kurtz K., Gawin D., Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych., Prywatna Szkoła Businessu, Administracji i Technik Komputerowych, Warszawa, 2007
- Termomodernizacja budynku., Narodowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- 4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2008
- 5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielna całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej, 2008
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, 2010