Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Wytwarzanie i zastosowanie biopaliw płynnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytwarzanie i zastosowanie biopaliw płynnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy procesów chemicznych, biochemicznych i mikrobiologicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami biopaliw płynnych, metodami i procesami ich wytwarzania oraz zastosowaniem w praktyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin Laboratorium biopaliw płynnych, przepisy BHP, podstawowe materiały, narzędzia i metody pracy w laboratorium. | 2 |
T-L-2 | Produkcja biodiesla. Przygotowanie oleju - wstępne przygotowanie ziarna i metody tłoczenia oleju roślinnego. | 2 |
T-L-3 | Proces transestryfikacji, separacja i oczyszczanie estrów. | 4 |
T-L-4 | Ocena wskaźników jakości wyprodukowanego biodiesla, podstawowe właściwości fizyko-chemiczne biopaliwa. | 2 |
T-L-5 | Ocena parametrów pracy silnika zasilanego biodieslem i olejem roślinnym. | 2 |
T-L-6 | Charakterystyka ilościowa i jakościowa materiału biologicznego do procesu fermentacji etanolowej. | 2 |
T-L-7 | Etapy produkcji bioetanolu. Wstępne przygotowanie surowców. | 2 |
T-L-8 | Fermentacja alkoholowa - ocena efektywności procesu. Destylacja / rektyfikacja. Metody oczyszczania i odwadniania bioetanolu. | 4 |
T-L-9 | Ocena podstawowych parametrów jakości wytworzonego bioetanolu. | 2 |
T-L-10 | Ocena podstawowych parametrów pracy silnika zasilanego bioetanolem. | 2 |
T-L-11 | Hodowla i optymalizacja warunków procesowych wytwarzania biomasy glonów z przeznaczeniem na biopaliwa płynne. | 4 |
T-L-12 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i rodzaje biopaliw. Regulacje prawne dotyczące biopaliw. | 1 |
T-W-2 | Metody konwersji biomasy do biopaliw. | 2 |
T-W-3 | Generacje biopaliw i surowce do ich produkcji. Wielopłaszczyznowa analiza porównawcza paliw konwencjonalnych i biopaliw. | 2 |
T-W-4 | Technologie produkcji biopaliw płynnych - biodiesla, bioetanolu. | 8 |
T-W-5 | Biopaliwa syntetyczne - metody BtL (synteza Fischera-Tropscha). | 2 |
T-W-6 | Biowodór - biopaliwo przyszłości. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie biopaliw i podstawowe parametry oceny ich jakości. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 28 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz i dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Eksperyment. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C28_W01 Student ma wiedzę w zakresie wytwarzania biopaliw płynnych oraz ich wykorzystania do produkcji energii. | OZE_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C28_U01 Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne według dostępnych technologii i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym. | OZE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-10, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-9, T-L-3 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C28_K01 Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczenym świecie. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-L-10, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-9, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C28_W01 Student ma wiedzę w zakresie wytwarzania biopaliw płynnych oraz ich wykorzystania do produkcji energii. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody wytwarzania biopaliw płynnych oraz wie, jak wykorzystać biopaliwa płynne do wytwarzania energii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C28_U01 Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne według dostępnych technologii i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C28_K01 Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczenym świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Klimiuk E., Pawłowska M., Pokój T., Biopaliwa. Technologie dla zrównoważonego rozwoju., PWN, Warszawa, 2012
- Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2007
- Bocheński C.I., Biodiesel - paliwo rolnicze., Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
- Proekologiczne odnawialne źródła energii Kompendium, PWN, Warszawa, 2017
- Yebo Li, Samir Kumar Khanal, Bioenergy: Principles and application, WILEY Blackwell, New Jersey, 2017
Literatura dodatkowa
- Bocian P. Golec T., Rakowski J., Nowoczesne technologie pozyskiwania i energetycznego wykorzystywania biomasy., Instytut Energetyki, Warszawa, 2010
- Surygała J., Wodór jako paliwo., WNT, Warszawa, 2008