Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna 2 – fotowoltaika i kolektory słoneczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka słoneczna 2 – fotowoltaika i kolektory słoneczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,20,43zaliczenie
laboratoriaL4 20 1,80,57zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę z fizyki, matematyki i informatyki na poziomie szkoły wyższej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami budowy, charakterystyk i eksploatacji instalacji PV i kolektorowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie charakterystyki napięciowo-prądowej modułów PV monokrystalicznych, polikrystalicznych, bifacjalnych.2
T-L-2Wpływ punktowego zacienienia (symulacji uszkodzenia) na pracę instalacji PV.2
T-L-3Parametry pracy instalacji agrofotowoltaicznej w zależności od stopnia zapylenia modułów PV.4
T-L-4Pomiary rezystancji izolacji i rezystancji uziemienia instalacji PV.4
T-L-5Wyznaczanie sprawności elastycznych modułów PV.2
T-L-6Wyznaczanie sprawności kolektorów płaskich i próżniowo-rurowych.4
T-L-7Pisemne zaliczenie formy zajęć.2
20
wykłady
T-W-1Konwersja fotowoltaiczna. Rodzaje ogniw PV- poli i monokrystaliczne, cienkowarstwowe, bifacjalne, CIS, CIGS, CdTe, DSSC, polimerowe, perowskity i inne.2
T-W-2BHP przy pracy z instalacją PV.2
T-W-3Systemy montażowe i wymiarowanie generatorówi) PV. Regulatory PV, falowniki i mikrofalowniki. Zabezpieczenia i sterowanie instalacjami PV.2
T-W-4Instalacje agrofotowoltaiczne.2
T-W-5Procedura odbioru instalacji PV, przeglądy, konserwacja.4
T-W-6Instalacje kolektorowe, parametry pracy, eksploatacja i konserwacja instalacji kolektorowych.2
T-W-7Pisemne zaliczenie formy zajęć.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia23
A-L-3Konsultacje2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie formy zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C24_W01
Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
OZE_1A_W12C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C24_U01
Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
OZE_1A_U14C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C24_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia oraz ma świadomość znaczenia OZE dla społeczeństwa.
OZE_1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C24_W01
Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu charakterystyki promieniowania słonecznego oraz budowy prostych instalacji solarnych.
3,0Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym z zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych.
3,5Student ma wiedzę na poziomie zadowalającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
4,0Student ma wiedzę na poziomie dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
4,5Student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
5,0Student ma wiedzę na poziomie wyróżniającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C24_U01
Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
2,0Student nie umie wykonać obliczeń dla prostej instalacji solarnej.
3,0Student w stopniu dostecznym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
3,5Student w stopniu zadowalajacym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
4,0Student w stopniu dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
5,0Student w stopniu wyróżniającym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C24_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia oraz ma świadomość znaczenia OZE dla społeczeństwa.
2,0Student nie wykazuje zdolności zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student w stopniu dostecznym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,5Student w stopniu zadowalającym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
5,0Student w stopniu wyróżnijącym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.

Literatura podstawowa

  1. Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2014, 4, ISBN: 978-83-63623-57-9
  2. Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, 2021, 2, ISBN: 978-83-01-21610-8
  3. Ryszard Tytko, Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej., Eco Investment, Gdynia, 2021, 14, ISBN: 978-83-8111-205-5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie charakterystyki napięciowo-prądowej modułów PV monokrystalicznych, polikrystalicznych, bifacjalnych.2
T-L-2Wpływ punktowego zacienienia (symulacji uszkodzenia) na pracę instalacji PV.2
T-L-3Parametry pracy instalacji agrofotowoltaicznej w zależności od stopnia zapylenia modułów PV.4
T-L-4Pomiary rezystancji izolacji i rezystancji uziemienia instalacji PV.4
T-L-5Wyznaczanie sprawności elastycznych modułów PV.2
T-L-6Wyznaczanie sprawności kolektorów płaskich i próżniowo-rurowych.4
T-L-7Pisemne zaliczenie formy zajęć.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konwersja fotowoltaiczna. Rodzaje ogniw PV- poli i monokrystaliczne, cienkowarstwowe, bifacjalne, CIS, CIGS, CdTe, DSSC, polimerowe, perowskity i inne.2
T-W-2BHP przy pracy z instalacją PV.2
T-W-3Systemy montażowe i wymiarowanie generatorówi) PV. Regulatory PV, falowniki i mikrofalowniki. Zabezpieczenia i sterowanie instalacjami PV.2
T-W-4Instalacje agrofotowoltaiczne.2
T-W-5Procedura odbioru instalacji PV, przeglądy, konserwacja.4
T-W-6Instalacje kolektorowe, parametry pracy, eksploatacja i konserwacja instalacji kolektorowych.2
T-W-7Pisemne zaliczenie formy zajęć.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia23
A-L-3Konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C24_W01Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami budowy, charakterystyk i eksploatacji instalacji PV i kolektorowych.
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie charakterystyki napięciowo-prądowej modułów PV monokrystalicznych, polikrystalicznych, bifacjalnych.
T-L-2Wpływ punktowego zacienienia (symulacji uszkodzenia) na pracę instalacji PV.
T-L-3Parametry pracy instalacji agrofotowoltaicznej w zależności od stopnia zapylenia modułów PV.
T-W-1Konwersja fotowoltaiczna. Rodzaje ogniw PV- poli i monokrystaliczne, cienkowarstwowe, bifacjalne, CIS, CIGS, CdTe, DSSC, polimerowe, perowskity i inne.
T-W-2BHP przy pracy z instalacją PV.
T-W-3Systemy montażowe i wymiarowanie generatorówi) PV. Regulatory PV, falowniki i mikrofalowniki. Zabezpieczenia i sterowanie instalacjami PV.
T-W-4Instalacje agrofotowoltaiczne.
T-W-5Procedura odbioru instalacji PV, przeglądy, konserwacja.
T-W-6Instalacje kolektorowe, parametry pracy, eksploatacja i konserwacja instalacji kolektorowych.
T-L-4Pomiary rezystancji izolacji i rezystancji uziemienia instalacji PV.
T-L-5Wyznaczanie sprawności elastycznych modułów PV.
T-L-6Wyznaczanie sprawności kolektorów płaskich i próżniowo-rurowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie formy zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu charakterystyki promieniowania słonecznego oraz budowy prostych instalacji solarnych.
3,0Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym z zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych.
3,5Student ma wiedzę na poziomie zadowalającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
4,0Student ma wiedzę na poziomie dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
4,5Student ma wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
5,0Student ma wiedzę na poziomie wyróżniającym z zakresu charaktrystyki promieniowania słonecznego i budowy prostych instalacji solarnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C24_U01Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami budowy, charakterystyk i eksploatacji instalacji PV i kolektorowych.
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie charakterystyki napięciowo-prądowej modułów PV monokrystalicznych, polikrystalicznych, bifacjalnych.
T-L-2Wpływ punktowego zacienienia (symulacji uszkodzenia) na pracę instalacji PV.
T-L-3Parametry pracy instalacji agrofotowoltaicznej w zależności od stopnia zapylenia modułów PV.
T-W-1Konwersja fotowoltaiczna. Rodzaje ogniw PV- poli i monokrystaliczne, cienkowarstwowe, bifacjalne, CIS, CIGS, CdTe, DSSC, polimerowe, perowskity i inne.
T-W-2BHP przy pracy z instalacją PV.
T-W-3Systemy montażowe i wymiarowanie generatorówi) PV. Regulatory PV, falowniki i mikrofalowniki. Zabezpieczenia i sterowanie instalacjami PV.
T-W-4Instalacje agrofotowoltaiczne.
T-W-5Procedura odbioru instalacji PV, przeglądy, konserwacja.
T-W-6Instalacje kolektorowe, parametry pracy, eksploatacja i konserwacja instalacji kolektorowych.
T-L-4Pomiary rezystancji izolacji i rezystancji uziemienia instalacji PV.
T-L-5Wyznaczanie sprawności elastycznych modułów PV.
T-L-6Wyznaczanie sprawności kolektorów płaskich i próżniowo-rurowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie formy zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykonać obliczeń dla prostej instalacji solarnej.
3,0Student w stopniu dostecznym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
3,5Student w stopniu zadowalajacym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
4,0Student w stopniu dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
5,0Student w stopniu wyróżniającym umie wykonać obliczenia dla prostej instalacji solarnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C24_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia oraz ma świadomość znaczenia OZE dla społeczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami budowy, charakterystyk i eksploatacji instalacji PV i kolektorowych.
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie charakterystyki napięciowo-prądowej modułów PV monokrystalicznych, polikrystalicznych, bifacjalnych.
T-L-2Wpływ punktowego zacienienia (symulacji uszkodzenia) na pracę instalacji PV.
T-L-3Parametry pracy instalacji agrofotowoltaicznej w zależności od stopnia zapylenia modułów PV.
T-W-1Konwersja fotowoltaiczna. Rodzaje ogniw PV- poli i monokrystaliczne, cienkowarstwowe, bifacjalne, CIS, CIGS, CdTe, DSSC, polimerowe, perowskity i inne.
T-W-2BHP przy pracy z instalacją PV.
T-W-3Systemy montażowe i wymiarowanie generatorówi) PV. Regulatory PV, falowniki i mikrofalowniki. Zabezpieczenia i sterowanie instalacjami PV.
T-W-4Instalacje agrofotowoltaiczne.
T-W-5Procedura odbioru instalacji PV, przeglądy, konserwacja.
T-W-6Instalacje kolektorowe, parametry pracy, eksploatacja i konserwacja instalacji kolektorowych.
T-L-4Pomiary rezystancji izolacji i rezystancji uziemienia instalacji PV.
T-L-5Wyznaczanie sprawności elastycznych modułów PV.
T-L-6Wyznaczanie sprawności kolektorów płaskich i próżniowo-rurowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie formy zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdolności zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student w stopniu dostecznym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,5Student w stopniu zadowalającym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
5,0Student w stopniu wyróżnijącym wykazuje zdolność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.