Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy prawne w zakresie ochrony środowiska i gospodarki przestrzennej, podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania systemu ochrony przyrody w Polsce |
W-2 | student powinien znać zagadnienia ziązane z potrzebą ochrony przyrody i środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji. |
C-2 | Student zapozna się z prawnymi uwarunkowaniami wdrażania energii odnawialnej na szczeblu Europejskim, Krajowym i lokalnym. Pozna technologie stosowane w produkcji energii odnawialnej oraz ich oddziaływanie na środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka oceny stanu zachowania siedlisk przyrodniczych i gatunków - rzeczywiste i potencjalne zagrożenia wynijkące z oddziaływania OZE | 1 |
T-A-2 | Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, podstawy prawne, charakterystyka | 1 |
T-A-3 | Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego. | 2 |
T-A-4 | Ocena środowiskowych skutków produkcji energii OZE na wybranych przykładach | 2 |
T-A-5 | Procedura prawidłowej kwalifikacji przedsięwzięć z zakresu OZE | 1 |
T-A-6 | Wariantowanie przedsięwzięć z zakresu OZE w procedurze OOŚ | 1 |
T-A-7 | Ocena oddziaływania poszczególnych przedsięwzięć na środowisko - macierz oddziaływań | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ produkcji biomasy i jej pozyskiwania ze źródeł rolniczych i pozarolniczych na środowisko | 2 |
T-W-2 | Potencjalne zagrożenia wynikające z oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na obszary prawnie chronione | 1 |
T-W-3 | Wpływ instalacji związanych z produkcją energii odnawialnej na stan rodzimej fauny - migracje zwierząt, funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, izolacje i fragmentacje populacji. | 2 |
T-W-4 | Rola monitoringu środowiskowego w ocenie wpływu produkcji energii odnawialnej na lokalne środowisko abiotyczne i biotyczne. | 3 |
T-W-5 | Aspekty środowiskowe kwalifikacji prawnej przedsięwzięć z zakresu OZE. | 3 |
T-W-6 | Procedura uzyskania decyzji o środowikowych uwarunkowanich realizacji inwestycji. | 3 |
T-W-7 | Wstęp do prawidłowego wykonanania karty informacyjnej przedsięwzięcia, aspekty praktyczne | 3 |
T-W-8 | Procedury oceny oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji OZE. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć, analizowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-A-4 | przygotowanie projektu końcowego | 3 |
A-A-5 | Konsultacje | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury tematu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy i informacyjny - prezentacja mutimedialna |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | studium przypadku - praca zespołowa |
M-4 | wykład informacyjny |
M-5 | pogadanka |
M-6 | objaśnienie |
M-7 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: opracowanie sprawozdania pisemnego z analizy materiałów źródłowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C23_W01 student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE | OZE_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
OZE_1A_C23_W02 Nabędzie wiedzę z zakresu przepisów w ochronie środowiska dotyczących wdrażania energetyki odnawialnej. | OZE_1A_W18 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-4, M-5, M-6 | S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C23_U01 student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne | OZE_1A_U18 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
OZE_1A_C23_U02 Nabędzie umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, ich interpretacji oraz wyciąganiu na ich podstawie wniosków co do mozliwości realizacji inwestycji z zakresu OZE zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. | OZE_1A_U01, OZE_1A_U19 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-8 | M-7, M-4, M-5, M-6 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C23_K01 student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł | OZE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-A-3 | M-3, M-2 | S-2 |
OZE_1A_C23_K02 Ma świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska człowieka. Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska. | OZE_1A_K03, OZE_1A_K04 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-7, M-4, M-5, M-6 | S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C23_W01 student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe mechanizmy oddziaływania produkcji energii z OZE na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_C23_W02 Nabędzie wiedzę z zakresu przepisów w ochronie środowiska dotyczących wdrażania energetyki odnawialnej. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu zadowalającym zna przepisy ochrony środowiska mające zastosowanie w wdrażaniu energetyki odnawialnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C23_U01 student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_C23_U02 Nabędzie umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, ich interpretacji oraz wyciąganiu na ich podstawie wniosków co do mozliwości realizacji inwestycji z zakresu OZE zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu zadowalającym potrafi posługiwać się aktami prawnymi dotyczącymi środowkiowych aspektów wdrażania energetyki odnawialnej. Potrafi w stopniu podstawowym je interpretować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C23_K01 student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń jakie niesie wykorzystywanie OZE, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ich temat i budowania świadomości społecznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_C23_K02 Ma świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska człowieka. Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska. W stopniu podstawowym potrafi wskazać na czynniki techniczne OZE mogące mieć wpływ na stan środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008, I
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880 z późn. zm.), 2004
- Ustawa z dn.16 kwietnia 2004, o ochronie przyrody, Dz.U 2004 nr 92 poz.880, Warszawa, 2004
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
- ustawa z dn. 27 kwietnia 2001, Prawo ochrony środowiska, Dz.U 2001 nr 62 poz.627, 2001
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717 z późn. zm.), 2003
- Ustawa z dn.27 marca 2003, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U 2003 nr 80 poz.717, Warszawa, 2003
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227 z późn. zm.), 2008
Literatura dodatkowa
- Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne., PWN, Warszawa, 2009
- Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne., PWN., Warszawa., 2009
- Europejskie Centrum Energii Odnawialnej, Odnawialne źródła energii jako element rozwoju lokalnego. Przewodnik., Warszawa, 2003
- Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, RDOŚ BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010