Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Retencja i zagrożenia wód w zlewniach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Retencja i zagrożenia wód w zlewniach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia i gospodarka wodna regionu. Gleboznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad, form i metod retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Studium fizjograficzne z wykorzystaniem narzędzi GIS i danych przestrzennych - koncepcja zwiększenia zasobów wodnych (retencji) oraz ochrony zasobów wodnych w wybranej zlewni rolniczej | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, rodzaje i formy małej retencji, zasoby wody i jej użytkowanie | 2 |
T-W-2 | Mała retencja - funkcje, rodzaje. Metody retencjonowania wody | 4 |
T-W-3 | Znaczenie małej retencji w ochronie przed suszą i powodzią | 2 |
T-W-4 | Zapobieganie suszy glebowej | 2 |
T-W-5 | Małe zbiorniki wodne | 2 |
T-W-6 | Retencjonowanie wód deszczowych na obszarach zurbanizowanych i wiejskich | 2 |
T-W-7 | Podstawowe zagrożenia dla zasobów wodnych (ilości i jakości) | 2 |
T-W-8 | Sposoby ograniczania zanieczyszczenia wód z wykorzystaniem metod retencji | 2 |
T-W-9 | Eksploatacja systemów melioracyjnych na potrzeby małej retencji i ochrony zasobów wodnych przed zanieczyszczeniem | 2 |
T-W-10 | Zastosowanie danych przestrzennych i modelowania na potrzeby określenia zagrożeń dla zasobów wodnych w zlewni oraz w celu planowania działań związanych z ochroną zasobów wodnych i zwiększenia retencji | 5 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Prace projektowe | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia i obrony projektu | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji własnej z zakresu tematyki wykładów dla wybranych małych zlewni rolniczych | 8 |
A-W-4 | Analiza i lektura literatury | 11 |
A-W-5 | Przygotowanie do dyskusji | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy z ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-3_W01 Zna rodzaje, sposoby i formy retencjonowania wody w zlewniach rolniczych. Zna zagrożenia związane z ilością i jakością zasobów wodnych. | OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-3_U01 Posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych oraz umie ocenić czynniki zagrażające zasobom wodnym w zlewni | OS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-3_K01 Potrafi przeanalizować i ocenić zagrożenia jakości wód oraz zasoby małej retencji w zlewni rolniczej | OS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-9, T-W-8 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-3_W01 Zna rodzaje, sposoby i formy retencjonowania wody w zlewniach rolniczych. Zna zagrożenia związane z ilością i jakością zasobów wodnych. | 2,0 | Student nie zna rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie ma wiedzę o rodzajach, sposobach i formach retencjonowanai wody w małych zlewniach rolniczych, zna tylko wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat wybranych rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, zna podstawową literaturę przedmiotu | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, zna sposoby techniczne i organizacyjne poprawy zasobów wodnych w zlewniach, wykorzystuje szeroko literaturę podstawową i uzupełniającą przedmiotu | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, stosuje techniczne i biologiczne a także organizacyjne metody poprawy retencjonowania wody, stosuje w praktyce literaturę fachową, branżową | |
5,0 | Student ma pełną wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, ma wiedze praktyczną odnośnie sposobów technicznych, organizacyjnych i innych metod poprawy warunków wodnych w zlewniach, stosuje znaną literaturę branżową w praktyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-3_U01 Posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych oraz umie ocenić czynniki zagrażające zasobom wodnym w zlewni | 2,0 | Student nie posiada umiejetności oceny potrzeb retencjonowania wód na terenie zlewni rolniczych, nie umie korzystać z dostepnej literatury |
3,0 | Student posiada ograniczoną umiejętność oceny potrzeb retencjonowanai wody w małych zlewniach rolniczych dla potrzeb rolnictwa, | |
3,5 | Student posiada umiejetność oceny potrzeb retencjonowanai wód na obszarch rolniczych dla potrzeb rolnictwa i środowiska przyrodniczego, korzysta z wybranych pozycji literatury przedmiotu | |
4,0 | Student posiada umiejetność oceny potrzeb retencjonowania wód do celów i produkcyjnych (rolnictwo) a także ochronnych - środowisko gleb hydrogenicznych, umiejętnie wykorzystuje literaturę podstawową i uzupełniającą przedmiotu | |
4,5 | Student posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych łącznie z wybraniem metod i form retencjonowania wód w małych zlewnaich rolniczych, praktycznie wykorzystuje szeroką literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę na temat oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych w skali małych zlewni hydrologicznych, w pełni potrafi wykorzystać szeroką literaturę przedmiotu łaczne z pozycjami branżowymi, normami i wytycznymi z zakresu małej retencji wód |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-3_K01 Potrafi przeanalizować i ocenić zagrożenia jakości wód oraz zasoby małej retencji w zlewni rolniczej | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować i ocenić zasobów wodnych małych zlewni rolniczych |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi analizować stan zasobów wodnych w małej zlewni i zastosować metody retencjonowania wód | |
3,5 | Student potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej i podaje formy właściwe dla wybranych zlewni | |
4,0 | Student analizuje i ocenia zasoby małej retencji w skali zlewni rzecznej, przedstawia rozwiązania skuteczne dla zwiększenia zasobów wodnych | |
4,5 | Student umiejętnie analizuje i ocenia zasoby wodne w dziaąłnaich związanych z małą retencją wód, stosuje rozwiązania techniczne i proekologiczne służące zwiększeniu retencji obszarów wiejskich | |
5,0 | Student sprawnie i umiejętnie analizuje i ocenia wszystkie formy małej retencji możliwe do zastosowanai w małej zlewni rzecznej, wybiera działania skuteczne i proekologiczne |
Literatura podstawowa
- Jóźwiakowski K., Siuda W. (Red.), Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych na terenach wiejskich, Fundacja na Rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa, Katowice, 2017, Wersja cyfrowa dostepna na https://www.fdpa.org.pl/ochrona-i-ksztaltowanie-zasobow-wodnych-na-terenach-wiejskich-publikacja
- praca zb pod red, Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Ministersto Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009, I
- Mioduszewski W., Okruszko T. Redakcja naukowa, Naturalna, mała retencja wodna – Metoda łagodzenia skutków suszy, ograniczania ryzyka powodziowego i ochrona różnorodności biologicznej. Podstawy Metodyczne, Globalne Partnerstwo dla Wody, Polska, 2016, pozycja dostępna on-line
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona., PWN, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, Falenty IMUZ, Falenty, 1999, I
- Mioduszewski W., Mała retencja. Poradnik., Falenty IMUZ, Falenty, 2003