Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Standardy jakości wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Standardy jakości wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody. |
C-2 | Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody. |
C-3 | Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich oraz wody przeznaczonej do spożycia i na kąpieliskach. |
C-4 | Opanowanie umiejętności wykonania statystycznej analizy opisowej danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody (EXCEL). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zmiany w podejściu do klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne. | 4 |
T-A-2 | Parametry statystyczne stosowane w prezentacji wyników klasyfikacji stanu ekologicznego , potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych. | 4 |
T-A-3 | Omówienie na przykładach jakości wód powierzchniowych i podziemnych na wybranych obszarach Polski. | 4 |
T-A-4 | Charakterystyka profilu kąpieliska na wybranych przykładach. | 1 |
T-A-5 | Parametry różniące właściwości chemiczne wody do picia w zależności od miejsca jej pozyskiwania. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemiczne i fizyczne własności wody słodkich i zasolonych. | 3 |
T-W-2 | Woda jako środowisko wzrostu i rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych. Wskaźniki biologiczne w ocenie jakości wód powierzchniowych. Elementy hydromorfologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód. | 4 |
T-W-3 | Standardy jakości wód powierzchniowych | 2 |
T-W-4 | Standardy jakości wód podziemnych. | 2 |
T-W-5 | Standardy jakości wody przeznaczonej do spożycia. | 2 |
T-W-6 | Standardy jakości wód na kąpielisku i w basenach. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach. | 5 |
A-A-3 | Opracowanie statystyczne wyników badań do oceny stanu ekologicznego wód. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne opanowanie materiału wykładowego | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Interpretacja danych monitoringowych jakości wód na podstawie aktów prawnych. |
M-3 | Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących jakość wody. |
M-4 | Omówienie zakresu dotyczącego sprawozdania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena przedstawianych opracowań. |
S-4 | Ocena formująca: Opracowanie i przedstawienie prezentacji dotyczącej jakości wód na danym terenie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O04-2_W01 Chemiczne i fizykochemiczne własności wody. | OS_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1 |
OS_1A_O04-2_W02 Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich. | OS_1A_W06 | — | — | C-3 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
OS_1A_O04-2_W03 Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów. | OS_1A_W02 | — | — | C-4 | T-A-3, T-A-2 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O04-2_U01 Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne, biologiczne i hydromofologiczne charakteryzują wody występującą w środowisku | OS_1A_U01 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
OS_1A_O04-2_U02 Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody. | OS_1A_U06 | — | — | C-4 | T-A-3, T-A-2 | M-4, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O04-2_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody. | OS_1A_K06, OS_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O04-2_W01 Chemiczne i fizykochemiczne własności wody. | 2,0 | |
3,0 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O04-2_W02 Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich. | 2,0 | |
3,0 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O04-2_W03 Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O04-2_U01 Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne, biologiczne i hydromofologiczne charakteryzują wody występującą w środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O04-2_U02 Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody. | 2,0 | |
3,0 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O04-2_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Aktualne akty prawne dotyczące jakości wód powierzchniowych, podziemnych i morskich, 2011
- Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
- Justyna OSOWSKA, METODY WALORYZACJI HYDROMORFOLOGICZNEJ RZEK, GÓRNICTWO I GEOLOGIA 2012 Tom 7 zeszyt 2, 2012
- Szczerbińska N., Gałczyńska M., Biological methods used to assess surface water quality., Arch. Pol. Fish. 23: 185-196., 2015
Literatura dodatkowa
- Chełmicki Wojciech, Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2001
- Wiesława Regel, Podstawy statystyki w Excelu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023