Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Renaturyzacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Renaturyzacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 0,60,20zaliczenie
zajęcia terenoweT4 6 0,40,10zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z biologii, chemii i fizyki z zakresu I i II roku studiów licencjackich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Identyfikowanie przyczyn degradacji wód płynących i stojących.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
C-3Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.2
T-A-2Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.1
T-A-3Renaturyzacja rzek na świecie.2
T-A-4Biologiczne aspekty rekultywacji jeziora Głębokiego.1
T-A-5Wstępne obliczenia w projektowaniu systemów hydrofitowych.3
9
zajęcia terenowe
T-T-1Wizja terenowa na wybranym obszarze. Sadzenie i rozmnażanie roślin.6
6
wykłady
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.2
T-W-2Zmiany biologicznych i fizyko-chemicznych cech jakości wody rzecznej pod wpływem jej piętrzenia we wstępnych, nizinnych zbiornikach zaporowych.2
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.6
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. Koszty renaturyzacji rzek.4
T-W-5Hydrofitowa metoda oczyszczania wód.2
T-W-6Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych.2
T-W-7Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek.2
T-W-8Hydrofitowe systemy oczyszczania wód, rodzaje, zalety i ograniczenia.4
T-W-9Biologiczne metody rekultywacji zbiorników wodnych. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.2
T-W-10Zasady projektowania systemów hydrofitowych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych4
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-W-4Udział w konsultacjach2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).
M-3Praca manualne - sadzenie roślin, konstuowanie platformy pływającej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielnie prezentacji multimedialnej o działaniach renaturazycjych prowadzonych na wybranych odcinkach rzecznych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-5Ocena formująca: Wykonanie w zespole platformy pływającej z roślinami wodnymi.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C31_W01
Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
OS_1A_W08, OS_1A_W11, OS_1A_W07C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C31_U01
Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
OS_1A_U04, OS_1A_U06, OS_1A_U05, OS_1A_U07C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-2S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C31_K01
Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
OS_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-T-1, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10M-1, M-2S-2, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C31_W01
Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C31_U01
Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
2,0
3,0Student ma niewielką umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C31_K01
Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Żelazo, Zbigniew Popek, Podstawy renaturyzacji rzek., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2014
  2. J. Wierzbicki, Przyrodnicze, gospodarcze i hydrotechniczne przesłanki regulacji rzek., Oficyna Wydawnicza „Sadyba”, Warszawa, 2003
  3. A.i Derwich, I. Mróz, BÓBR EUROPEJSKI CASTOR FIBER L. 1758 JAKO CZYNNIK WSPOMAGAJĄCY RENATURYZACJĘ SIEDLISK NAD GÓRNYM SANEM, Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R. 10. Zeszyt 2 (18): 173-183, 2008
  4. Ryszard Gołdyn, Zmiany biologicznych i fizyko-chemicznych cech jakości wody rzecznej pod wpływem jej piętrzenia we wstępnych, nizinnych zbiornikach zaporowych, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2000
  5. : Ilona Biedroń, Patrycja Brzóska, Renata Dondajewska-Pielka, Artur Furdyna, Ryszard Gołdyn, Mateusz Grygoruk, Artur Grześkowiak, Sylwia Horska-Schwarz, Szymon Jusik, Karolina Kłósek, Włodzimierz Krzymiński, Janusz Ligięza, Marta Łapuszek, Krzysztof Okrasiński, Paweł Pawlaczyk, Marcin Przesmycki, Zbigniew Popek, Ewelina Szałkiewicz, Katarzyna Suska, Joanna Żak., Podręcznik dobrych praktyk renaturyzacji wód powierzchniowych., Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, Warszawa., Kraków, 2020, https://www.apgw.gov.pl/static/cms/doc/Podrecznik_renaturyzacji.pdf
  6. Obarska-Pempkowiak H. Gajewska M., Wojciewowska E., Ostojski A., Oczyszczalnia w ogrodzie, SEIDEL-PRZYWECKI Wydawnictwo Sp.z o.o., 2012, ISBN: 9788360956335

Literatura dodatkowa

  1. A. Górniak, Ekosystem zbiornika Siemianówka w latach 1990-2004 i jego rekultywacji., Uniwersytet w Białymstoku, Zakład Hydrobiologii, Białystok, 2006
  2. Gałczyńska M., Buśko M., Stan zbiorników wodnych w Polsce oraz potencjalne i stosowane metody ich ochrony i rekultywacji, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie 3/2016 s. 129-135., 2016
  3. Gałczyńska M., Mańkowska N., Milke J., Buśko M., Possibilities and limitations of using Lemna minor, Hydrocharis morsus-ranae and Ceratophyllum demersum in removing metals with contaminated water, Journal of Water and Land Development., Poland, 2019, No. 40 (I–III) p. 161–173., DOI: 10.2478/jwld-2019-0018.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.2
T-A-2Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.1
T-A-3Renaturyzacja rzek na świecie.2
T-A-4Biologiczne aspekty rekultywacji jeziora Głębokiego.1
T-A-5Wstępne obliczenia w projektowaniu systemów hydrofitowych.3
9

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wizja terenowa na wybranym obszarze. Sadzenie i rozmnażanie roślin.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.2
T-W-2Zmiany biologicznych i fizyko-chemicznych cech jakości wody rzecznej pod wpływem jej piętrzenia we wstępnych, nizinnych zbiornikach zaporowych.2
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.6
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. Koszty renaturyzacji rzek.4
T-W-5Hydrofitowa metoda oczyszczania wód.2
T-W-6Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych.2
T-W-7Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek.2
T-W-8Hydrofitowe systemy oczyszczania wód, rodzaje, zalety i ograniczenia.4
T-W-9Biologiczne metody rekultywacji zbiorników wodnych. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.2
T-W-10Zasady projektowania systemów hydrofitowych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych4
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-W-4Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C31_W01Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Identyfikowanie przyczyn degradacji wód płynących i stojących.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. Koszty renaturyzacji rzek.
T-W-2Zmiany biologicznych i fizyko-chemicznych cech jakości wody rzecznej pod wpływem jej piętrzenia we wstępnych, nizinnych zbiornikach zaporowych.
T-W-9Biologiczne metody rekultywacji zbiorników wodnych. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-5Ocena formująca: Wykonanie w zespole platformy pływającej z roślinami wodnymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C31_U01Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
Cel przedmiotuC-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
C-3Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. Koszty renaturyzacji rzek.
T-W-2Zmiany biologicznych i fizyko-chemicznych cech jakości wody rzecznej pod wpływem jej piętrzenia we wstępnych, nizinnych zbiornikach zaporowych.
T-W-9Biologiczne metody rekultywacji zbiorników wodnych. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.
T-W-7Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek.
T-A-4Biologiczne aspekty rekultywacji jeziora Głębokiego.
T-A-1Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.
T-A-2Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.
T-A-3Renaturyzacja rzek na świecie.
T-A-5Wstępne obliczenia w projektowaniu systemów hydrofitowych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielnie prezentacji multimedialnej o działaniach renaturazycjych prowadzonych na wybranych odcinkach rzecznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C31_K01Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Identyfikowanie przyczyn degradacji wód płynących i stojących.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
C-3Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. Koszty renaturyzacji rzek.
T-W-2Zmiany biologicznych i fizyko-chemicznych cech jakości wody rzecznej pod wpływem jej piętrzenia we wstępnych, nizinnych zbiornikach zaporowych.
T-W-7Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek.
T-A-1Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.
T-T-1Wizja terenowa na wybranym obszarze. Sadzenie i rozmnażanie roślin.
T-W-8Hydrofitowe systemy oczyszczania wód, rodzaje, zalety i ograniczenia.
T-W-5Hydrofitowa metoda oczyszczania wód.
T-W-6Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych.
T-W-10Zasady projektowania systemów hydrofitowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-5Ocena formująca: Wykonanie w zespole platformy pływającej z roślinami wodnymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0