Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gleb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 25 1,20,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,80,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.2
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagających rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.2
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych.2
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.2
T-A-5Niekorzystne przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.2
10
laboratoria
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleb na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.2
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne. Dobór zabiegów remediacyjnych.4
T-L-3Techniki fitoremediacyjne w oczyszczaniu środowiska.3
T-L-4Procesy erozji wodnej i wietrznej - przyczyny, skutki i metody ochrony gleb. Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego.8
T-L-5Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych.8
25
wykłady
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień merytorycznych przedmiotu. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce.2
T-W-2Degradacja fizyczna gleb - zapobieganie i zabiegi rekultywacyjne.2
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.2
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ".2
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.1
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.1
T-W-7Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych.1
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu.2
T-W-9Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka.2
T-W-10Ochrona i degradacja gleb organicznych.1
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych).1
T-W-12Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych.1
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego.1
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
20
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych25
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych3
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą fachową10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu)16
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_W01
W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
OS_1A_W09C-3, C-1, C-4, C-2T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-1, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
OS_1A_U09C-3, C-4, C-2T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-4, M-6, M-5, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
OS_1A_K03C-3, C-1, C-4, C-2T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-4, M-6, M-5, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_W01
W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydaw. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
  2. Baran S., Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 2000
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.2
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagających rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.2
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych.2
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.2
T-A-5Niekorzystne przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleb na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.2
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne. Dobór zabiegów remediacyjnych.4
T-L-3Techniki fitoremediacyjne w oczyszczaniu środowiska.3
T-L-4Procesy erozji wodnej i wietrznej - przyczyny, skutki i metody ochrony gleb. Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego.8
T-L-5Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych.8
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień merytorycznych przedmiotu. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce.2
T-W-2Degradacja fizyczna gleb - zapobieganie i zabiegi rekultywacyjne.2
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.2
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ".2
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.1
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.1
T-W-7Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych.1
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu.2
T-W-9Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka.2
T-W-10Ochrona i degradacja gleb organicznych.1
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych).1
T-W-12Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych.1
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego.1
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów.1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych25
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą fachową10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu)16
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C25_W01W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.
T-W-10Ochrona i degradacja gleb organicznych.
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów.
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień merytorycznych przedmiotu. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce.
T-W-2Degradacja fizyczna gleb - zapobieganie i zabiegi rekultywacyjne.
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ".
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-7Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych.
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu.
T-W-9Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka.
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych).
T-W-12Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych.
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego.
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.
T-A-5Niekorzystne przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C25_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne. Dobór zabiegów remediacyjnych.
T-L-5Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych.
T-L-4Procesy erozji wodnej i wietrznej - przyczyny, skutki i metody ochrony gleb. Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego.
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleb na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.
T-L-3Techniki fitoremediacyjne w oczyszczaniu środowiska.
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.
T-W-10Ochrona i degradacja gleb organicznych.
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.
T-W-2Degradacja fizyczna gleb - zapobieganie i zabiegi rekultywacyjne.
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu.
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagających rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych.
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.
T-A-5Niekorzystne przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C25_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne. Dobór zabiegów remediacyjnych.
T-L-5Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych.
T-L-4Procesy erozji wodnej i wietrznej - przyczyny, skutki i metody ochrony gleb. Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego.
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleb na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.
T-L-3Techniki fitoremediacyjne w oczyszczaniu środowiska.
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.
T-W-10Ochrona i degradacja gleb organicznych.
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów.
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień merytorycznych przedmiotu. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce.
T-W-2Degradacja fizyczna gleb - zapobieganie i zabiegi rekultywacyjne.
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ".
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-7Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych.
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu.
T-W-9Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka.
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych).
T-W-12Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych.
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego.
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagających rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych.
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.
T-A-5Niekorzystne przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0