Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie uzdatniania wód i ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość materiału z zakresu chemii, fizyki i matematyki na podstawowym poziomie akademickim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody i oczyszczania ścieków |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami i układami technologicznymi stosowanymi w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stężenia roztworów, stężenie normalne. Oblicznie ładunków zanieczyszczeń. | 4 |
T-A-2 | Ogólne wskażniki zanieczyszczeń organicznych, pH, zasadowość i kwasowość i twardość wody, metody oznaczania i interpretacja wyników pomiarów. | 4 |
T-A-3 | Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody. | 2 |
T-A-4 | Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - obliczanie optymalnej dawki koagulantów. Szacownie wpływu koagulacji na pH i zasadowość wód i ścieków. | 4 |
T-A-5 | Fizyko-chemiczne procesy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków - napowietrzanie wód podziemnych. Szacownie wpływu procesu na podstawowe wskaźniki jakości wody. | 2 |
T-A-6 | Usuwanie znieczyszczeń organicznych, adsorpcja na węglu aktywnym. | 2 |
T-A-7 | Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków na terenie Szczecina. | 2 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zajęcia terenowe w wybranym zakładzie produkcji wody lub w oczyszczalni ścieków. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków oraz ich skład. Ogólne wskaźniki jakości wód i ścieków | 4 |
T-W-2 | Mechaniczne procesy stosowane w technologii wody i ścieków. Cedzenie. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu, osadniki. Flotacja - rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Procesy membranowe. Wirowanie. | 5 |
T-W-3 | Fizyczno-chemiczne procesy stosowane w uzdatnianiu wód i oczyszczaniu ścieków. Strącanie. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty. Wymiana jonowa - charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Adsorpcja - chemiczna i fizyczna, adsorbenty. Dezynfekcja wody - fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. | 5 |
T-W-4 | Operacje uzdatniania wody: klarowanie, odżelazianie i odmanganianie, zmiękczanie. Przykładowe instalecje uzdatniania wód podziemnych i powierzchniowych. | 3 |
T-W-5 | Operacje oczyszczania ścieków. Mechaniczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Biologiczne oczyszczanie ścieków, usuwanie azotu i fosforu ze ścieków. Przykładowe instalacje oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 13 |
35 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 20 |
A-W-2 | Utrwalenie tresci wykładu i przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Metody praktyczne (rozwiazywanie zadań, interpretacja wyników pomiarów i obliczeń). Metoda przypadków. |
M-3 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_W01 Znajomość wskaźników jakości wód i ścieków oraz operacji i procesów jednostkowych stosowanych w technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. | OS_1A_W05, OS_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_U01 Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody. | OS_1A_U09, OS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-T-1, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciągłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. | OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K06, OS_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-7, T-W-5, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_W01 Znajomość wskaźników jakości wód i ścieków oraz operacji i procesów jednostkowych stosowanych w technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami | |
4,5 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
5,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_U01 Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody. | 2,0 | |
3,0 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków | |
4,5 | Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków | |
5,0 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciągłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
4,5 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
5,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków |
Literatura podstawowa
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M. Wolska M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2022
- Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
- Zarzycki R. Imbierowicz M. Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony srodowiska tom 1, WNT, Warszawa, 2016
- Bartkiewicz B. Umiejowska K., Oczyszczanie scieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2014
- ANIELAK, Anna M., Usuwanie żelaza i manganu z wody. Teoria i praktyka., Technologia Wody, [S.l.], n. 1, p. 14, https://technologia-wody.eu/tw/article/view/141, 2016