Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geodezja i kartografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,33zaliczenie
zajęcia terenoweT4 5 0,40,17zaliczenie
wykładyW4 20 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki i geometrii
W-2Fizyka na poziomie elementarnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych
C-2czytanie map i opracowań kartograficznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne.2
T-L-2Pomiary liniowe, tyczenie prostych.2
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.2
T-L-4Skala mapy, obliczenia długości, powierzchni i wysokości.3
T-L-5Pomiary wysokościowe, niwelacja geometryczna-obliczenia.2
T-L-6Wykorzystanie dostępnych zasobów tematycznych danych przestrzennych (kartograficznych): Geoportal, Hydroportal, Geoportal GDOŚ, BDL.2
T-L-7Metody prezentacji kartograficznej.2
15
zajęcia terenowe
T-T-1Pomiary liniowe, tyczenie prostych i wykonanie planu sytuacyjnego w terenie.2
T-T-2Wykonanie niwelacji geometrycznej (ciągiem) na wyznacznej trasie.3
5
wykłady
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, systemy i układy odniesienia.2
T-W-2Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości.2
T-W-3Pomiary sytuacyjne - metody.2
T-W-4Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-5Niwelacja - metody, instrumenty.2
T-W-6Pomiary kątów, teodolity.2
T-W-7Mapa zasadnicza i inne zasoby kartograficzne oraz ich rola w gospodare narodowej.2
T-W-8Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych.2
T-W-9Zastosowanie metod GPS w pomiarach geodezyjnych.2
T-W-10Mapy analogowe i cyfrowe oraz ich wykorzystanie.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsulatacje wykonywanych opracowań, projektów2
A-L-3Obliczenia tras, obliczania przekrojów4
A-L-4Studiowanie literatury technicznej, stron www np geoportal2
A-L-5Opracowania planu sytuacyjnego2
25
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie ćwiczeń terenowych5
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie prezentacji, lektura literatury technicznej z zakresu geodezji10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C14_W01
wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska
OS_1A_W07C-1T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C14_U01
umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce
OS_1A_U06C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-T-1, T-T-2, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C14_K01
student umie pracować w zespole np. pomiarowym
OS_1A_K02C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-T-1, T-T-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C14_W01
wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w geodezji niższej, zna wybraną literaturę przedmiotu, zna podstawy kartografii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C14_U01
umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody pomiarów geodezyjnych w zakresie pomiarów liniowych i wysokościowych, wykorzystuje tylko wybrane metody kartograficzne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C14_K01
student umie pracować w zespole np. pomiarowym
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jagielski A., Geodezja I i Geodezja II, GEODPIS, 2019, 3
  2. Kosiński W., Geodezja, PWN, Warszawa, 2012
  3. Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenai Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Przegląd Geodezyjny, NOT, Warszawa, 2023
  2. GUGiK, GDOŚ, PGW-WP, PGL-LP, geoportal, geoportal-GDOŚ, hydroportal, bdl

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne.2
T-L-2Pomiary liniowe, tyczenie prostych.2
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.2
T-L-4Skala mapy, obliczenia długości, powierzchni i wysokości.3
T-L-5Pomiary wysokościowe, niwelacja geometryczna-obliczenia.2
T-L-6Wykorzystanie dostępnych zasobów tematycznych danych przestrzennych (kartograficznych): Geoportal, Hydroportal, Geoportal GDOŚ, BDL.2
T-L-7Metody prezentacji kartograficznej.2
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Pomiary liniowe, tyczenie prostych i wykonanie planu sytuacyjnego w terenie.2
T-T-2Wykonanie niwelacji geometrycznej (ciągiem) na wyznacznej trasie.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, systemy i układy odniesienia.2
T-W-2Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości.2
T-W-3Pomiary sytuacyjne - metody.2
T-W-4Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-5Niwelacja - metody, instrumenty.2
T-W-6Pomiary kątów, teodolity.2
T-W-7Mapa zasadnicza i inne zasoby kartograficzne oraz ich rola w gospodare narodowej.2
T-W-8Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych.2
T-W-9Zastosowanie metod GPS w pomiarach geodezyjnych.2
T-W-10Mapy analogowe i cyfrowe oraz ich wykorzystanie.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsulatacje wykonywanych opracowań, projektów2
A-L-3Obliczenia tras, obliczania przekrojów4
A-L-4Studiowanie literatury technicznej, stron www np geoportal2
A-L-5Opracowania planu sytuacyjnego2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie ćwiczeń terenowych5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie prezentacji, lektura literatury technicznej z zakresu geodezji10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C14_W01wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych
Treści programoweT-W-4Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-6Pomiary kątów, teodolity.
T-W-9Zastosowanie metod GPS w pomiarach geodezyjnych.
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, systemy i układy odniesienia.
T-W-2Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości.
T-W-3Pomiary sytuacyjne - metody.
T-W-7Mapa zasadnicza i inne zasoby kartograficzne oraz ich rola w gospodare narodowej.
T-W-5Niwelacja - metody, instrumenty.
T-W-8Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych.
T-L-2Pomiary liniowe, tyczenie prostych.
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne.
T-L-5Pomiary wysokościowe, niwelacja geometryczna-obliczenia.
T-W-10Mapy analogowe i cyfrowe oraz ich wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w geodezji niższej, zna wybraną literaturę przedmiotu, zna podstawy kartografii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C14_U01umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-1wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych
C-2czytanie map i opracowań kartograficznych
Treści programoweT-W-4Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-2Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości.
T-W-3Pomiary sytuacyjne - metody.
T-W-5Niwelacja - metody, instrumenty.
T-L-2Pomiary liniowe, tyczenie prostych.
T-L-6Wykorzystanie dostępnych zasobów tematycznych danych przestrzennych (kartograficznych): Geoportal, Hydroportal, Geoportal GDOŚ, BDL.
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.
T-L-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne.
T-L-5Pomiary wysokościowe, niwelacja geometryczna-obliczenia.
T-L-4Skala mapy, obliczenia długości, powierzchni i wysokości.
T-T-1Pomiary liniowe, tyczenie prostych i wykonanie planu sytuacyjnego w terenie.
T-T-2Wykonanie niwelacji geometrycznej (ciągiem) na wyznacznej trasie.
T-L-7Metody prezentacji kartograficznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody pomiarów geodezyjnych w zakresie pomiarów liniowych i wysokościowych, wykorzystuje tylko wybrane metody kartograficzne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C14_K01student umie pracować w zespole np. pomiarowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-1wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych
C-2czytanie map i opracowań kartograficznych
Treści programoweT-W-6Pomiary kątów, teodolity.
T-W-5Niwelacja - metody, instrumenty.
T-L-2Pomiary liniowe, tyczenie prostych.
T-L-3Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe.
T-L-5Pomiary wysokościowe, niwelacja geometryczna-obliczenia.
T-T-1Pomiary liniowe, tyczenie prostych i wykonanie planu sytuacyjnego w terenie.
T-T-2Wykonanie niwelacji geometrycznej (ciągiem) na wyznacznej trasie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0